מקסיקו לא מצליחה להיפטר מהמטוס הנשיאותי
מאמצי הממשלה למכור את מטוס הפאר, ששוויו מוערך ב-130 מיליון דולר, נכשלו. הנשיא רוצה לערוך הגרלה כדי להיפטר מהמטרד
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
אוברדור נכנס לתפקיד בדצמבר 2018. במהלך קמפיין הבחירות שלו הבטיח לחולל שינוי עמוק במקסיקו "ולהדיח את מאפיית הכוח ששולטת במדינה". בשנה שעברה הודיע שימכור את מטוס הפאר כדי לממן את ההסכם למיגור ההגירה שנחתם עם וושינגטון, הסכם שמנע הטלת מכסים בגובה 5% על סחורות מקסיקניות שמיוצאות לארה"ב, וכדי להשקיע בקהילות העניות במקסיקו.
לדברי אוברדור, המטוס מסמל את השחיתות בממשלות הקודמות במדינה בה כמחצית מהאוכלוסייה חיה בעוני. מקסיקו טרם מצאה קונה עבור המטוס, מסוג בואינג 787 "דרימליינר", ששוויו מוערך ב-130 מיליון דולר.
הנשיא, שמנסה לצייר את קודמיו כחלק מאליטה שאינה מחוברת לעם, סירב להשתמש במטוס ומתעקש לטוס בטיסות מסחריות בלבד. הוא כבר מכר במכירה פומבית מטוסים ומסוקים רבים של הממשלה.
אולם מכירת מטוס היוקרה, שנרכש על ידי הנשיא לשעבר אנריקה פניה נייטו בשנת 2012 ב-218 מיליון דולר, התבררה כמשימה קשה. בשבוע שעבר הודיע אוברדור כי המטוס ישוב למקסיקו מקליפורניה לאחר שעסקאות עם קונים פרטיים פוטנציאליים נכשלו.
אפשרות אחת הנבחנת כעת כדי להיפטר מהמטרד היא לערוך הגרלה, כאשר מנהל הלוטו הלאומי ימכור שישה מיליון כרטיסים בכ-500 פסו (26.70 דולר) כל אחד. "העם יחליט מה הכי טוב", אמר הנשיא לכתבים בסוף השבוע.
מקסיקו כבר הציגה כמה אפשרויות להיפטר מהמטוס, כולל מכירתו לקבוצת עסקים, השכרתו לפי שעה או החלפתו בתמורה לציוד רפואי.
הנשיא אמר שרוכש פוטנציאלי אחד הציע בשבוע שעבר 125 מיליון דולר. הוא הסביר שמקסיקו לא יכלה למכור את המטוס בסכום הנמוך מהערכת השווי של האו"ם - 130 מיליון דולר. המטוס המרווח, שיכול להטיס 80 אנשים בלבד, כולל "סוויטה נשיאותית" גדולה ואמבטיה פרטית.