שתף קטע נבחר

שליח האו"ם נגד סיפוח הבקעה: "מכה הרסנית לשיחות השלום"

על רקע ההתקוטטות של גנץ ונתניהו בסוגיית סיפוח בקעת הירדן, שליח האו"ם ניקולאי מלאדנוב מזהיר: "סיפוח חלקי או מלא עלול להוות מכה הרסנית לאפשרות של חידוש המו"מ עם הפלסטינים". ח"כ יועז הנדל מכחול לבן לאולפן ynet: "זה הכול ספין אחד גדול של נתניהו"

 

 

על רקע הודעת התמיכה של יו"ר כחול לבן בני גנץ בסיפוח בקעת הירדן, בתמיכה בינלאומית – וקריאתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ליישם זאת כבר עכשיו – הזהיר היום (ד') שליח האו"ם למזרח התיכון מפני מהלך שכזה, וטען כי הוא עשוי לחסל את הסיכויים לחידוש המשא ומתן להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

 

"סיפוח של חלק או של כל שטחי C בגדה המערבית, אם יצא לפועל, עלול להוות מכה הרסנית לחידוש אפשרי של המשא ומתן הישאלי-פלסטיני, לקידום השלום האזורי ולפתרון שתי המדינות", צייץ בטוויטר השליח ניקולאי מלאדנוב.

בנימין נתניהו, ניקולאי מלאדנוב ובני גנץ (צילום: AP, עמית שאבי)
מזהיר מ"מכה הרסנית" לאפשרות של חידוש המו"מ. שליח האו"ם מלאדנוב, נתניהו וגנץ(צילום: AP, עמית שאבי)

 

 

בציוץ שלו ציטט מלאדנוב משפט מנאומה הלילה של רוזמרי דיקרלו, תת-מזכל האו"ם לעניינים פוליטיים, שתדרכה את חברי מועצת הביטחון בסוגיות השונות הקשורות לישראל ולפלסטינים. דיקרלו הזכירה בין היתר את "המבוי הפוליטי הסתום" בישראל, ואמרה כי במהלכו מתרחשות "התפתחויות שליליות שחותרות תחת פתרון שתי המדינות". לדבריה, "ב-2020 התרחבו הפעולות בהתנחלויות והאיום לסיפוח חלקים מהגדה המערבית".

 

בתדרוך שלה למועצת הביטחון ציינה דיקרלו גם את חזרתה של תופעת שיגורי בלוני נפץ והתבערה לעבר שטח ישראל מרצועת עזה בימים האחרונים. היא אמרה כי מדובר בתופעה "מדאיגה ומצערת", שמסכנת את האוכלוסייה האזרחית בארץ.

 

 

הביקורת של דיקרלו בנוגע ל"איום הסיפוח" מגיעה אחרי הודעתו אתמול של גנץ, שהבטיח כי כחול לבן תפעל לסיפוח בקעת הירדן – אחרי הבחירות. הוא הדגיש כי החלת הריבונות תיעשה ב"תיאום בינלאומי". "אנחנו חוזרים וקובעים שבקעת הירדן היא חומת המגן המזרחי של ישראל בכל תרחיש עתידי שלא יקרה. אנחנו רואים את חבל הארץ הזה כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. לאחר הבחירות נפעל לסיפוח בקעת הירדן, עד אז נדאג להמשיך לפתח את האזור", אמר גנץ.

 

בנוסף – ובניגוד להצהרותיו הקודמות – הודיע גנץ, בסיור שערך אתמול ביישוב ורד יריחו, כי הוא תומך בכך שארה"ב תפרסם את תוכנית "עסקת המאה" לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני כבר בזמן הקרוב, ולפני מערכת הבחירות.

 

נתניהו מיהר לתקוף את גנץ, וצייץ בטוויטר: "למה לחכות לאחרי הבחירות אם אפשר להחיל ריבונות על בקעת הירדן כבר עכשיו בהסכמה רחבה בכנסת? בני גנץ, אני מצפה לתשובתך עוד הערב, אלא אם אחמד טיבי שם לך וטו". ‏גנץ הגיב לו: "קודם נדון בחסינות ואחר כך ננהל את החלת הריבונות".

 

 

אמש, באירוע השקת הקמפיין של הליכוד, הבטיח נתניהו להחיל את הריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח "ללא דיחוי ובלי שום וטו של אחמד טיבי. לא רק שלא נעקור אף יישוב, לא רק שלא נפנה אף אחד, נחיל את החוק הישראלי על כל ההתיישבות, על כולה. גוש עציון, מעלה אדומים, אריאל, ועל כל שאר היישובים בלי יוצא מן הכלל".

 

הנדל: "זה ספין אחד גדול"

היום התראיין לאולפן ynet ח"כ יועז הנדל מכחול לבן, ואמר כי קריאתו של נתניהו לספח את בקעת הירדן כבר כעת היא "ספין אחד גדול". לדבריו, נתניהו יכול פשוט להחיל את הריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח בהחלטת ממשלה, ולא זקוק להסכמת הכנסת לשם כך.

 

הנדל הדגיש בדבריו כי סיפוח הבקעה צריך להתבצע בתיאום עם "כלל גורמי הביטחון ומוסדות המדינה". הוא ציין כי גנץ הציב כבר במערכת הבחירות הקודמת תוכנית לפיתוח האזור: "להרחיב שם את היישובים, להפוך את מעלה אפרים למרכז עירוני, להכפיל את מספר המשקים החקלאיים ולשפץ את כביש 90", תיאר הנדל את התוכנית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP, עמית שאבי
נתניהו, מלאדנוב וגנץ
צילום: AP, עמית שאבי
מומלצים