שתף קטע נבחר

 
צילום: shutterstock

במקום מכרז ציבורי: מסיעי האח"מים בירושלים נבחרו בחשאי

משרד החוץ בחר בחברת האבטחה "ספרטה" להסיע את ראשי המדינות המגיעים לפורום השואה העולמי, אף שאין לה לימוזינות. חברות אחרות טוענות: משלמים להם פי שניים מהמקובל. המשרד: "הכל נעשה לפי מינהל תקין"

האם משרד החוץ עשה "פרוטקציה" לחברת האבטחה "ספרטה", בכך שבחר דווקא בה להסיע את האח"מים המגיעים לפורום השואה העולמי שייפתח היום (רביעי) בירושלים? כך לפחות טוענות חברות אחרות. לדבריהן, הסכום שתקבל ספרטה כפול מהמקובל. במשרד החוץ אומרים כי "ההליך התבצע לפי מינהל תקין".

 

הכנות לפורום השואה העולמי ביד ושם

הכנות לפורום השואה העולמי ביד ושם

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

חזרה גנרלית בבית הנשיא לקראת הגעת 40 ראשי מדינות  (צילום: מארק ניימן לע
ההכנות בבית הנשיא לקבלת המנהיגים(צילום: מארק ניימן לע"מ)

לאירוע מגיעים 45 ראשי מדינות, ובהם נשיא רוסיה פוטין, נשיא צרפת מקרון, סגן נשיא ארצות הברית פנס ויורש העצר הבריטי צ'ארלס. משרד החוץ פתח במכרז לאיתור הגוף שידאג, במשך ארבעה ימים, להסעת האישים הללו בלימוזינות מפוארות ובטוחות, בהתאם למעמדם. המכרז לא פורסם לציבור הרחב, כפי שמקובל, והמשרד ערך מכרז חשאי, בהליך של פטור ממכרז. במסגרתו פנה לארבע חברות בלבד ששתיים מתוכן, ובהן "ספרטה", הן חברות אבטחה שאינן מחזיקות בלימוזינות. הצעת המחיר של "ספרטה" הייתה 5,140 שקל ליום לרכב, ל-200 ק"מ בלבד. כלומר, על כל ק"מ נוסף היא תגבה תוספת.

 

משרד החוץ קיבל את התנאים, ובחר ב"ספרטה" לביצוע העבודה, שעלותה הכוללת היא כמיליון שקל (לפני תוספות). חברות שמתמחות בהסעת אח"מים טוענות שמדובר בסכום מופקע. לדבריהן, התעריף לביצוע עבודה בסדר גודל שכזה הוא חצי מיליון שקל. "החברה הזוכה תשלשל לכיסה קופון שמן על חשבון משלם המסים".

 

לטענתן, בעוד ספרטה תקבל 5,140 שקל ליום לרכב עבור אח"מ, המחיר שאישר החשב הכללי באוצר הוא כ-1,500 שקל בלבד. בפרוטוקול של ועדת המכרזים נכתב, לעומת זאת, שיחידת תחבורה במשרד החוץ פנתה למספר חברות העוסקות בהסעת אח"מים, והצעותיהן היו גבוהות מאלה שנתנה "ספרטה".

 

נשיא צרפת נחת בישראל לקראת השתתפותו בפורום השואה    (צילום: רשות שדות התעופה)

נשיא צרפת נחת בישראל לקראת השתתפותו בפורום השואה    (צילום: רשות שדות התעופה)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

הכנה הכנות ל טקסט פורום השואה העולמי ב יד ושם   (צילום: אגף התקשורת יד ושם)
האוהל שהוקם ביד ושם כדי לארח את המנהיגים המשתתפים(צילום: אגף התקשורת יד ושם)

הכנה הכנות ל טקסט פורום השואה העולמי ב יד ושם   (צילום: אגף התקשורת יד ושם)
(צילום: אגף התקשורת יד ושם)

חלק מהחברות שלא ידעו על דבר המכרז טוענות כי עוד לפני המכרז הן הציעו למשרד החוץ את שירותיהן בהסעות האח"מים. לטענתן, הבטיחו להן שיחזרו אליהן, אך לא עשו זאת. אחת החברות, "רם שן", הגישה למפקחת הכללית על משרד החוץ בקשה להקפיא את המכרז עם "ספרטה", ולטענתה נענתה בשלילה. בבקשתה נכתב: "'ספרטה' לא מאושרת כחברת נסיעות ואין ברשותה את ההיתרים הנדרשים. המחיר שאותו הציעה גבוה פי חמישה מהעלות המקובלת בענף והניסיון לעשיית עושר שלא כדין ברור". עוד טוענת החברה כי מתחקיר שביצעה עולה כי נציג מחלקת התחבורה במשרד החוץ הוא שגרם למשרד לקבל החלטה שגויה. "רם שן" הבהירה שאם ההתקשרות עם ספרטה לא תוקפא היא תבקש מיידית מהערכאות המשפטיות להוציא צו מניעה, ובמקביל תגיש תלונה במשטרה.

 

חברת "ספרטה" לא התייחסה בתגובתה לטענות על תיאום מחירים ומסרה בתגובה ארוכה: "חברת 'ספרטה' היא ספק שירותים מבצעי אבטחה, מודיעין ולוגיסטיקה ברחבי העולם. החברה מספקת שירותים שונים לתאגידים בינלאומיים מהגדולים בעולם ולפרויקטים רחבי היקף בתחומים שונים, חלקם עבור מדינת ישראל. עד לפני כשנתיים החברה אף הפעילה צוות נהגים מבצעי ייחודי, בוגרי גופי הביטחון והמודיעין של ישראל, עבור משרד החוץ. חשוב להדגיש כי איננו חברת הסעות ואיננו מעוניינים להיות חברה כזו. החברה קיבלה פנייה בעניין המבצע הנדון מגורם רשמי ובה נדרשנו לספק מענה בלוחות זמנים קצרים מאוד עד בלתי אפשריים. החברה קיבלה אישור למבצע זה 12 יום לפני נחיתת האישים הראשונים, ומרגע זה פעלה בכדי לאפשר למדינת ישראל לארח את המוזמנים לאירוע, תוך ביצוע תשלומים מראש לספקים שונים, וכן היערכות פנים-ארגונית של מנהלים ועובדים בחברה. אנו רואים עצמנו כיד מבצעת של המדינה גם במבצע זה, ופועלים בטווחי זמן לא הגיוניים בכדי לספק את דרישות האירוח והניהול האופרטיבי. ללא הפעלת 'ספרטה', ככל הנראה האירוע על כלל אורחיו ייאלץ להתבטל, ויפגע אנושות בדיפלומטיה הישראלית".

 

עוד נמסר מ"ספרטה": "תפיסת ההפעלה שלנו למבצע זה כוללת הפעלת מגוון רחב של ספקי הסעים שונים, הכשרה מקדימה של נהגים במגרש ייעודי עם צוות מקצועי להכשרת נהיגה לפעילות ייחודית שלא התקיימה עד כה, ובה שילוב של נהגים ורכבים אזרחיים בפיקוד שב"כ לראשונה. החברה תימחרה בהצעתה את כלל הפעילות, הביטוחים החריגים לניהול המבצע, כוח האדם הניהולי בשטח, תפיסת הפעלת הכוח, הכשרה מקדימה, ניהול כולל והפעלת מוקד תוך שילוב מערכות אופרטיביות לשליטה מיטבית. איננו מכירים חברות נוספות בישראל בעלות הרקע, הניסיון, הידע והיכולת לספק את המענה אותו אנחנו מספקים למגוון לקוחותינו, ובהם גם מדינת ישראל ובמבצע זה".

 

דובר משרד החוץ ליאור חייט: "בחירת החברה שתסיע את ראשי המדינות נעשתה אחרי פנייה לחברות, בהתאם לכללי המינהל התקין ועל פי הנחיות גורמי הביטחון המוסמכים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רשות שדות התעופה
מטוסו של נשיא צרפת אחרי הנחיתה בנתב"ג
צילום: רשות שדות התעופה
מומלצים