שתף קטע נבחר

 

כבאים התריעו באפריל מכאוס במרכז השליטה: "שיחות לא ייענו"

לפני שמונה חודשים שלחו שישה סמלי מבצעים מכתב לבכירים במחוז דן, ובו הצביעו על בעיית כוח אדם במרכז השליטה המחוזי החדש: "הדבר יוביל לשיחות שלא נענות ולעיכוב בשיגור הכוחות". רשות הכבאות: "ב-2019 גויסו למרכז שליטה דן לבדו 17 עובדים"

 

הצפות בתל אביב (צילום: יחידת התיעוד המבצעי כב
פעולות החילוץ מהמעלית המוצפת בשכונת התקווה(צילום: יחידת התיעוד המבצעי כב"ה)

 

על רקע אסון הטביעה במעלית ביום שבת בבניין בשכונת התקווה, שגבה את חייהם של סתיו הררי ודין שושני, וקריסת מוקד 102 של מכבי האש בעת האירוע, מתברר שכבר לפני 8 חודשים קבוצה של סמלי מבצעים במחוז דן של שירותי הכבאות שלחו מכתב התרעה לכל גזרת פיקוד המחוז ומי שנחשף אליו טוען: "הכתובת היתה על הקיר".

 

במכתב שנשלח בחודש אפריל 2019 התריעו אותם סמלים על חשש מכאוס בחדר המבצעים של מחוז דן בעת אירוע גדול על רקע מצוקת כח אדם: "הדבר יוביל לשיחות שלא נענות, לעיכוב בשיגור הכוחות, לעיכוב בקריאה לגופי חירום חבירים, עיכוב בדיווח אירועי חריגים ברמה תחנתית ומחוזית וחוסר יכולת בסיפוק תמונת מצב עדכנית ברמת המחוז", הם התריעו במכתב.

 

למכתב המלא לחצו כאן

 

מנגד, אומרים גורמים ברשות הכבאות, כי מאז שנשלח המכתב הזה, נעשה שינוי גדול מאוד בהיערכות חדר המבצעים: "מרכזי השליטה (משל"טים) של היום אינם המשל"טים של אז. מאז גוייסו עוד עובדים רבים, נעשתה התקדמות רבה והיתה קפיצת מדרגה אדירה בהיערכות הטכנולוגית ובתגבור המוקד".

  

ב-30 באפריל 2019 נשלח מייל לכל גורמי הפיקוד במחוז דן ובתחנות תל אביב וחולון. חתומים עליו 6 סמלי מבצעים, שהחליטו להתריע לאור אופן ביצוע איחוד חדר המבצעים שצפוי היה להתבצע ב-5 במאי.

 

 

האסון במעלית: ריאיון עם מפקד כוח החילוץ    (צילום: שמוליק דודפור)

האסון במעלית: ריאיון עם מפקד כוח החילוץ    (צילום: שמוליק דודפור)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

מדובר בהחלטה שהיא חלק מפרויקט כלל ארצי של הכבאות שהחל בשנת 2016, להקמת מרכזי שליטה מחוזיים במקום המוקדים שהיו קודם לכן בתחנות הכיבוי עצמן, ושאמור לשפר בהדרגה את יכולת קבלת השיחות מהאזרחים בעת חירום ואת שיגור הכוחות לשטח. במחוז דן הוכנסו בינתיים למרכז השליטה תחנות תל אביב, חולון ובני ברק למרכז השליטה, כאשר תחנות רמת גן-גבעתיים והרצליה אמורות להתווסף בהמשך.

  

באותו מייל ציינו סמלי המבצעים כי "לצערנו הגענו לנקודה בה אין אנו מסוגלים 'להכיל' את ההתנהלות שנכפית עלינו תוך זלזול מתמשך בנו, בעבודתנו וביכולתנו לתת את המענה המבצעי הנדרש כחלק מהזרוע המבצעית של המחוז". הם צירפו מכתב נוקב שמעלה חששות, שלמרבה הצער נראה כי התממשו בשבת האחרונה.

 

טלפן אחד ומשגר אחד בלבד  

בפתח מכתבם מציינים הכותבים כי הם אינם מתנגדים למהלך של איחוד חדרי המבצעים במחוז דן כחלק מהקמת המשל"ט וציינו כי הם מברכים עליו ולא מתכוונים לפגום בתהליך. למרות זאת הם כתבו, כי "הדרך שבה מתנהל האיחוד מעלה בנו דאגות רבות". הם ציינו במכתב כי "בניגוד לתצורת העבודה שהוצגה לנו ובשונה מהבטחות שנאמרו על ידי בעלי תפקיד במחוז, עדיין לא ניתן מענה לפערי כוח האדם".

 

סתיו הררי דין שושני ()
סתיו הררי ודין שושני, שנהרגו באסון

 

הם ציינו בין היתר פעולות שנכון לאותו מועד לא הושלמו, כמו גיוס מכסת הסטודנטים שהובטחה להם לטובת איוש תפקיד הטלפן במרכז המבצעים וגיוס סמל מבצעים במשרה מלאה, שנכון למועד שליחת המכתב לא בוצע. לאור זאת הם התריעו על הכוונה, למשל, לאייש במהלך משמרות הלילה את המוקד עם טלפן אחד ומשגר (שמפעיל את צוותי הכיבוי) אחד בלבד – במקום שניים בכל תפקיד כפי שלדבריהם הובטח להם בעת הצגת התוכנית. הם כתבו כי "אדם אחד אינו מסוגל לספק מענה מבצעי שוטף, רציף, מהימן ואיכותי לאירועים בתחנות חולון, תל אביב ולמרד"מ המחוזי (מרכז דיווח מבצעי) במקביל".

 

 

צילום: אדיסון אנלר

צילום: אדיסון אנלר

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

"ברורה לנו מצוקת כוח האדם בחדרי המבצעים עמה מתמודד המחוז", נאמר במכתב, "אנחנו סוחבים את מצוקה זו על גבינו במשך שנים! אך הפעם אנחנו חשים ששיקולים זרים הביאו למצב בו אנו, כסמלי מבצעים בעלי וותק מצטבר של עשרות שנים במערך, לא מסוגלים לבצע את תפקידנו בצורה שאינה מהווה פגיעה קשה ביכולתנו המבצעית לספק מענה להצלת חיים ורכוש!".

 

הם ציינו עוד כי זו אינה הפעם הראשונה שהם מתריעים על "פערי כוח האדם ועל הזלזול המתמשך בנו ובעבודתנו", והעלו טענות גם לגבי ההכשרה החלקית שקיבלו סמלי המבצעים, ועל תהליך הסמכה לקוי של הסטודנטים שגוייסו. הם כתבו כי "מאסנו באמירות כגון 'יהיה בסדר. אם תהיה כמות טלפונים גדולה אז יסייעו אחד לשני', או 'נמצא פיתרון, זאת רק תקופה זמנית".

 

 

הלוויתם של דין שושני וסתיו הררי    (צילום: מוטי קמחי)

הלוויתם של דין שושני וסתיו הררי    (צילום: מוטי קמחי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

בנוסף התלוננו הסמלים על כך שהם נדרשים לעבוד כמות עצומה של משמרות בחודש, כולל משמרות של 16 שעות בשל החוסרים הקיימים בכוח האדם, וביקשו כי "יינתנו פתרונות מעשיים לפערי כוח האדם, לתצורת העבודה הבעייתית ולסידור העבודה שבו אנו נדרשים לעמוד".

 

מרשות הכבאות וההצלה נמסר בתגובה למכתב: "מדובר במסמך ישן ולא רלוונטי מאפריל אשתקד עוד בטרם נפתח המשל"ט המחוזי. מיום כתיבת המסמך ועד היום נפתחו מרכזי שליטה מחוזיים והותקנו בהם מערכות טכנולוגיות מתקדמות. במהלך השנה האחרונה גוייסו למערך למעלה מ-190 עובדים למערך המבצעים. למשל"ט דן לבדו גוייסו 17 עובדים. המשל"ט המחוזי הוא הפיתרון ולא הבעיה".

 

"המערכת לא יכולה להכיל כמות שיחות"  

ברשות הכבאות מסבירים עוד כי ההחלטה לעבור למרכזי שליטה מחוזיים במקום מוקדים בתחנות הכיבוי המקומיות נעשה בדומה למה שנהוג בקרב ארגוני מצילי חיים ברחבי העולם, וכי "במסגרת המעבר הוגדלה תקינת העובדים בקרוב ל-70% מ-132 ל-215, כאשר במהלך שנת 2019 נקלטו עשרות עובדים לתפקידים שונים במרכז השליטה, והושקעו עשרות מיליוני שקלים בטכנולוגיות מתקדמות".

 

בנוסף מסבירים ברשות כי "נבנה מסלול קידום לעובדים ולראשונה נוספו קצינים למערך מרכזי השליטה, אשר בימים אלה עומדים לסיים קורס קצינים, וזאת מתוך כוונה להפוך את המערך למקצועי ויעיל". עוד מסרו כי, "המעבר המלא לפעילות במרכזי שליטה מחוזיים מתוכנן להסתיים במהלך שנת 2020, לרבות החלפת מערכות למתקדמות, אשר יהיו מסוגלות להתמודד בצורה יעילה עם עומסים".

 

לדברי גורם בכבאות, הפרויקט הוא חלק מהניסיון להיערך לעידן הנוכחי שבו במקרי חירום המוניים מגיעות אלפי שיחות של אזרחים מהטלפונים הניידים. לדבריהם, בעוד בתצורת המוקדים הישנה יכולת קליטת השיחות עמדה על עשרות בלבד בשעה, בתצורה הנוכחית מדובר על יכולת

 

קבלת יותר מ-100 שיחות, וכי "זה גם לא מספיק" וכי בימים אלה הם מקדמים מודל חדשני אף יותר שיאפשר למוקדנים לקלוט אפילו עד כ-1,000 שיחות בשעה, "גם אם היו 17 מוקדנים באירוע בשבת זה לא היה עוזר כי המערכת כיום לא יכולה להכיל את כמות השיחות שהיו (2,735 טלפונים של אזרחים בשעה וחצי), אבל אנו עובדים על מערכת שאמורה לעמוד בעומסים, כאשר הראייה היא כלל ארצית, וכאשר אזרחים יתקשרו הם יגיעו לאוזן הפנוייה של המוקדן, ללא קשר למיקומו".

 

אותו גורם מספר כי מדובר בתהליך שנמצא בעיצומו במסגרתו עד כה הוקמו מרכזי שליטה וחדרי מבצעים ברוב המחוזות בארץ וכל המערכות משודרגות כדי להשלים פיגור טכנולוגי של שנים, כאשר הדבר נעשה בהדרגה ושאר המשל"טים יושלמו בקרוב. בנוסף, הוא אומר כי במסגרת זו הוחלט להפסיק את הנוהל של שימוש בכבאים כמוקדנים, אלא להכשיר כוח אדם ייעודי, וכי נבנתה מערכת הדרכה מיוחדת, כולל סימולטור ייעודי שמדמה עבודה במרכז.שליטה. "לא סיימנו את התהליך הזה, הוא מדורג, וב-2020 כל מערך כיבוי האש יהיה עם מרכזי שליטה מחוזיים שיתנו מענה טוב בהרבה מהמודל הישן של מוקדים מקומיים בתחנות", אומר הגורם.

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יחידת התיעוד המבצעי כב"ה
כוחות הצלה במעלית בשכונת התקווה
צילום: יחידת התיעוד המבצעי כב"ה
מומלצים