שתף קטע נבחר

חבר פרלמנט באיראן: "3 מיליון דולר למי שיהרוג את טראמפ"

אחמד חמזה הבטיח כי הפרס יוענק במזומן "בשם אנשי כרמאן", עיר הולדתו של קאסם סולימאני. וושינגטון: "פרס מגוחך"

חבר הפרלמנט האיראני אחמד חמזה הציע פרס בשווי שלושה מיליון דולרים למי שיהרוג את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ואמר שאיראן הייתה יכולה להימנע ממצב שבו היא מאוימת אילו היה בידה נשק גרעיני. כך דווח היום (יום ג') בסוכנות הידיעות האיראנית ISNA.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

רוברט ווד, הנציג הקבוע של ארה"ב בוועידה לפירוק מנשק, כינה את הפרס "מגוחך" ואמר לכתבים בז'נבה כי הדבר מעיד על האופי הטרוריסטי מיסודו של הממסד האיראני. המתיחות בין וושינגטון לטהרן החריפה מאוד מאז פרישת האמריקנים מהסכם הגרעין ב-2018 והתגברה עוד יותר בתחילת החודש, אז חיסלו כוחות אמריקניים את מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה של איראן קאסם סולימאני בבגדד.

נשיא ארה
"להרוג את טראמפ בשם אנשי כרמאן". הנשיא האמריקני וסולימאני(צילום: AFP, AP)
 

"בשם תושבי מחוז כרמאן, אנחנו נשלם שלושה מיליון דולר במזומן למי שיהרוג את טראמפ", אמר חמזה בפרלמנט האיראני. הוא לא ציין אם הפרס קיבל גיבוי רשמי משלטונות איראן. העיר כרמאן, שנמצאת דרומית לבירה טהרן, היא עיר הולדתו של סולימאני.

 

חמזה הוסיף כי "אילו היה לנו נשק גרעיני היום, היינו יכולים להיות מוגנים מהאיומים. אנחנו צריכים לשים על סדר היום את הייצור של טילים לטווח רחוק שמסוגלים לשאת ראשי נפץ בלתי קונבנציונליים. זו זכותנו הטבעית".

נשיא ארה
נקמה תמורת מזומנים. וושינגטון: "מגוחך"(צילום: רויטרס)
 

ארה"ב ובעלות בריתה מאשימות את איראן זה שנים שהיא חותרת להשיג נשק גרעיני. טהרן מהצד השני טוענת שמעולם לא חתרה להגיע לנשק גרעיני ולעולם לא תחתור לכך. איראן טוענת שפעילותה הגרעינית היא למטרות מחקר וייצור חשמל בלבד.

 

הסכם הגרעין שנחתם ב-2015 תוכנן כך שיאריך את הזמן שיידרש לאיראן כדי להשיג חומרים לפצצה גרעינית. הצדדים שהיו מעורבים בהסכם הגרעין סברו אז כי אם איראן תרצה היא יכולה לייצר די חומר לנשק גרעיני תוך שניים או שלושה חודשים.

חסן רוחאני (צילום: AP)
"מעשירים יותר אורניום מבעבר". רוחאני(צילום: AP)

במסגרת ההסכם קיבלה איראן הקלה בסנקציות בתמורה לריסון פעילותה הגרעינית. אלא שמאז כאמור נסוגה ארה"ב מההסכם וחידשה את הסנקציות על איראן. טהרן הודיעה החודש כי היא אינה מחויבת עוד להסכם וכי היא מסירה מעליה את כל ההגבלות הקשורות להעשרת אורניום. בשבוע שעבר אמר נשיא איראן חסן רוחאני שארצו מעשירה כיום יותר אורניום מבתקופה שקדמה להסכם.

 

לפי דו"חות שפרסמה סוכנות הגרעין הבינלאומית, טהרן עוד רחוקה ממצב שבו תוכל לפרוץ במהירות להשגת נשק גרעיני.

 

לאחר הודעת איראן כי היא מסירה מעליה את מגבלות ההעשרה הפעילו בריטניה, גרמניה וצרפת את המנגנון ליישוב סכסוכים הנכלל בהסכם הגרעין, צעד שעשוי להיות צעד ראשוני בדרך להחזרת הסנקציות על איראן.

 

אתמול אמרה איראן כי תפרוש מהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני אם יחודשו הסנקציות. השליח רוברט ווד אמר כי צעד שכזה ישלח "מסר שלילי מאוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
איומים מעירו של סולימאני. טראמפ
צילום: AP
מומלצים