שתף קטע נבחר

"כבר שבוע לא ראיתי אותה": מתים, לבד, בבית

בשנה החולפת דווחו בכל רחבי הארץ 130 מקרים של מציאת גופות, בין קירות, במצב של ריקבון. עם תחילת 2020 נרשמו כבר שבעה מקרים דומים, ולכן החליטו בזק"א לחדש את הקמפיין "שכן, שים לב אם אני חסר". יו"ר הארגון יהודה משי זהב: "אנחנו רואים אותם, אבל הם שקופים"

 

"כבר שבוע לא ראיתי אותה, חשבתי שהיא בבית חולים". רונן חי, בעל חנות של כלי בית במרכז המסחרי בשכונת קריית היובל בירושלים, גילה היום (ה') כי גופת קשישה שהכיר נמצאה במצב ריקבון. "אמרתי למשטרה שנראה לי שהיא מתה בבית, וזה מה שקרה", סיפר חי.
 
קשישים ללא קרובי משפחה או חברים, לרוב בעולם של בדידות, מוצאים לעיתים את מותם בתוך בתיהם. את הגופה מגלים בדרך כלל רק כעבור שבוע ואף יותר מכך. במהלך השנה החולפת דווחו 130 מקרים של אנשים מכל רחבי הארץ שהלכו לעולמם בבדידות בבתיהם. לפעמים הגופה מתגלית במצב שבו לא ניתן לזהות את המת. "היא פשוט מאבדת צלם אנוש", אמר בכאב אליעזר סמט, דובר ארגון זק"א.
מתחילת החודש נמצאו שלוש גופות בירושלים (צילום: זק
צוות של זק"א באחת הזירות(צילום: זק"א)
הגופה שהתגלתה הבוקר בקריית היובל הייתה השלישית שנמצאה בירושלים במצב של ריקבון מתחילת השנה. במקומות אחרים התגלו ארבע גופות במצב דומה. רונן חי שדאג לאישה שהכיר באופן יומיומי, אף שלא היה לו שום קשר משפחתי עמה, סיפר: "היא הייתה נוהגת לקנות אצלי ולשבת אצלי כמה שעות ביום. אישה חייכנית, הייתה מספרת לי סיפורים.
 
"בתקופה האחרונה היא הייתה נשארת בבית ולא יצאה. היא הייתה חולת פרקינסון ובתקופה הזאת כשהיו לה התקפים - היא לא שלטה בעצמה. אחד מהילדים שלה הקפיד לבקר אותה, אבל הוא לא הגיע בשבוע שעבר. בדרך כלל הדלת הייתה פתוחה והייתי נכנס".
 
חי הגיע אמש לביתה של האישה, אבל הדלת הייתה נעולה. "חשבתי שהיא בבית חולים", סיפר. הוא התקשר לכל בתי החולים בבירה, הציג לכל אחד מהם את מספר תעודת הזהות שלה והבין שהיא לא נמצאת בשום מוסד רפואי אלא ככל הנראה בביתה. הוא התקשר למשטרה, אמר שהוא רגיל לשמוע ממנה או להביא לה אוכל. "השוטרים הגיעו תוך חמש דקות, כשהם פתחו את הדלת הייתה צחנה. זה מה שקרה".
מתחילת החודש נמצאו שלוש גופות בירושלים (צילום: זק
(צילום: זק"א)

מתחילת החודש נמצאו שלוש גופות בירושלים (צילום: זק
(צילום: זק"א)

מתחילת החודש נמצאו שלוש גופות בירושלים (צילום: זק
(צילום: זק"א)
בזק"א החליטו באוגוסט האחרון להוביל קמפיין תחת הכותרת "שכן, שים לב אם אני חסר". יו"ר זק"א, יהודה משי זהב, אמר: "לא יכול להיות שנמצא את יקירינו במצב של איבוד צלם אנוש. אנחנו לא גרים במוסקבה, ששם יש בניינים עם מאות כניסות".
 

הוא הוסיף: "לא ראית את השכן שלם יום או יומיים? לך תבדוק. צריך להחזיר את המושג של קשרי קהילה, להגיד 'שלום', 'בוקר טוב'. ביום יום אנחנו רואים אותם אבל הם שקופים בעינינו. זה לא רק קשישים, יש גם צעירים בודדים. לפעמים הם מדממים למוות. אנחנו לא אומרים לאנשים לאמץ, רק לדווח לרווחה.

 

"היה לנו מקרה בפתח תקווה של אימא שהייתה בבית עם הבן המת שלה במשך חודש. סיימנו את 2019 בזעזוע ועכשיו אנחנו כבר עם מספרים גדולים באופן יחסי. אנחנו רוצים שכל בית ספר ישלח ילדים כדי לעורר את המודעות. בסוף, אין כמו שכנים. זה לא מתאים לנו כחברה".

 

חיים וינגרטן, ראש אגף המבצעים בזק"א, אמר: "מתחילת 2020 טיפלו מתנדבי זק"א בשבעה אירועים קשים של קשישים ואנשים בודדים שנמצאו לאחר שנפטרו למעלה ממספר ימים כשהם במצב ריקבון ולא היה מי שידאג להם. חייבים לקחת את עצמנו בידיים ולדאוג לשכנים הבודדים, ולשאול בשלומם כדי להציל את חייהם רגע לפני שמאוחר מדי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זק"א
אנשי זק"א באחת הזירות
צילום: זק"א
מומלצים