שתף קטע נבחר

סולטן עומאן, קאבוס בן סעיד, מת בגיל 79

הלך לעולמו הסולטן ששלט בעומאן במשך 49 שנה. במהלך שלטונו הוביל קו מדיני של קרבה למערב, וב-2018 אירח קאבוס בארמונו את רה"מ נתניהו. בן דודו יירש את תפקידו

 

עומאן סולטן סולטאן קאבוס קבוס (צילום: AP)
שלט בעומאן 49 שנה. הסולטן קאבוס(צילום: AP)

אחד השליטים הוותיקים ביותר במזרח התיכון, סולטן עומאן קאבוס בן סעיד, הלך לעולמו בגיל 79 אחרי 49 שנות שלטון. כך דיווחו הלילה (שבת) כלי התקשורת הממלכתיים בנסיכות. לפני מעט יותר משנה אירח הסולטן את ראש הממשלה בנימין נתניהו בארמונו.

 

מאז שנת 2014 התמודד קאבוס עם סרטן סופני במעיים. הוא לא הותיר צאצאים, אך הרשויות הודיעו כי בן דודו הייתם יירש את תפקידו.

 

 

 

 

 

 

 

בעקבות מותו של הסולטן הוכרזו במדינה שלושה ימי אבל, והדגל יורד לחצי התורן למשך 40 יום. הוא נולד ב-18 בנובמבר 1940, כנצר לשושלת אל-סעיד. בצעירותו נשלח להתחנך בבתי ספר בבריטניה, וב-1965 שב לארצו. ב-1970 תפס את השלטון בהפיכה שביצע בתמיכת בריטניה נגד אביו, הסולטן סעיד אבן טיימור. הוא חולל כמה שינויים משטריים במדינה, כגון הקמת מועצת שרים, כינון חוקה וקיום בחירות, אך הותיר בידיו את מרבית הכוח השלטוני.

  

בנימין נתניהו ביקור עומאן  (צילום: AP)
מהמנהיגים הערבים הבודדים שנפגשו עם ראש ממשלת ישראל. קאבוס ונתניהו ב-2018(צילום: AP)

בנימין נתניהו ביקור עומאן  ()

בנימין נתניהו ביקור עומאן  ()

בנימין נתניהו ביקור עומאן  ()
  

קאבוס יצר קשרים דיפלומטיים עם שכנותיה של עומאן, הוביל אותה להצטרף לליגה הערבית ולאו"ם, והנהיג מדיניות חוץ של קרבה למערב. הוא שמר על מדיניות של נייטרליות לגבי העימותים באזור המזרח התיכון, ולא נקט עמדה בנושאים כגון הגרעין האיראני ומלחמת האזרחים בתימן.

 

המנהיג הערבי שקיים קשרים גלויים עם ישראל

באוקטובר 2018 ערך ראש הממשלה נתניהו ביקור מדיני נדיר בעומאן ונפגש עם הסולטן קאבוס בארמונו שבבירה מוסקט. לנתניהו התלוותה משלחת בכירים שכללה את ראש המוסד יוסי כהן, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל מאיר בן-שבת, מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, ראש הסגל יואב הורוביץ והמזכיר הצבאי לראש הממשלה תא"ל אבי בלוט. המשלחת זכתה לקונצרט שנערך במיוחד לבקשתו של הסולטן. במהלך הביקור גם שוחחו נתניהו וקאבוס בארבע עיניים.

סולטן עומאן קאבוס בן סעיד מת (צילום: AFP)
שמר על עמדה נייטרלית. הסולטן קאבוס(צילום: AFP)

סולטן עומאן קאבוס בן סעיד עם המלכה אליזבת 2010 (צילום: AFP)
עלה לשלטון בתמיכת בריטניה. מארחת את המלכה אליזבת ב-2010(צילום: AFP)

סולטן עומאן קאבוס בן סעיד עם מזכירת המדינה הילארי קלינטון 2011 (צילום: AFP)
שמר על קרבה למערב. עם מזכירת המדינה האמריקנית הילארי קלינטון ב-2011(צילום: AFP)

סולטן עומאן קאבוס בן סעיד עם נשיא איראן חסן רוחאני 2014 (צילום: AFP)
קאבוס מארח את נשיא איראן רוחאני ב-2014(צילום: AFP)

עומאן ()
 

נתניהו ורעייתו הוזמנו לסולטנות שבמפרץ הפרסי על ידי שליט עומאן לאחר מגעים ממושכים שהתנהלו בין המדינות. מדובר היה במפגש הרשמי הראשון בדרג זה מאז ביקורו של ראש הממשלה שמעון פרס בסולטנות בשנת 1996. ארבע שנים לאחר מכן, עם פרוץ האינתיפאדה השנייה, ניתקה עומאן את היחסים עם ישראל.

 

לאחר ביקורו סיפר נתניהו כי קאבוס אישר למטוסי אל-על לטוס מעל המרחב האווירי של עומאן בדרך למזרח. ארבעה חודשים אחרי הביקור בעומאן נועד נתניהו פעם נוספת עם שר החוץ של עומאן, יוסף בן עלאווי, בוורשה בירת פולין.

 

עומאן נמצאת בחצי האי ערב, לחופי האוקיינוס ההודי. היא גובלת בסעודיה, בתימן ובאיחוד האמירויות. לפני מאות שנים הייתה עומאן נתונה לשליטה פורטוגלית ועותמנית. חיים בה 4.6 מיליון בני אדם, כמחציתם עובדים זרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים