שתף קטע נבחר

התרסקות המטוס באיראן: "לחפש שרידי טיל רוסי"

החוקרים האוקראינים שבודקים את האסון שבו נהרגו אתמול 176 בני אדם מבקשים לבקר בזירת ההתרסקות בעקבות תמונה שהופצה ברשת ובה נראו לכאורה שרידי טיל רוסי שמשמש את צבא איראן. עוד סיבות אפשריות שקייב חוקרת: פיגוע, התנגשות או תקלה במנוע. בהרוגים: המוני סטודנטים מקנדה

מזכיר המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה, אולקסיי דנילוב, אמר בצהריים (יום ה') כי אחת הסיבות האפשריות להתרסקות המטוס האוקראיני באיראן שכעת בודקים בקייב היא שטיל – אולי טיל רוסי – פגע במטוס. אפשרות נוספת לדבריו היא שהמטוס התרסק בגלל פיגוע טרור.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

אוקראינה נמל תעופה קייב קרובי ומכרי צוות המטוס שהתרסק ב איראן (צילום: EPA)
קרובים ומכרים של צוות המטוס מניחים פרחים לזכרו בנמל התעופה בקייב(צילום: EPA)
איראן הרוגי התרסקות מטוס מ אוקראינה (צילום: AP)
גופות הנספים מונחות שורות-שורות ליד זירת ההתרסקות(צילום: AP)

המטוס של חברת Ukraine International Airlines התרסק אתמול בבוקר שש דקות אחרי שהמריא מנמל התעופה אימאם חומייני בטהרן בדרכו לקייב ועלה בלהבות. במטוס היו 167 נוסעים ותשעה אנשי צוות. איש מהם לא שרד.

 

כבר שעות אחדות אחרי ההתרסקות צץ ברשת סרטון שבו נראה לכאורה המטוס בוער לפני ההתרסקות. אף שחוקרים איראנים טענו מיד אחרי ההתרסקות כי תקלה במנוע היא שגרמה לאסון, העובדה שהמטוס התרסק שעות אחדות אחרי מתקפת הטילים של איראן על בסיסים אמריקניים בעיראק עוררה ספקולציות שלפיהן אולי טיל כלשהו פגע במטוס.

איראן הרוגי התרסקות מטוס מ אוקראינה (צילום: MCT)
גם פיגוע טרור לא נשלל. שרידי המטוס(צילום: MCT)

זירת התרסקות המטוס האוקראיני (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

לדברי דנילוב, בבדיקתה את התרסקות המטוס, ארבע הסיבות המרכזיות שאוקראינה בוחנת הן פגיעת טיל, התנגשות, פיצוץ במנוע וטרור. דנילוב ציין כי החוקרים האוקראינים שנשלחו לאיראן רוצים לערוך חיפוש בזירת ההתרסקות כדי לבדוק אם יש בה שרידים של טיל רוסי: אתמול הופצה ברשתות החברתיות באיראן תמונה שבה נראו לכאורה שרידיו של טיל קרקע-אוויר Tor-M1 מתוצרת רוסיה – טיל מסוג שבו משתמש צבא איראן. אתמול דחה הצבא האיראני את ההשערות שטיל שלו פגע במטוס. יצוין כי אין שום אישור לכך שהתמונה שהופצה ברשת אותנטית.

 

אמש אמרו גורמים ביטחוניים בארה"ב, באירופה ובקנדה כי ההערכה במערב היא שהמטוס שהתרסק לא נפגע מטיל אלא סבל מתקלה טכנית. הבוקר קרא נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי להימנע ממניפולציות, ספקולציות ותיאוריות קונספירציה בכל הקשור לסיבת ההתרסקות. באוקראינה הוכרז היום יום אבל לאומי.

 

קנדה בהלם: הדגל בחצי התורן

חוקרי תעופה באיראן אישרו הבוקר כי לפי עדי ראייה – הן על הקרקע והן במטוס אחרי שטס באזור באותה העת – המטוס האוקראיני עלה בלהבות בעודו באוויר. לדברי החוקרים, מיד אחרי ההמראה אירעה תקלה טכנית במטוס, וצוות המטוס לא יצר קשר עם מגדל הפיקוח כדי לבקש עזרה, אך ניסה לסובב את המטוס ולחזור לנמל התעופה.

 

המטוס מסוג בואינג 737-800, בטיסה PS752 לקייב, התרסק לא הרחק מנמל התעופה ועלה בלהבות. הוא פתח את משדר ה-GPS שלו בשעה 04:38 (שעון ישראל) ונעלם מהמסכים בשעה 04:44. לפי נתוני המעקב, הוא החל לצלול כשהיה בגובה 7,925 רגל (כ-2.5 ק"מ). שתי הקופסאות השחורות נמצאו. המטוס היה בנמל התעופה בן גוריון רק לפני שלושה שבועות.

זירת התרסקות המטוס האוקראיני (צילום: רויטרס)
פינוי ההרוגים, אתמול ליד טהרן(צילום: רויטרס)

זירת התרסקות המטוס האוקראיני ()

לפי משרד החוץ האוקראיני, על המטוס היו 82 אזרחים איראנים, 63 קנדים, 11 אוקראינים ו-10 שבדים. גם כמה בריטים ואפגנים היו עליו. רוב הנוסעים היו בדרכם לטיסות-המשך מקייב. לפי הערכות, רבים מהנוסעים במטוס היו סטודנטים מאוניברסיטאות בקנדה, וחלקם היו בדרך חזרה לטורונטו דרך קייב אחרי שביקרו בני משפחה במהלך חופשת החג.

 

בפרלמנט הקנדי באוטווה הורד אתמול הדגל לחצי התורן, וראש הממשלה ג'סטין טרודו אמר כי המדינה שרויה בהלם וצער. הוא הבטיח שקנדה תפעל כדי לוודא שאסון ההתרסקות ייחקר ביסודיות ושהקנדים יקבלו תשובות לשאלותיהם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
זירת האסון ליד טהרן, אתמול
צילום: AP
מומלצים