נשיא אוקראינה: "מצפה שאיראן תתנצל - ותפצה אותנו"
אחרי ההודאה האיראנית, וולודימיר זלנסקי אמר כי הוא מצפה שטהרן תנהל את חקירת התרסקות המטוס בשקיפות - ותשתף פעולה עם המומחים האוקראיניים. ראש שירותי הביטחון מעריך שהטיל שוגר ידנית. "אלה היו הטובים שבבנינו ובנותינו", ספד נשיא חברת התעופה לעובדיו
אחרי שאיראן הודתה כי מטוס הנוסעים האוקראיני הופל בשוגג על-ידי לפחות טיל נ"מ אחד ששיגרה, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי הוא מצפה מטהרן להתנצל באופן רשמי - ולפצות את ארצו.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
בהצהרה שפורסמה מטעמו של הנשיא נכתב כי בקייב מצפים לחקירה שקופה מצד המשטר - ולהעמדת האחראים להפלת המטוס לדין. עוד אמר כי צוות של 45 מומחים אוקראינים עדיין נמצא בטהרן, והוא מצפה שהרשויות יעניקו לאנשיו גישה מלאה וישתפו אותם בהתקדמות החקירה. זלנסקי ורוחאני צפויים לשוחח בטלפון אחר הצריים.
ראש שירותי הביטחון באוקראינה, איוון בקאנוב, אמר כי בניגוד להערכות המומחים בתחילת החקירה, הוא מאמין שהטיל שוגר לעבר המטוס באופן ידני, ולא על-ידי מערכת אוטומטית.
גם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, שכבר אתמול האשים את איראן באחריות להפלת המטוס, אמר כי ממשלתו דורשת שיתוף פעולה מלא בחקירה. "זוהי טרגדיה לאומית", נכתב בהצהרה מטעם לשכתו של טרודו, לאור העובדה ש-57 נוסעים במטוס היו אזרחים קנדים.
סוכנות הידיעות "פארס" דיווחה כי המנהיג העליון באיראן, עלי חמינאי, עודכן בממצאי תחקיר הפלת המטוס האוקראיני, ויכנס את המועצה העליונה לביטחון לאומי לדיון בנושא. לפי הדיווח, המסקנות יתפרסמו לציבור לאחר הפגישה.
בשעות הצהריים, משמרות המהפכה קיבלו אחריות רשמית להפלת המטוס. מפקד חיל האוויר, אמיר עלי ח'אג'יזאדה, אמר בנאום משודר כי הוא היה מעדיף למות ולא לחזות בתאונה הטרגית.
נשיא חברת Ukraine International Airlines, יבגני דיחנה, אמר היום כי לרגע הוא לא הטיל ספק בכך שמטוס הנוסעים שעשה את דרכו לקייב נפגע מטיל. "אלה היו הטובים שבבנינו ובנותינו", אמר דיחנה על אנשי הצוות של המטוס.
הבוקר, כאמור, הודתה טהרן בנסיבות ההתרסקות אחרי שלושה ימים של הכחשה גורפת - והערכות גוברות במערב על כך שהמטוס נפגע מטיל. נשיא איראן, חסן רוחאני, הביע בטוויטר את תנחומיו למשפחות הנספים וכתב כי מדובר בטעות אנוש. "נמשיך לחקור את הטרגדיה והטעות הבלתי-נסלחת", כתב רוחאני.
לעומתו, שר החוץ מוחמד זריף, האשים את האמריקנים באסון. "טעות אנוש בעת משבר שנגרם כתוצאה מההרפתקנות האמריקנית", תיאר השר שהתנצל גם הוא בטוויטר בפני קרובי ההרוגים.
כבר לאחר ההתרסקות, מומחי תעופה העריכו מומחי כי המטוס התרסק לאחר אירוע דרמטי שפגע ברגע אחד ביכולתו לבצע תמרון או לקרוא לעזרה. גם ההפסקה הפתאומית בשידור נתוני הטיסה מצביעה על כך שהמטוס נפגע בצורה קשה ביותר.
מפענוח נתוני השידור של מטוס הבואינג 737 האוקראיני באתר FlightRadar24, נתוני הטיסה שודרו במשך שש דקות בלבד - הזמן שעבר מפתיחת המשדר ועד ההתרסקות.
המטוס החל לשדר בשעה 04:38 (שעון ישראל). לאחר הסעה קצר מהגייט, נעמד המטוס בשעה 04:41 על המסלול, והחל בריצת ההמראה עד שהמטוס התרומם לגובה של 7,925 רגל (כ-2.5 ק"מ). בשעה 4:44, השידור הפסיק באופן פתאומי והקשר עם המטוס אבד - דבר המעיד על זמן הפגיעה במטוס.
קליטת נתוני המטוס מאפשרת גם לקלוט אותות חירום שמופעלים על-ידי הטייסים בקוקפיט בשעת הצורך. במקרה של המטוס האוקראיני, בגלל הנסיבות המיידיות שפגעו במטוס, לא נמצאו כל עדויות לשליחת אותות חירום במערכות השונות.
בנוסף, העובדה שהמטוס טיפס בהדרגה בזמן ההמראה, מעיד על כך שלא נעשו כל פעולה כדי להסית או לתמרן את המטוס בגלל אירוע חריג. מנתוני השידור ניתן להסיק שהמטוס נפגע ברגע אחד ותוך זמן קצר התרסק - דבר שלא השאיר לאנשי הצוות והנוסעים כל סיכוי לשרוד.
רק אתמול אמר מנהל רשות התעופה האזרחית באיראן, עלי עבד זאדה, כי "מבחינתנו זה וודאי שהמטוס לא נפגע מטיל". זאדה טען כי "הטייס ביקש לשוב לנחות לאחר ההמראה ולא ברור לנו למה לא הצליח. הוא ביקש מהמגדל לחזור לנחיתה אבל התרסק לפני שהספיק לעשות זאת. שברי המטוס התרכזו באזור קטן וצר, מה שסותר את האפשרות שנפגע מטיל".
גורם ששוחח עם CNN אמר כי זוהו שני שיגורים של טילי SA-15 מתוצרת רוסיה. לפי ההערכות של הגורמים בפנטגון ובמודיעין האמריקני, מערכת הנ"מ הופעלה מכיוון שהאיראנים חששו מפעולת תגמול בתגובה לתקיפת הבסיסים בעיראק.