שתף קטע נבחר

"פוטין ייפגש מחר עם יפה יששכר, ישוחחו על שחרור נעמה"

פחות מיממה לפני נחיתת נשיא רוסיה בישראל אמר עוזר הנשיא כי במהלך ביקורו ייפגש פוטין עם האם יפה יששכר ועם נתניהו, וישוחח איתם על שחרור הצעירה הישראלית מהכלא הרוסי: "נתניהו ביקש כמה פעמים, ריבלין שלח מכתב. הנושא ההומניטרי יעלה בפגישה"

 

  (  צילום: AFP, MCT)
נעמה יששכר וולדימיר פוטין( צילום: AFP, MCT)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ייפגש מחר (יום ה') עם יפה יששכר, אמה של נעמה יששכר, וידון בשחרור בתה. כך אמר גורם בקרמלין, פחות מיממה לפני ביקורו הקצר של נשיא רוסיה בישראל. מלבד הפגישה שבה ישתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו והפטריארך היווני, יוועד פוטין במהלך הביקור בארץ גם עם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס ועם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי, שכמוהו יגיעו לפורום השואה העולמי, לרגל 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ.

 

לדברי יורי אושקוב, יועץ הקרמלין לענייני מדיניות חוץ ועוזרו של הנשיא פוטין, "נתניהו ביקש כמה פעמים לשחרר אותה, הנשיא ריבלין שלח מכתב. הנושא ההומניטרי יעלה לדיון בפגישה".

 

 

יפה יששכר ()
האם יפה יששכר

אף שרשמית לא מתקיים משא ומתן בין המדינות בנוגע לשחרורה של הישראלית בת ה-27 שמרצה מאסר של שבע שנים וחצי בכלא הרוסי בגין החזקת 9.5 גרם קנאביס, בקרמלין מצפים לשורה של "מחוות" הקשורות באינטרסים, אתרים ונכסים רוסיים בארץ.

 

פוטין צפוי לנחות מחר בשעה 08:30 בבוקר בנתב"ג, ומשם ייסע היישר למעון ראש הממשלה בירושלים - כאמור לפגישה גורלית בעניינה של יששכר. פוטין יהיה האישיות הראשונה שיפגוש נתניהו, ולא במקרה, לאחר ששר החוץ ישראל כץ יקבל את פני הנשיא הרוסי בשדה.

אינפו גרפיקה דרישה דרישות רוסיה ולדימיר פוטין נעמה יששכר בנימין נתניהו ()

השיחה בין השניים תעסוק בכמה נושאים, כאשר הנושא הבוער ביותר הוא פרשת יששכר. בכירים בישראל אומרים שחלה התקדמות רבה במגעים לשחרורה של נעמה, והרוסים הביעו עניין בסיום מהיר וטוב של הפרשה. ואולם, ישנם פרטים אודות התהליך שצריכים להיסגר.

 

ייתכן שאותם פרטים קשורים במחוות, שכאמור ברוסיה מצפים להן: שישראל תפסיק לגרש אזרחים רוסים שנוחתים בנתב"ג מחשש שהם מהגרי עבודה או מבקשי מקלט, שישראל תאמץ את הנרטיב הרוסי בוויכוח ההיסטורי על מידת אחריותה של פולין לשואה. גם השבת הבעלות על חצר אליזבטה (מגרש הרוסים) והסדרת טענות על בעלות בנכסים ובאתרים כמו כנסיית אלכסנדר נבסקי ברובע הנוצרי בעיר העתיקה, כלולות ברשימת המחוות - כמו גם שינוי תוואי הרכבת הקלה בירושלים, כך שיורחק מהכנסייה הרוסית בעין כרם.

 

 

Naama Issachar in Russian prison ()
מאחורי סורג ובריח

Issachar during her appeal hearing (Photo: AP)
בבית המשפט במוסקבה(Photo: AP)

 

בתוך כך, ישראל נענתה לבקשת הרוסים להסדיר את הבעלות על חצר אלכסנדר ליד כנסיית הקבר, ולפני כשלושה שבועות משרד המשפטים פרסם ברשומות את שינוי רישום הבעלות.

 

התרחיש האופטימי הוא שפוטין יודיע בפגישה עם נתניהו על החלטתו להעניק חנינה לנעמה מסיבות הומניטריות, ויורה על שחרורה המיידי. על פי תרחיש זה נעמה תשוחרר בתוך זמן קצר ותוכל לחזור לארץ. התרחיש החיובי פחות הוא שפוטין יודיע על החלטתו לתת לה חנינה בזמן הקרוב, והיא תשוחרר רק בעוד כחודש וחצי - לקראת הבחירות בישראל.

 

התרחיש הפסימי הוא שפוטין יודיע על החלטתו לאפשר לנעמה לרצות את המשך גזר הדין שלה בישראל. במקרה כזה נעמה תעבור לבית כלא ישראלי, כאשר בהמשך הנשיא ריבלין יוכל להעניק לה חנינה היות שמדובר באזרחית ישראלית. כך פוטין יוכל לשמור על כבודה של מערכת המשפט הרוסית, שרק באחרונה דחתה על הסף את הערעור שהגישה נעמה.

 

כך או אחרת, נתניהו רוצה להיות ליד פוטין כשזה ישמיע את ההצהרה שלו בעניין נעמה. קיימת גם אפשרות שפוטין לא יכריז על החלטתו לתת לנעמה חנינה, אלא ישאיר את ההצהרה דווקא לנתניהו, שישמיע אותה אחרי שפוטין יעזוב את המקום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס, AFP
פוטין ונעמה יששכר
צילום: רויטרס, AFP
מומלצים