שתף קטע נבחר

בגלל עימות עם פוטין: נשיא פולין יחרים טקס ביד ושם

אחרי שהנשיא הרוסי האשים את הפולנים באחריות למלחמת העולם השנייה, יד ושם סירב לבקשת אנדז'יי דודה לשאת דברים באירוע לציון 75 שנים לשחרור אושוויץ, בעוד שפוטין צפוי להיות הנואם המרכזי. דיפלומט פולני: "לא מאפשרים לו לייצג מדינה שבה ממוקם מוזיאון אושוויץ"

נשיא פולין, אנדז'יי דודה, הודיע הערב (יום ג') כי בכוונתו להחרים אירוע לציון 75 שנים לשחרור מחנה אושוויץ שיתקיים בעוד שבועיים ביד ושם משום שמארגני הטקס לא איפשרו לו לשאת דברים באירוע. גורמים מדיניים בירושלים אמרו כי נשיא פולין התנה את הגעתו בכך שיאפשרו לו לנאום באירוע ולהגיב על האשמות נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שפולין שיתפה פעולה עם הנאצים. ביד ושם סירבו.

נשיא פולין אנדז'יי דודה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
נשיא פולין אנדז'יי דודה(צילום: רויטרס)

ברקע הסערה הדיפלומטית מול מוסקבה, מתח דודה ביקורת על כך שנציגי רוסיה, צרפת, בריטניה, גרמניה וארה"ב הוזמנו לדבר באירוע בעוד שמארגני האירוע סירבו לבקשתו. דיפלומט פולני הביע את התרעמות פולין מכך שלא אפשרו לנשיא דודה לנאום: "לא אפשרו לו לייצג מדינה שבה ממוקם מוזיאון אושוויץ ושהיא נותנת החסות לרוב אתרי הזיכרון לשואה". הדיפלומט מסר שהנשיא דודה יתמקד באירוע המרכזי שיתקיים ב-27 בינואר באושוויץ.

 

פוטין האשים בשבוע שעבר את הפולנים באחריות לפרוץ מלחמת העולם השנייה, וראש הממשלה מתאוש מורבייצקי תקף אותו בתגובה ואמר כי דבריו נאמרו על-מנת להסיט את השיח הציבורי מכשלונותיו הפוליטיים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים שנתית ב מוסקבה (צילום: EPA)
האשים את הפולנים באחריות למלחמת העולם. פוטין(צילום: EPA)

לאחרונה טען נשיא רוסיה בכמה הזדמנויות שפולין אחראית למלחמה, והחריף את המתיחות בין שתי המדינות הסלאביות, ושגריר רוסיה בוורשה זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ הפולני. פוטין הגיב בזעם גם להחלטה שאימץ הפרלמנט האירופי, לפיו ברית המועצות וגרמניה הנאצית היו האחראיות לפרוץ מלחמת העולם השנייה, ואמר כי זו "זו שטות מוחלטת".

 

מ"יד ושם" נמסר בתגובה: "נשיא פולין לא אישר עד כה את הגעתו. הנואמים באירוע לציון 75 שנה לשחרור אושוויץ הינם ראשי המדינות שהיוו את מעצמות בעלות הברית שהובילו לשחרור אירופה והעולם מהכיבוש הנאצי. חשוב להדגיש כי מתוך מיליון וחצי קורבנות שנרצחו באושוויץ, 1.1 מיליון היו יהודים שנרצחו אך ורק בשל היותם יהודים. לכן לאזרחותם של הנרצחים אין כל משמעות בבחירת נציגי המדינות שנציגיהן ינאמו באירוע".

 

מלחמת העולם השנייה פרצה ב-1 בספטמבר 1939 כשגרמניה הנאצית פלשה לפולין. שבועיים לאחר מכן תקף הצבא האדום את פולין ממזרח, מתקפה שבעיניי הפולנים עדיין נחשבת ל"סכין בגב". המתקפה הייתה בעקבות הסכם "ריבנטרופ-מולוטוב", שכלל הסכם אי תוקפנות וחלוקת השליטה על המדינות הבלטיות. ב-17 בספטמבר פלשו הסובייטים לפולין.

 

היחסים בין רוסיה לפולין הידרדרו מאז נפילת השלטון הקומוניסטי בפולין לפני 30 שנה. מאז ורשה התקרבה למערב, הצטרפה לנאט"ו ולאיחוד האירופי ומטפחת קשרים הדוקים עם ארה"ב. בנוסף היא מנסה להפחית את התלות שלה בגז ובנפט של רוסיה. 

 

פולין לא הזמינה את פוטין לטקסים הבינלאומיים ב-1 בספטמבר בוורשה לציון 80 שנה לפרוץ מלחמת העולם השנייה. פוטין גם לא הגיע לטקס לציון שחרור מחנה ההשמדה אושוויץ שהיה ב-27 בינואר.

 

גורמים מדיניים בירושלים אמרו כי נשיא פולין הוזמן להשתתף באירועי 75 שנה לשחרור אושוויץ שיתקיימו בירושלים, וההזמנה בעינה עומדת. "להחלטתו של נשיא פולין שלא להגיע, אין כל קשר ליחסים בין פולין לישראל", אמרו אותם גורמים. 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Photo: Reuters
נשיא פולין אנדז'יי דודה
Photo: Reuters
מומלצים