שתף קטע נבחר

המומחים קבעו: מלכה לייפר הנאשמת בפדופיליה כשירה לעמוד לדין

צוות המומחים שמינה בית המשפט המחוזי לבדיקת מצבה הנפשי של מלכה לייפר, הנאשמת בפדופיליה באוסטרליה, קבע כי היא כשירה לעמוד לדין. אוסטרליה דורשת את הסגרתה

מלכה לייפר, הנאשמת בפדופיליה באוסטרליה, כשירה לעמוד לדין. כך קבע צוות המומחים שמינה בית המשפט המחוזי בירושלים לבדיקת מצבה הנפשי. אוסטרליה ביקשה להסגיר אליה את לייפר לצורך העמדתה לדין על עבירות מין שביצעה בתלמידותיה. העיכובים בהסגרה גרמו למתיחות ביחסי ישראל-אוסטרליה.

 

מלכה לייפר פדופילית הסגרה נאשמת פדופיליה אוסטרליה (צילום: AP)
מלכה לייפר הנאשמת בפדופיליה. האם תוסגר לאוסטרליה? (צילום: AP)

צוות ההגנה של לייפר צפוי לחקור את צוות המומחים הפסיכיאטריים, הכולל בין היתר את פסיכיאטר מחוז צפון ופסיכיאטר מחוז חיפה, כפי שעשה בעבר למומחים פסיכיאטריים שהגישו חוות דעת בתיק. חקירת העדים בבית המשפט צפויה להימשך חודשים. אם בסוף החקירה תקבל השופטת חנה מרים לומפ את חוות הדעת, אז צפוי להתנהל הליך משפטי על ההסגרה עצמה, כך שהסגרתה של לייפר לאוסטרליה אינה נראית באופק בשלב זה.

 

מארגון JCW המלווה את הנפגעות נמסר בתגובה: "כבר מרגע שנכנסנו לעובי הקורה הבנו כי מלכה לייפר מהתלת בכולם והיא כשירה לעמוד לדין. התפללנו על כך רבות ואנו חשים הקלה גדולה מהחלטת הוועדה שקבעה כי מלכה לייפר מתחזה. אנו מצפים שבית המשפט לא יתמהמה עוד, ויחליט על הסגרתה המיידית לאוסטרליה על מנת שסוף סוף ימוצה הדין עמה".

 

עורכי דינה של לייפר מסרו בתגובה כי "אין שום הפתעה בחוות הדעת שהוגשה לבית המשפט. חשוב להדגיש ולהזכיר ששתי חוות דעת קודמות אשר קבעו כי לייפר מתחזה וכשירה לעמוד לדין נדחו כליל על ידי בית המשפט לאחר הליך הוכחות. אנחנו צופים שכך יהיה בעניינה של חוות הדעת הזו. נתייחס באופן ענייני לחוות הדעת בבית המשפט".

 

בספטמבר האחרון קבעה השופטת לומפ כי בשל "פגמים רבים שעלו בחוות הדעת מטעם הפסיכיאטר המחוזי, שבין היתר התבססו על עובדות שגויות שהוצגו בפני הרופאים, והדבר השפיע על דעתם בטרם חוות הדעת", הפרקליטות לא הצליחה להוכיח כי לייפר מתחזה לחולת נפש, ועל כן היא אינה כשירה לעמוד לדין.

 

בנוסף קבעה השופטת לומפ כי הראיות שהוגשו על ידי הפרקליטות, כמו שיחה עם אנשים ועריכת קניות "אינן מלמדות בהכרח על התחזות פסיכיאטרית". עם זאת, לאור הסתירות שעלו בעבר ומורכבות המקרה היא החליטה למנות פאנל מומחים מטעם בית המשפט שיבחן שוב את מצבה הנפשי של לייפר.

 

 

לפי בקשת ההסגרה מאוסטרליה, לייפר ביצעה עבירות מין בין השנים 2008-2004 בשלוש תלמידות בבית הספר החרדי לבנות "עדת ישראל" במלבורן, תוך ניצול מעמדה כמורה וכמנהלת ותמימותן של הילדות. בבקשת ההסגרה מיוחסים ללייפר עשרות אישומים, הכוללים מעשה מגונה בקטין ואינוס.

 

בעקבות התלונות של תלמידות נגדה הושעתה לייפר ב-2008 מבית הספר ונמלטה לישראל. במרץ 2012 הוצא נגדה צו מעצר בבית משפט באוסטרליה, וב-2014 החלו הליכי ההסגרה מישראל. לייפר נעצרה, אך שוחררה למעצר בית בביתו של הרב יצחק דוד גרוסמן במגדל העמק.

 

ב-2016 קבע הפסיכיאטר המחוזי כי לייפר אינה כשירה לעמוד לדין. בעקבות כך הופסקו הליכי ההסגרה ולייפר קיבלה טיפול פסיכיאטרי אחת לחודש, אך חוקרים פרטיים חשפו כי לייפר היא למעשה מתחזה, וכי היא מתפקדת באופן עצמאי. 

 ישיבת ממשלה (צילום: אמיל סלמן)
חשוד במרמה והפרת אמונים והדחה בעדות. ליצמן(צילום: אמיל סלמן)

בדצמבר 2017 צולמה לייפר מסתובבת בשכונת מגוריה בירושלים, עורכת קניות וממתינה בסניף הדואר. בעקבות הסרטון, שהציג את לייפר כאדם נורמטיבי, הוגשה התלונה במשטרה וחודשו הליכי ההסגרה נגדה. כמו כן, הוגשה חוות דעת פסיכיאטרית חדשה שקבעה כי לייפר אינה סובלת ממחלת נפש במובנה המשפטי, מבינה את משמעות ההליך וכשירה לעמוד לדין.

 

במסגרת הפרשה הסבוכה עלה חשד לפלילים כלפי שר הבריאות יעקב ליצמן והמשטרה הודיעה כי התגבשה תשתית ראייתית נגדו לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות. על פי החשד, שלושה פסיכיאטרים בכירים נדרשו לתת חוות דעת, ומהחקירה עלה כי בהזדמנויות שונות ויותר מפעם אחת פנה ליצמן בניגוד לחוק לפסיכיאטרים מחוזיים שהם עדי תביעה, והעביר להם את המסר לגבי חוות הדעת הרצויה. זאת, בארבע עיניים וללא שותפים, ואף שהם כפופים למרותו. בנוסף, הוא הבטיח קידום לפסיכיאטרים תמורת מסירת חוות דעת רצויה. ליצמן הכחיש שפעל שלא כחוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים