שתף קטע נבחר

פרקליטי טראמפ: "משפט ההדחה מסוכן ולא חוקי"

תומכי טראמפ ומתנגדיו מתעמתים לקראת משפט ההדחה השלישי בהיסטוריה, שייפתח מחרתיים בסנאט. "הדחה תמנע נזק לדמוקרטיה ולביטחון", אומרים הדמוקרטים. פרקליט הצמרת של טראמפ: "הדחה ממניע פוליטי - הסיוט הגדול ביותר". סיכויי ההדחה קלושים. טרם ברור אם המשפט יסתיים במהרה כפי שרוצה הנשיא, או יהיה ממושך בעקבות זימון עדים

המערכת הפוליטית בארה"ב סוערת לקראת משפט ההדחה של דונלד טראמפ בסנאט. המשפט נפתח רשמית ביום חמישי, אך הדיונים יחלו רק מחרתיים. העימותים בין תומכי הנשיא למתנגדיו מלמדים על האווירה שצפויה בוושינגטון בשבועות הקרובים. הדמוקרטים משוכנעים שהתנהלות הנשיא בפרשת "אוקראינה גייט" הייתה מתוסכנת. הרפובליקנים מתייצבים מאחורי הנשיא שבטוח שמדובר בציד מכשפות. הערב הודה טראמפ לתומכיו בטוויטר וכתב: "מעולם לא ראיתי את המפלגה הרפובליקנית חזקה ומאוחדת כל כך. תודה לכם!".

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

דונלד טראמפ בעצרת בחירות באוהיו (צילום: AP)
"המפלגה הרפובליקנית מעולם לא הייתה מאוחדת כל כך"(צילום: AP)
הצוות המשפטי של דונלד טראמפ אמר אתמול שמשפט ההדחה מסוכן ומנוגד לחוקה האמריקנית, ומהווה "מתקפה מסוכנת על זכותו של העם האמריקני לבחור בצורה חופשית את הנשיא שלו". מנגד הציגו המחוקקים הדמוקרטים שיובילו את הליך ההדחה בסנאט את הטיעונים להדחת הנשיא. "הסנאט צריך להרשיע את הנשיא טראמפ ולהדיח אותו, כדי למנוע נזק חמור וארוך טווח לערכים הדמוקרטיים ולביטחון האומה", כתבו הדמוקרטים.

 

ביום שלישי יתכנס הסנאט למשפט ההדחה השלישי בהיסטוריה. הוא ידון בהדחת טראמפ במשך שש שעות ביום, שישה ימים בשבוע. "זה יהיה הליך מפרך", אמר הסנאטור הרפובליקני ג'ון קורנין. אלן דרשוביץ, פרקליט הצמרת שהצטרף לאחרונה לצוות ההגנה של טראמפ, אמר היום שגם אם שני האישומים שהעביר בית הנבחרים לסנאט יתבררו כנכונים, עדיין לא מדובר בעילה להדחה.

תמונות השנה AFP דונלד טראמפ וולודימיר זלנסקי  (צילום: AFP)
טראמפ בפגישה עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי(צילום: AFP)

"ההצבעה בבית הנבחרים הייתה להדיח על ניצול סמכות - שאינו חלק מהקריטריון החוקתי להדחה – ועל שיבוש הליכים", אמר דרשוביץ. הוא הוסיף שהדחה ממניעים פוליטיים הייתה "הסיוט הכי גדול" של אבות האומה. בצוות ההגנה של טראמפ אמרו לקראת המשפט: "זה ניסיון לא-חוקי וחסר בושה להפוך את תוצאות בחירות 2016 ולהתערב בבחירות 2020 בעוד כמה חודשים".

 

אדם שיף, המחוקק הדמוקרטי ויו"ר ועדת המשפט בבית הנבחרים, נבחר להוביל את הדמוקרטים במשפט ההדחה. הוא דחה את הדברים של דרשוביץ ואמר שמדובר ב"טיעון שאתה נותן אם העובדות לחלוטין נגדך". ג'רלד נדלר, יו"ר ועדת המשפט בבית הנבחרים שיוביל עם שיף את ניסיונות ההדחה של הדמוקרטים, אמר שהטיעון של דרשוביץ הוא "שטות גמורה".

 

עורך הדין אלן דרשוביץ חבר בצוות ההגנה של טראמפ ב משפט ב סנאט (צילום: AFP)
עורך הדין אלן דרשוביץ, הפרקליט שהצטרף לצוות ההגנה(צילום: AFP)

בית הנבחרים, נזכיר, קבע בחודש שעבר שיש להדיח את טראמפ בגלל שניצל את סמכותו כנשיא, והפעיל לחץ על אוקראינה לחקור את יריבו הפוליטי ג'ו ביידן. אמצעי הלחץ של טראמפ היו עיכוב הסיוע הצבאי לאוקראינה ופגישה בבית הלבן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. בנוסף האשים אותו בית הנבחרים (שרוב חבריו דמוקרטים) בשיבוש הליכים בקונגרס. שיף אומר שעבור הרפובליקנים, הטענות שמעשיו של הנשיא הם לא עילה להדחה "היו מזעזעות את אבות האומה, שהיו מודאגים בדיוק מסוג כזה של שידול להתערבות זרה בבחירות למטרה אישית".

 

מעבר לשאלה החוקתית והעילה להדחה חלוקים שני הצדדים על האופן שבו יתנהל המשפט. עדיין לא ברור אם הוא יסתיים במהרה - בתוך כשבועיים, כפי שמעדיף טראמפ - או יימשך שבועות ארוכים. האפשרות השנייה תהיה במקרה של זימון עדים להצגת ראיות חדשות כפי שמתעקשים הדמוקרטים, שטוענים שהדרישה תאפשר משפט מלא והוגן.

יו
יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים אדם שיף(צילום: רויטרס)
 

הנשיא טראמפ אמר שהוא רוצה שהסנאט ידחה את האישומים באופן מיידי. הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, איש סודו של טראמפ, אמר לפוקס ניוז: "זה לא הולך לקרות. אין לנו את הקולות בשביל זה". גרהאם אמר שטראמפ רוצה שמשפט ההדחה יסתיים לפני נאום מצב האומה ב-4 בפברואר. הדמוקרטים, שהסיכויים שלהם לנצח קלושים בגלל הרוב הרפובליקני בסנאט, מעוניינים במשפט ממושך שיכתים את כהונת טראמפ לקראת הבחירות.

 

עו"ד דרשוביץ אמר היום שזימון עדים יגרום לעיכובים גדולים במשפט. הוא הוסיף שבמקרה שהדמוקרטים יזמנו לעדות את ג'ון בולטון, שהיה היועץ של טראמפ לביטחון לאומי ופוטר, הנשיא ישתמש בסמכותו לערער על ההחלטה. "זה יהיה חייב ללכת לבתי משפט", אמר דרשוביץ. הרפובליקנים טוענים שבית הנבחרים שגה כשלא גבה בזמן עדות מדמויות מפתח כמו בולטון, לפני ששלח את שני האישומים לסנאט. אדם שיף אמר שאם אותם עדים היו מגיעים להעיד היה מדובר ב"חודשים אינסופיים, ואפילו שנים, של דיונים".

  ()
 

מיץ' מקונל, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, עדיין לא פרסם את ההחלטות לגבי אופי המשפט. הוא אמר שהוא משתף פעולה עם הבית הלבן ורוצה שהדבר יתבצע במהירות. הסנאטור קורנין מצפה להליך דומה למשפט ההדחה של ביל קלינטון ב-1998, מה שאומר ששני הצדדים ישמיעו את טיעוניהם לפני הצבעה של הסנאטורים על זימון עדים לסנאט.

 

יומיים לפני המשפט תקף קורנין הרפובליקני את ניסיון ההדחה הדמוקרטי, ואמר שבית הנבחרים החליט להדיח את טראמפ על פשע שלא ביצע "באירועים שלעולם לא קרו". ג'רי נאדלר הדמוקרטי אמר מנגד: "כל חבר מושבעים היה מרשיע אותו בשלוש דקות בדיוק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
טראמפ. "המפלגה הרפובליקנית מעולם לא הייתה מאוחדת כל כך"
צילום: AFP
מומלצים