משאיות מ-73', אסבסט ושיפוץ חלקי: סיור באוגדת המילואים
ברקע חשיפת ynet על הליקויים באוגדה 319, שאמורה להיכנס ראשונה ללבנון במלחמה הבאה, נראו בימ"חים שדרוגים לצד מחסנים נטולי תאורה ועם נזילות ומחסור באמבולנסים לשטחי הכינוס. לצד ציוד אישי טוב ללוחמים, באוגדה מתרשמים ש"עדיף שישתמשו בסדיר ויוותרו על המילואים"
אלוף במיל' בריק על הליקויים באוגדת המילואים: "קצה הקרחון"
לפי דו"ח שנחשף אמש (שבת) ב-ynet, החוסרים מגיעים גם לאגד הלוגיסטי שאמור לתמוך בתמרון בצפון. בין היתר מדובר בכוחות הניוד הרפואיים של האגד, שחסרים כוח אדם של קצינים ואמבולנסים שחייבים להיות זמינים בכל שטח כינוס ואף בבסיסי הימ"חים (יחידת מחסני חירום). הפרטים שנחשפו ונחשפים כאן מתפרסמים באישור הצנזורה הצבאית.
מאז מבצע צוק איתן, צה"ל החליט להסיג לאחור את שטחי ההיערכות והכינוס כדי לצמצם את הפגיעה הפוטנציאלית, אולם לפי ההערכות בישראל - חיזבאללה יטווח בעימות הבא גם את בסיסי הימ"חים הפרוסים ברחבי צפון ישראל.
קצין בפיקוד הצפון אמר ל-ynet כי המחסור באמבולנסים צבאיים לטובת הכוחות בשלב ההיערכות לתמרון ידוע, אך בחודשים הקרובים יושלם חלק מהפער. האמבולנסים החדשים שנרכשו עבור הכוחות הסדירים יביאו לפינוי אמבולנסים ישנים, שיושבחו ויועברו לכוחות המילואים. גם לאחר שזה יקרה צפוי להיות מחסור שעלול להיות קריטי בזמן עימות.
"גם אצלנו חסרים אמבולנסים למצבים האלה, זה דבר ידוע בחטיבות מילואים נוספות", סיפר סגן מפקד חטיבה מאוגדה מקבילה. "פרסו אצלנו רק לאחרונה בימ"חים מיגוניות ליד סככות הכלים המשוריינים, כי ידוע לכול שהמטחים יגיעו ישירות לבסיסי האוגדות בגליל, כאשר אלפי המילואימניקים יגיעו להתחייל בצו 8 בימ"חים. זה כבר לא יפגע רק בשטחי הכינוס. במלחמה הבאה לא יהיו 'רכבות אוויריות' כמו ב-73', וגם אם התקציב יגיע מחר בבוקר - ייקח שנים לרכוש ולמבצע את האמצעים".
לפי נתוני אוגדה 319, יש כיום כמחצית מהאמבולנסים לעומת התקינה הנדרשת, שלא ייפתר במלואו גם לאחר פרויקט ההשבחה של האמבולנסים שיגיעו מהצבא הסדיר בתוך כשנה.
הסיור שנערך השבוע בימ"חים של האוגדה, ביוזמת צה"ל ובאופן מתוכנן, נערך כבר לפני כשנה וחצי עבור חברי ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. במהלך הסיור גילינו מיגוניות גם ברחבי הבסיס בגליל המזרחי. בחלק ממחסני החירום הגיוס יהיה בתנאים נאותים יותר, בשל שיפוץ שנערך במחסנים במסגרת פרויקט "חיים חדשים".
הריצוף הוחלף, התשתיות שופרו והנגישות לציוד שודרגה. בחלק אחר מהמחסנים עדיין אין מנורות על התקרה, שסובלת מנזילות מים בימים גשומים. הגיוס במחסנים ייעשה בחשכה. במקום אפשר למצוא גם גגות אסבסט מעל משטחי העבודה של הכלים המשוריינים ובמחסני הציוד. תחת אחת הסככות נפרסו צמיגים חדשים, כחלק ממאמץ צה"ל להכשיר את משאיות ה"ריאו" הישנות שישנעו לכוחות בשטח בלבנון ציוד קריטי כמים, תחמושת, מזון ודלק.
חלק מאותן משאיות נכנסו לשירות עוד במלחמת יום הכיפורים. בצה"ל מודים שרמת הכשירות שלהן תישאר בהיקף של 70%-80% במקרה הטוב, ואולם בכל מקרה הן לא יוחלפו בשנים הקרובות במשאיות חדשות. הנתונים העדכניים, לפי אוגדה 319, בכשירות משאיות האספקה של האוגדה: 64% מבין משאיות אספקת המים, 73% מבין משאיות אספקת הסולר, 58% מבין משאיות לאספקת הציוד והתחמושת ו-74% מבין המנופים הקלים להרמת ציוד. בתוך כמה חודשים מקווים שרמת הכשירות תתייצב על 75%.
"אין לדעת אם הציוד יהיה כשיר ותקין"
גם מחסור במלגזות ניכר בימ"חים - כשני שלישים מהן כשירות. "אם האוגדה לא דוחפת לך אחרי פרק זמן של תמרון מים, ציוד רפואי, דלק ותחמושת, אז כל הטנקים והנגמ"שים בשטח לבנון", הסביר סגן מפקד חטיבה ותיק אך פעיל במילואים באוגדה מקבילה. הקצין הזכיר תופעה אחרת שהועלתה בדו"ח הביקורת: "אפשר עד מחר להמשיך ב'תרבות ההשאלות' בשגרה בגלל החוסר, מטנקים להכשרות ועד מכשירי קשר ומשאיות, אבל לא תמצא ותאסוף את הציוד שלך ביום הראשון של המלחמה מרחבי הצבא. גם אם הציוד שלקחת יחזור מהר מההשאלה, אין לדעת אם הוא יהיה כשיר ותקין. יש חטיבות מהירות שבהגדרה הפסיקו להשאיל".
כדי למצוא לבעיה פתרון יצירתי, הכוונה היא לשנע בזמן מלחמה חלק מהאספקה לכוחות שבשטח האויב באמצעות נגמ"שי M-113 (שכונו "זלדה" בשוגג בגלל המראה שלהם). אך גם פתרון זה הוא בגדר אליה וקוץ בה: צה"ל הופך עוד ועוד מהנגמ"שים האלה לגרוטאות בשל התיישנותם, ללא קשר לעובדה שאינם ממוגנים מפני טילי הנ"ט המתקדמים של חיזבאללה וחמאס.
לפני כמה שנים שמחו באוגדה 319 להשתדרג בנגמ"שי הנמ"ר הגדולים והממוגנים, מבוססי טנק המרכבה סימן 4. אך צה"ל, מתברר, עשה פניית פרסה בהחלטה שנויה במחלוקת, שמעידה עד כמה זרוע היבשה חנוקה בכל הקשור למשאבים: הנמ"רים הללו מוצאים לאחר כבוד מימ"חי המילואים ועוברים באופן קבוע לחטיבת גבעתי הסדירה. החוסר מדאיג גם קצינים בכירים באוגדה, והפתרון שנבחן הוא להקים יחידת ניוד אוגדתית להזזת כוחות בנגמ"שים. אותם נגמ"שים יעשו כמה סבבים הלוך וחזור בנתיבי התמרון. במקרה הטוב, יחידה זו תקום בעוד שנה.
קצין הלוגיסטיקה של האוגדה, סגן-אלוף נמרץ שמתאמץ למצוא פתרונות מחוץ לקופסה לחוסרים ולבעיות, קרא "באופן חלקי" את דו"ח הביקורת הפנימי שנוגע ישירות למערך שעליו הוא אחראי. אחד הרעיונות שגיבש הקצין כדי לחסוך זמן בגיוס חירום למלחמה הוא "הידוק חגורה": זיכוי כבר היום של ציוד שאינו הכרחי, ושצה"ל עדיין מאפסן לגדודי המילואים. בין היתר מדובר על ערכות לחימום מטבח, אפודי עבודה ושילוטי סימון.
ואם לא די בכך, שתי נגדות תחזוקה צעירות שכפופות לקצין סיפרו כי שכרן החודשי אחרי התוספות בעקבות משבר הימ"חים נע בין 5,000 ל-6,000 שקל. באוגדה 319 משדרים ביטחון גבוה באשר לאיוש נגדים, ומדברים במונחים של 95% הצלחה. עם זאת, הנתונים מתייחסים לתקינה החדשה שהתבססה לפני הקיצוצים הגדולים בשירות הקבע לפני כארבע שנים. כך או כך, באוגדה מודים שהעומס על נגדי הימ"חים הוא קשה מאוד, וכיום נדרש נגד לבצע משימות של שלושה עד ארבעה כמותו בעבר.
בנוגע לאמצעים לראיית לילה, מסתמן כי מצבה של האוגדה הוא טוב יחסית לאוגדות מילואים אחרות. לפי נתוני האוגדה, רמת הכשירות עלתה אך לא הגיעה לתקן. המשמעות: לחלק ממפקדי המחלקה באוגדה לא יהיו אמצעים לראיית לילה. מול ההתעצמות של חמאס ובעיקר של חיזבאללה באמצעים מתקדמים אלה, ששחקו את יתרון הלחימה של צה"ל בלילה, הדבר עלול להיות משמעותי בתמרון הבא.
לצד אלה, מהתרשמות חלקית ניתן להבחין בציוד אישי טוב ללוחמים: אפודי וסט חדישים, קסדות תקינות, ערכות עזרה ראשונה מתקדמות שכמותן יש ללוחמים סדירים, עמדות רישום יעילות ומשרדים ראויים יותר לקציני חטיבות המילואים, וכן נשקיות חדישות ומסודרות לעילא שיהיו נגישות יותר בגיוס חירום.
מנגד, התחושה שנפוצה גם באוגדה היא שעדיף לצה"ל למצות קודם עד תום את כוחותיו הסדירים בעימות עתידי, ולוותר על כוחות המילואים במקרה שבו החטיבות הסדירות יידעו לממש את משימות התמרון לבדן.
מדובר צה"ל נמסר אתמול לגבי חשיפת הביקורת: "מדובר בביקורת שנערכת בשנת 2017. מאז, התקיימה ביקורת כו״כ מטכ״לית ברמה טובה וביקורות רבות נוספות שנדרשו לרמת הכשירות של האוגדה למלחמה. המצב כיום: שופצו 64 מתוך 70 מחסנים באוגדה 319; אין פער כיום בנגדים - המצבה מלאה. אין פערי כיסוי בנגמ״שים וטנקים - כולם הושלמו מאז הדוח; עלייה מ48% ל64% בכשירות הרכבים; עלייה מ34% ל73% בכשירות מכליות הסולר; עלייה מ9% ל82% בכשירות משאיות "אושקושים"; עלייה מ38% ל-66% בכשירות משאיות מנוף; סגירת הפער של רכבים "חומים"; פער באמבולנסים - ללא שינוי".