שתף קטע נבחר

יתגברו על משקעי העבר? הסכסוכים של "ימינה"

סמוטריץ' לא מחל לפרץ על החבירה לעוצמה יהודית, ויו"ר הבית היהודי נדהם לגלות שעידית סילמן ערקה לימין החדש בעודו נלחם על ההסכם עם בן גביר. האם יצליחו חברי הרשימה להתגבר על התסכולים ולהתניע את הקמפיין?

 

 

אחרי הדרמה הלילית אתמול (רביעי) במשכן הכנסת שנפתחה עם דחיקתו של איתמר בן גביר מרשימת הימין המתגבשת והקמה מחדש של "ימינה", היום הייתה אמורה רשימתו של נפתלי בנט לפתוח את הקמפיין המשותף, אלא שמפת הסכסוכים הפנימיים בין חברי הרשימה והתסכולים ההדדיים מקשים על התנעת התהליך.

 

כל העדכונים על בחירות 2020 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

הסכסוך המרכזי והבולט ביותר, הוא בין יו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ ויו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ'. ביום שישי לפני שלושה שבועות הקדים פרץ את סמוטריץ' וחתם על ריצה משותפת עם איתמר בן גביר ומפלגת עוצמה יהודית. החתימה הזו היכתה את כל מפלגות הימין בהלם ונתפסה כצעד פוליטי חכם של פרץ, שביצר את מעמדו.

 

השקה קמפיין בחירות מפלגה ימינה  (צילום: AFP)
רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ'(צילום: AFP)
 

אלא שסמוטריץ' לא מחל למי שכבר עשה איתו שתי מערכות בחירות משותפות בשמונת החודשים שלפני כן, ובתחילה אף סירב בכל תוקף לשבת אפילו למשא ומתן על הצטרפות לחיבור בין הבית היהודי ועוצמה יהודית. לאחר קיפאון מוחלט במגעים לאיחוד, באחת מישיבות הממשלה האחרונות ניגש פרץ לסמוטריץ' וביקש ממנו להיפגש פנים אל פנים כדי לקדם את האיחוד. סמוטריץ' סירב להגיב, רק הפטיר "שבוע טוב" ועזב את המקום.

 

רק השבוע פרסמה מפלגתו של פרץ (בטרם הפרה את ההסכם עם בן גביר) הודעה שבה נכתב "נחשף פרצופם האמיתי של בצלאל סמוטריץ' ונפתלי בנט - ריסוק הציונות הדתית. נפתלי חוזר לטעות המרה של מועד א' ועכשיו הצטרף בצלאל לטעות החמורה. מתחילת הדרך קראנו לאחדות השורות אך הם העדיפו לפצל את המחנה ולפגוע במחנה הימין כולו.

 

"פתאום לא מעניין את בצלאל פריימריז פתוחים, התמודדות דמוקרטית או מיזוג מפלגות, אלא רק הכסא החם בימין החדש. הבית היהודי המאוחד ימשיך קדימה ונודיע על המשך המהלכים בקרוב", כתבו אנשי פרץ ובן גביר. נוסח ההודעה הזה הבהיר היטב שהמצב בין הרב פרץ לבין יו"ר הרשימה נפתלי בנט, גם הוא לא מזהיר. בנט היה זה שהתעקש בכל כוחו שלא לרוץ ביחד עם בן גביר, והביא את הרב פרץ להפר את ההסכם שעליו חתם.

 

ימינה אינפו בחירות 2020 כנסת הכנסת רשימה רשימת ()

סכסוך נוסף בתוך הרשימה הוא בין חברי הבית היהודי, ובראשם פרץ, לבין הח"כית לשעבר עידית סילמן שהיתה עד אתמול בערב פעילה בולטת מאוד במפלגה. אלא שאתמול, בזמן שהרב פרץ ומנכ"ל הבית היהודי ניר אורבך ישבו אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו וניסו לשכנע אותו שהם לא צריכים להפר את ההסכם עם בן גביר, קיבלו השניים הודעה לפיה סילמן עורקת לימין החדש.

 

יום לפני כן היא כבר הספיקה להצטלם לקמפיין הרשימה ביחד עם הרב פרץ, איתמר בן גביר ושרה ב"ק. הקמפיין אמור היה להתמקד בייצוג הנשי הנרחב של הרשימה, ששיבצה שתי נשים ברביעיה הראשונה. רבים בבית היהודי רואים בהודעה על עזיבתה של סילמן את הרגע שבו הבינו שהמפלגה מתפרקת, ואין מנוס מלחבור לבנט וסמוטריץ' על חשבונו של בן גביר.

 

כמה מבכירי הבית היהודי מכנים מאז את סילמן "בוגדת", וכיום היא כבר ממוקמת במקום השביעי ביחד עם אותם אישים שלפני פחות מיממה נטשה את מפלגתם.

 

גם שרה ב"ק נמצאת במצב בעייתי. העיתונאית שמזוהה עם מחנה הימין עברה סדרה של מסעות חיזור אינטנסיביים על ידי בכירי המפלגה שגרמו לה להרגיש כי בעזיבתה את חייה הקודמים היא תציל את גוש הימין. תחילה היא שובצה לרביעייה הראשונה של הבית היהודי ועוצמה יהודית, אך לאחר החיבור לבנט וסמוטריץ' היא מצאה את עצמה במקום השמיני, שעל פי תוצאות האמת של בחירות ספטמבר, אינו ריאלי.

 

פרץ: "ההחלטה הקשה בחיי". סמוטריץ': "גם בן גביר בגד"

בהודעות ארוכות שפורסמו בצהריים על-ידי פרץ וסמוטריץ' ניסו השניים להסביר מדוע בסופו של דבר הופר ההסכם, אולם יו"ר הבית היהודי אמר כי הוא עדיין מאמין שבן גביר היה צריך להיכלל ברשימה.

 

"אמש קיבלתי את אחת ההחלטות הקשות בחיי", כתב פרץ. "לאחר מו"מ עם נפתלי בנט, הוזמנו ביחד לראש הממשלה. הוזמנו יחד איתנו הרב דרוקמן והרב אייזמן שתמכו במהלך של ריצה נפרדת. לאחר שראש הממשלה הראה לנו כי אנחנו לא מצליחים לעבור את אחוז החסימה בסקרי עומק רבים.

 

"הייתי צריך לקבל החלטה קשה ולא פופולרית בניגוד להבטחה שלי, ובניגוד גמור ליושרה הפנימית שמלווה אותי לאורך חיי", הוסיף. "יצאתי מראש הממשלה לכנסת עם החלטה לרוץ בריצה נפרדת, בדרך התקשרו אלי הרבנים דרוקמן ואייזמן והביעו דעתם בצורה חד משמעית שצריך לרוץ במשותף עם הימין החדש חרף ההסכם עם עוצמה.

 

הגשה רשימות מפלגות לכנסת ה-23 (צילום: עמית שאבי)
הגשה רשימות מפלגות לכנסת ה-23(צילום: עמית שאבי)

"כשהגעתי למשכן הכנסת, בסביבות השעה 22.15 הופתעתי ונדהמתי לשמוע בכלי התקשורת על החלטתה של עידית סילמן להצטרף לימין החדש והעדפה שלה את מקום 7 בימין החדש על פני מקום אצלנו. הבנתי שאין ברירה ואנחנו באירוע אחר לחלוטין.

 

"קיבלתי החלטות קשות בחיי", חתם פרץ את מכתבו וכתב: "אם זה כטייס, אם זה כרבצ"ר בצוק איתן, והמפורסמת שבהם הייתה ההוראה לתלמידיו לא להתנגד בכוח לגירוש כדי למנוע מלחמת אחים ושפיכות דמים בעם ישראל. ההחלטה אמש הייתה קשה בקנה מידה דומה – מה שעמד לנגד עיני אלו המראות של גירוש יהודים ואסור היה לקחת את הסיכון של אי מעבר אחוז חסימה וקריסת גוש הימין. הציונות הדתית, הזהות היהודית וארץ ישראל נמצאים פה על המאזניים. בחיבור הזה הצלנו את הציונות הדתית".

 

סמוטריץ' פנה גם הוא לעוקביו ברשתות החברתיות ולפעיליו וכתב: "מרגע שחתמנו על הסכם עם הימין החדש היה ברור שחיבור עם עוצמה כבר לא יהיה. זו היתה בהחלט דילמה קשה ומייסרת, אבל לפעמים צריך לקבל החלטות על בסיס האופציות הקיימות בשטח. עדיף היה לאבד עשרה אחוז ולהציל תשעים, ולא להמר על כל המאה אחוז בריצה בשני ראשים".

 

שר התחבורה פנה לבן גביר ולפעיליו ואמר: "אתם מדברים היום הרבה על תחושה של בגידה. אני מבין וגם לא מבקש לפייס אתכם היום. חז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו". אבל רק שתי נקודות: אתם הייתם שותפים לתרגיל הפוליטי שהרב רפי עשה על הראש של האיחוד הלאומי. אם לדבר בשפה שלכם אז הייתם שותפים ל"בגידה" שלו בנו במערכה הראשונה. מה לכם כי תלינו על הבגידה שלו בכם במערכה השניה. אם תרגילים פוליטיים הם לגיטימיים והמטרה מקדשת אותם זה לא יכול לעבוד רק כשזה משרת אתכם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
יתגברו על הסכסוכים?
צילום: יאיר שגיא
מומלצים