שתף קטע נבחר

 

נחתם הסכם צינור הגז: "יום היסטורי, ברית בים התיכון"

נתניהו חתם באתונה עם מנהיגי יוון וקפריסין על הסכם "איסטמד", שיאפשר ייצוא גז מישראל לאירופה. הפרויקט כולל את צינור הגז העמוק והארוך בעולם - ויוצא לדרך למרות איומי טורקיה

 

חתימת הסכם צינור הגז באתונה    (צילום: חיים צח לעמ, רויטרס)

חתימת הסכם צינור הגז באתונה    (צילום: חיים צח לעמ, רויטרס)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף הערב (חמישי) באתונה בפסגה עם ראש ממשלת יוון ונשיא קפריסין, שמטרתה לקדם הסכם על הנחת צינור הגז בין המדינות. נתניהו אמר בטקס כי זהו "יום היסטורי לישראל משום שישראל הופכת במהירות למעצמה אנרגטית". במהלך מפגש הפסגה הטרילטרלי בין נתניהו, נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס וראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטקיס - מפגש הפסגה השביעי שמתקיים - נחתם הסכם צינור הגז "איסטמד" (East-Med"), שיאפשר ייצוא של גז טבעי מישראל וקפריסין לאירופה.

 

לדברי נתניהו בטקס, "פתחנו לפני ימים אחדים את שדה הגז של לוויתן וזה מביא לנו תפוקות כבירות. אבל עם הייצוא שמתאפשר דרך הצינור הזה נוכל לתת הכנסות של מיליארדים לאזרחי ישראל, לרווחתם, לבריאות. זה מחזק את השלום, זה מחזק את הכלכלה, זה מחזק את העתיד". ראש הממשלה הסביר כי "זה גם יום היסטורי משום שיש כאן שיתוף פעולה שהולך ומתבסס בין יוון, קפריסין וישראל, ממש ברית במזרח הים התיכון שהיא גם כלכלית והיא גם מדינית והיא גם מוסיפה לביטחון וליציבות של האזור, לא נגד אף אחד אבל למען הערכים ולטובתם של אזרחי המדינות שלנו".

בנימין נתניהו עם ראש ממשלת יוון ונשיא קפריסין חתימה הסכם צינור גז ב אתונה (צילום: EPA)
נתניהו עם ראש ממשלת יוון ונשיא קפריסין באתונה (צילום: EPA)

בנימין נתניהו עם ראש ממשלת יוון ונשיא קפריסין חתימה הסכם צינור גז ב אתונה (צילום: EPA)
"ממש ברית במזרח הים התיכון" (צילום: EPA)

"זה שינוי גדול מאוד", אמר נתניהו. "ישראל הייתה תמיד מדינת קצה, מדינה שבעצם לא היו לה חיבורים, תרתי משמע, ועכשיו יש לנו  - בנוסף ליחסי החוץ שלנו שפורחים מעבר לכל דמיון - גם ברית ספציפית למען המטרות החשובות האלה במזרח הים התיכון".

  

נשיא קפריסין אמר בטקס: "עם החתימה אנו מאשררים ששיתוף הפעולה שפיתחנו לא מוגבל רק לאותיות ריקות, אלא נועד לקדם פרויקטים אסטרטגיים ואזוריים ולתרום לשלום וליציבות. לא פלא שהאיחוד האירופי החליט לממש בדיקות היתכנות. לא תהיה הגזמה לומר ששיתוף הפעולה המשולש הוא בעל ערך אסטרטגי משותף שנועד לקדם שלום באזור סוער". הוא הוסיף: "השת"פ מבוסס על המשפט הבינלאומי ודיאלוג כנה בין מדינות, הוא לא נגד אף אחד ולא נגד מדינה שלישית, להפך. כל מדינה מוזמנת להצטרף בתנאי שהיא מכבדת את הריבונות הטריטוריאלית והזכויות שלנו".  

בנימין נתניהו עם ראש ממשלת יוון ונשיא קפריסין חתימה הסכם צינור גז ב אתונה (צילום: חיים צח, לע
מעמד החתימה(צילום: חיים צח, לע"מ)

ראש ממשלת יוון אמר בנאומו בפסגה כי "ארה"ב תומכת בצינור הזה. חתמנו על הסכם טוב שמשמעותו שיתוף פעולה אסטרטגי באזור שצריך ביטחון ושלום. קו הצינור לא הולך נגד אף אחד, זה לא איום נגד אף אחד. שיתוף הפעולה פתוח לכל מי שמכבד את המשפט הבינ"ל. איסטמד הוא קו למען השלום של כל מדינות האזור". שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר לאחר הטקס: "שיתוף פעולה זה יחזק את היחסים בין המדינות, יהווה אבן דרך ביצירת מרכז של גז טבעי במזרח התיכון ויהפוך את מדינת ישראל לשחקן משמעותי במשק האנרגיה האירופאי".

  

עוד לפני הטקס נתניהו נפגש עם נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס והשניים דנו בחיזוק היחסים בין המדינות במספר תחומים בהם אנרגיה, ביטחון פנים, כלכלה, תיירות ועוד. בפגישה השתתפו גם שר שטייניץ ושר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' לקוטרייפיס. מחר, יום שישי, יבקר נתניהו בליווית רעייתו ובנו אבנר באקרופוליס שייסגר במיוחד עבורו, על פי הזמנת ראש ממשלת יוון מיצוטקיס.

 

צינור גז באורך של 1,900 ק"מ

 פרויקט האיסטמד כולל צינור גז אסטרטגי, באורך של כ-1,900 קילומטר (מתוכם כ-550 ק"מ יבשתיים וכ-1,350 ק"מ ימיים), שיאפשר ייצוא של גז טבעי המצוי במים הכלכליים של ישראל וקפריסין לאירופה. הצינור יאפשר לחבר את כל אגן הים התיכון המזרחי למערכת ייצוא אחת. המדינות המקדמות את הפרויקט הן ישראל, יוון, קפריסין ואיטליה. 

 

 

אילוסטרציה: משרד האנרגיה

אילוסטרציה: משרד האנרגיה

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

הצינור מתוכנן בשלב הראשוני לקיבולת של 10 BCM בשנה, עם אפשרות להכפלת הקיבולת הזו. העלות המוערכת של הפרויקט על ידי היזם נאמדת בכשישה מיליארד יורו. בחינת ההיתכנות הכלכלית, המסחרית והפיזית של הפרויקט מתבצעת ע"י חברת IGI Poseidon SA, בתמיכת האיחוד האירופי, שהגדיר את הפרויקט כחלק מרשימת פרויקטים בעלי עניין משותף (PCI).

The Leviathan gas rig  (Photo: AFP)
אסדת הגז לווייתן (צילומים: AFP ואלעד גרשגורן)

The Leviathan gas rig  (Photo: Elad Gershgoren)

הבחינה המקדימה של הפרויקט הראתה כי הוא בעל היתכנות טכנית, כלכלית ומסחרית. בימים אלו מבוצעת בחינה מעמיקה של התוואי היבשתי והימי של הצינור, סקר ימי מפורט וקבלת האישורים הנדרשים, על מנת להגיע להחלטת השקעה סופית בתוך שנתיים ולהשלים את הקמת הצינור עד ל-2025. להליך התכנון הקצו החברה והאיחוד האירופי 35 מיליון יורו כל אחת - בסה"כ 70 מיליון יורו.

  

ההסכם מאגד לראשונה את ארבע המדינות: ישראל, יוון, קפריסין ואיטליה בחסות האיחוד האירופאי. המדינות מבקשות לתת חסות ותמיכה לפרויקט השאפתני של הקמת צינור שיוביל גז טבעי מישראל, דרך קפריסין ויוון, ומשם לשוק האירופאי. היום כאמור חתמו על ההסכם ישראל, יוון וקפריסין, כאשר איטליה צפויה לחתום במועד מאוחר יותר.

 

במסגרת ההסכם מתחייבות המדינות לשתף פעולה על מנת לאפשר את הקמת הפרויקט בכלל התחומים והמישורים. ההסכם מציין, כי מדינות המקור לגז הטבעי יהיו ישראל וקפריסין. המדינות אף סיכמו כי ניתן יהיה לצרף מדינות אחרות לפרויקט בהסכמת כלל המדינות המייסדות. צינור האיסטמד הוא צינור הגז הארוך והעמוק ביותר בעולם. בחלקים מסויימים עומק קרקעית הים לאורך תוואי הצינור הוא שלושה ק"מ והצינור עובר בין הרים ועמקים תת ימיים. מדובר בפרוייקט מסובך מאוד מבחינה לוגיסטית שמחייב שימוש בצוללות שמסוגלות לצלול לעומקים כאלה על מנת להתקין את הצינור.

 

למה הטורקים מתנגדים?

פרט לקושי הביצועי, נתון הפרוייקט גם למחלוקת מדינית, עקב התנגדותה של טורקיה להנחת הצינור. בכירים טורקים הזהירו כי אנקרה לא תאפשר לישראל לסלול צינור גז ממאגרי הגז הטבעיים שלה לקפריסין ויוון בלי הסכמה טורקית.

 

באחרונה חתמה טורקיה על הסכם עם לוב לקביעת הגבולות הימיים ביניהן שמגדיר את השטח הכלכלי הימי של טורקיה שבו אמור לעבור אותו צינור בין ישראל לבין אירופה. השטח הטורקי, שנקבע באופן חד צדדי, מפר את המים הכלכליים הבינלאומיים של יוון ומצרים וחוסם למעשה את האפשרות של ישראל לסלול צינור גז כזה, שכן הוא עובר בשטח הטורקי. מול המהלך הטורקי הלא ממש ידידותי, נתניהו הרים טלפון לנשיא קפריסין ולראש ממשלת יוון ושכנע אותם שזה הזמן לחתום על ההסכם. איטליה שהיתה בין החותמות על מזכר ההבנות להקמת הצינור ב-2017 - לא הצטרפה לחתימה בגלל חילופי הממשלות באיטליה והעובדה שהמיזם השאפתני לא אושרר על ידה עד כה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
נתניהו עם ר"מ יוון ונשיא קפריסין
צילום: EPA
מומלצים