שתף קטע נבחר

"ארה"ב גילתה שעות מראש: איראן עומדת לירות טילים"

"ניו יורק טיימס": סוכנויות המודיעין התריעו כבר 3 שעות לפני התגובה האיראנית לחיסול סולימאני כי טהרן עומדת לירות טילים על בסיסים אמריקניים בעיראק. ראש ה-CIA ג'ינה הספל העריכה: "סולימאני מסוכן יותר מהשלכות החיסול שלו". הערב: הצבעה בקונגרס על הגבלת סמכויות המלחמה של טראמפ נגד איראן

"ניו יורק טיימס" דיווח הבוקר (יום ה') כי סוכנויות המודיעין של ארצות הברית גילו כבר שעות לפני המתקפה האיראנית על בסיסים אמריקניים בעיראק שטהרן עומדת לשגר לעברם טילים – והספיקו להזהיר את הכוחות האמריקניים. ההודעה התקבלה בסביבות השעה 14:00 שעון וושינגטון, ושלוש שעות אחר כך נפלו הטילים הראשונים על בסיס עין אל-אסד, שבו יש כ-1,000 חיילים אמריקנים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

טילים מאיראן לעבר בסיסים אמריקנים בעיראק כתגובה על חיסול קאסם סולימאני ()
ירי הטילים מאיראן. לא היו נפגעים

לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", את היום שלפני המתקפה האיראנית העביר טראמפ בהתייעצויות ובבחינת אפשרויות לתגובה אמריקנית במקרה שאיראן תהרוג חיילים אמריקנים. לפי העיתון, העובדה שהייתה התרעה מוקדמת יכולה להסביר לפחות חלקית כיצד לא גרמו הטילים לנפגעים וכיצד גרמו נזק רק למבנים, וגם הוא לא נזק כבד. על פי "ניו יורק טיימס", תוצאות התגובה האיראנית הסבו הקלה לטראמפ, שאותת ליועציו כי הוא מעדיף להימנע מפעולה צבאית נוספת.

 

בעיתון האמריקני מדווחים שטראמפ ואנשיו נאספו בחדר המצב, וראש ה-CIA ג'ינה הספל הופיעה מולם על מסך הווידאו בשידור ממטה הסוכנות בצפון וירג'יניה. בימים שלפני חיסול מפקד "כוח קודס" של משמרות המהפכה קאסם סולימאני, כך מדווחים, אמרה הספל לטראמפ שמסולימאני נשקפת סכנה גדולה יותר מזו הנשקפת מתגובה שתנקוט איראן אם יחוסל. היא העריכה כי האפשרות בעלת הסיכויים הגבוהים ביותר היא שאיראן תגיב בירי טילים על בסיסים בעיראק שבהם מוצבים חיילים אמריקנים – בדיוק מה שקרה בסופו של דבר.

נשיא ארה
הנשיא טראמפ אמש. הוקל לו(צילום: AFP)

ב"ניו יורק טיימס" מציינים כי אף שהספל לא נקטה עמדה רשמית בנוגע לשאלה אם לחסל את סולימאני, גורמים רשמיים שהאזינו לדבריה קיבלו תחושה ברורה שה-CIA מעריך שחיסול סולימאני ישפר את הביטחון במזרח התיכון – ולא יערער אותו.

 

הערב: בית הנבחרים יצביע

אתמול דווח כי גורמים בארה"ב חושדים שאיראן כיוונה את טיליה בכוונה לאזורים בבסיסים שבהם לא ייהרגו אמריקנים, מתוך תקווה שכך תוכל להיראות כמי שהגיבה בחריפות על חיסול סולימאני – אך לא תגרור תגובה אמריקנית קשה שעלולה להוביל למלחמה של ממש. לפי "ניו יורק טיימס", יש במערכת הביטחון ובממשל האמריקני מי שחולקים על ההערכה הזו.

 

אף שאתמול אותתה איראן כי בירי הטילים הסתיימה תגובתה הצבאית לארה"ב, הבוקר צוטט מפקד במשמרות המהפכה, עבדוללה ארגי, כאומר שבקרוב תנקוט איראן "נקמה חריפה יותר". לא ברור אם כוונתו לפעולה צבאית נוספת. אתמול אמר המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי שהתגובה האמיתית תהיה סילוק הכוחות האמריקניים מהמזרח התיכון בטווח הרחוק, ולא מן הנמנע שלכך שהתכוון המפקד כשדיבר הבוקר.

 

היום בצהריים אמר המפקד החדש של "כוח קודס" האיראני, אסמעיל קאאני, כי מתקפת הטילים האיראנית אתמול על מטרות אמריקניות בעיראק תוביל בסופו של דבר לסילוק ארה"ב מהאזור. הוא הוסיף כי ימשיך בדרכו של קודמו בתפקיד, קאסם סולימאני.

הסנאט סנאט ארה
ראש ה-CIA ג'ינה הספל. העריכה שזו תהיה התגובה(צילום: AP)

אתמול בצהריים הודיע מפקד "עסאיב אהל אל-חק", אחת המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, כי כעת, אחרי שאיראן הגיבה על חיסול סולימאני, מגיע תורן של המיליציות העיראקיות להגיב על חיסול מנהיגן אבו מהדי אל-מוהנדיס, שנהרג לצד סולימאני. אלא שבערב התראיין סגן נשיא ארה"ב מייק פנס לרשת CBS וטען כי ארה"ב קיבלה מידע מודיעיני מעודד שלפיו איראן מעבירה מסרים למיליציות הפרו-איראניות בעיראק שלא לפגוע במטרות אמריקניות.

 

"התדרוך הגרוע ביותר ששמעת ימיי"

היום צפויה להיערך בבית הנבחרים האמריקני הצבעה על הצעת חוק שמטרתה להגביל את יכולתו של טראמפ לצאת למלחמה מול איראן. הדמוקרטים בבית הנבחרים הביעו בשבוע האחרון זעם על כך שטראמפ אישר פעולה רגישה כל כך כמו חיסול סולימאני מבלי לדווח להם על כך מראש.

 

מזכיר המדינה מייק פומפאו, שר ההגנה מארק אספר, ראש המטות המשולבים מארק מילי וראש ה-CIA ג'ינה הספל תדרכו אתמול את כל 535 חברי הקונגרס בהחלטתו של טראמפ לבצע את החיסול. רוב הרפובליקנים שיבחו אותם, את טראמפ ואת הצגת הדברים, אבל מנגד הדמוקרטים וגם שני רפובליקנים טענו שנציגי הממשל לא הציגו ראיה המגבה את טענותיהם של טראמפ ובכירים בצבא שמסולימאני נשקף איום מיידי לארה"ב.

דונלד טראמפ ננסי פלוסי  (צילום: AP, רויטרס)
טראמפ ופלוסי. גם שני רפובליקנים כועסים(צילום: AP, רויטרס)

יושבת ראש בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, אמרה אחרי התדרוך כי חברי הבית יצביעו על ההצעה המגבילה את טראמפ, כנראה כבר היום. "לחברים בקונגרס יש דאגות רציניות ודחופות בנוגע להחלטת הממשל להיכנס לעימות עם איראן ובנוגע לחוסר האסטרטגיה שלו להמשך", אמרה פלוסי.

 

ההצעה שעליה יצביעו המחוקקים היום אמורה להנחות את טראמפ לחדול מכל שימוש בצבא האמריקני באיראן או נגד איראן – אלא אם הקונגרס הכריז מלחמה או נתן אישור לשימוש בכוח נגדה. ההחלטה צפויה לקבל בקלות את אישור בית הנבחרים, אולם בסנאט יהיה קשה יותר להעביר אותה, משום שהוא נשלט על-ידי הרפובליקנים, אנשי מפלגתו של טראמפ.

 

הסנאטור רוי בלנט, חבר בוועדת המודיעין של הסנאט, אמר אמש כי סולימאני היה "המוח הטרוריסטי מספר 1" וכי לדעתו טראמפ העביר מסר חזק וחשוב לאויביה של ארה"ב ולידידיה "שהנשיא יקבל את ההחלטות הקשות". לא כולם במפלגה הסכימו איתו. הסנאטור הרפובליקני מייק לי טען שהתדרוך שהועבר למחוקקים היה הגרוע ביותר ששמע בתשע שנותיו בסנאט, לפחות בעניין צבאי, ואמר כי יתמוך בהצעת ההחלטה כשתובא לסנאט.

 

מתקפת הטילים האיראנית - עוד כותרות:

 

"מה שמטריד כל כך לדעתי בתדרוך הוא שאחד המסרים שקיבלנו ממעבירי התדרוך היה לא להתווכח, לא לנהל דיון בשאלה אם פעולה צבאית נוספת נגד איראן היא דבר הולם. קיבלנו מסר שאם נעשה את זה – נחזק את איראן", אמר לי.

 

טראמפ, נזכיר, קבע לדברי הדמוקרטים תקדים כשלא עדכן את מנהיגי הקונגרס מראש על החיסול. הוא גם הכעיס חלק מהמחוקקים בכך שהחליט להפוך לחסוי את הדיווח הרשמי שהעביר לקונגרס על החיסול אחר כך. לפי חוקת ארה"ב, הקונגרס – ולא הנשיא – הוא בעל הסמכות להכריז מלחמה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
טראמפ. מסרים מאיראן למיליציות
צילום: רויטרס
מומלצים