שתף קטע נבחר

לכודים חולצו בטורקיה אחרי 13 שעות: "שאלוהים יעזור לנו"

במחוז אלאזיג נמשכים המאמצים לחלץ לכודים מההריסות, לאחר רעידת האדמה שהביאה למותם של 22 בני אדם. לפחות 1,030 נפצעו, ורבים נותרו בקור המקפיא ללא קורת גג: "העברנו את הלילה עם שמיכות מסביב למדורה"

 

 

אחרי 12 שעות מתחת להריסות, הצליחו כוחות ההצלה הטורקיים לחלץ הבוקר (שבת) שלושה בני אדם בעיר אלאזיג, בהם ילד שהיה לכוד. במוקד אחר בעיר, אישה נוספת חולצה מההריסות 13 שעות לאחר רעידת האדמה שהביאה למותם של לפחות 22 בני אדם. היא חולצה לאחר שכוחות ההצלה שמעו את קריאותיה. על פי הרשויות, יותר מ-30 בני אדם עדיין לכודים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

חילוץ לחודים בטורקיה אחרי רעידת האדמה (צילום: AP)
"אנשים איבדו את חייהם". בית שקרס בעקבות רעידת האדמה(צילום: AP)

חילוץ לחודים בטורקיה אחרי רעידת האדמה (צילום: AP)
שלושה חולצו מההריסות אחרי 12 שעות(צילום: AP)

חילוץ לחודים בטורקיה אחרי רעידת האדמה (צילום: AP)
(צילום: AP)

חילוץ לחודים בטורקיה אחרי רעידת האדמה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

ברשת הטלוויזיה TRT שודרו צילומים של עשרות עובדים עם אתי חפירה חופרים בהריסות בניין מגורים שהתמוטט באופן חלקי. חלונות הבניין התנפצו והמרפסות של ארבע קומות לפחות קרסו לקרקע.

 

הצוותים עבדו במוקדי ההרס כל הלילה, חלקם חפרו בידיים חשופות ואחרים הפעילו דחפורים ומקדחות, בזמן שהטמפרטורות צנחו ל-(8-) מעלות. "הבית שלנו נהרס, אנחנו לא יכולים להיכנס אליו", אמר סינאסי, בן 32 מהעיירה סיבריס הסמוכה למוקד הרעידה. "אנשים איבדו את חייהם בכפר שלנו. אני מקווה שאלוהים יעזור לנו", הוא הוסיף. "נשארנו ללא קורת גג ואת הלילה העברנו עם שמיכות מסביב למדורה. גם בעלי החיים שאנחנו מגדלים מתו".

 

 

חילוץ לחודים בטורקיה אחרי רעידת האדמה (צילום: AP)
(צילום: AP)

חילוץ לחודים בטורקיה אחרי רעידת האדמה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

חילוץ לחודים בטורקיה אחרי רעידת האדמה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

חילוץ לחודים בטורקיה אחרי רעידת האדמה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

חילוץ לחודים בטורקיה אחרי רעידת האדמה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

עוצמת הרעש הייתה 6.8, והוא הורגש בעומק של 10 קילומטרים בעיר דוגניול. לאחר הרעידה החזקה היו גם כמה רעידות משנה, החזקות שבהן בעוצמות 5.4 ו-5.1. שלושה מהקורבנות נהרגו במחוז אלאזיג וחמישה נוספים במחוז מלטיה הסמוך. לפחות 1,030 בני אדם נפצעו ברעידת האדמה.

 

בזמן שהרעידה התרחשה, שר הפנים הטורקי סולימן סוילו נכח בפגישה שעסקה בהיערכות לקראת רעידות אדמה. הוא אמר כי הרעידה הורגשה במחוז אלאזיג ובמחוזות סמוכים, וציין כי כמה בניינים התמוטטו כתוצאה מהרעש. ארגוני סיוע טורקיים מסרו כי הם שולחים צוותים לאזורים שנפגעו. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, מדובר באזור עם אוכלוסיה דלילה באופן יחסי, וייתכן שלרשויות בטורקיה ייקח זמן להעריך את הנזק.

 

"אני מתפלל לאלוהים למען אחינו שאיבדו את חייהם ברעידת האדמה, ושולח ברכות החלמה מהירה לפצועים", כתב נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בטוויטר. הרעש הורגש היטב בישראל, בלבנון, בסוריה, באיראן, בגאורגיה ובאלבניה. לא דווח על נזק.

 

מנכ"ל מד"א, אלי בין, פנה לד"ר כרם קיניק, נשיא הסהר האדום הטורקי, בהצעה לסייע בפעילות ההומניטרית לאוכלוסיה שהושפעה מהרעידה. בין אמר כי "מדובר ברעידת אדמה משמעותית שמחייבת מענה בקנה מידה רחב ושיתוף פעולה בין מספר רב של ארגונים. יש לי הערכה גדולה לסהר האדום הטורקי ולעומד בראשו, שכבר הקים מרכז שליטה באנקרה ומטבח שדה שמסוגל להאכיל 5,000 איש ביום. עוד הקים אוהלי מחסה עבור 2500 משפחות, מספק דם לבתי החולים, צוותי סיוע נפשי ועוד. אני רואה בו שותף ומציע כל סיוע למען הצלת חיים בכל מקום בעולם".

 

 

מפה רעידת אדמה  ()
 

הגיאוגרף ד"ר רון אבני מאוניברסיטת בן גוריון, שעוסק ברעידות אדמה, אמר ל-ynet כי "רעידת האדמה התרחשה על מערכת שקשורה לשבר הסורי אפריקאי. מדובר על השבר המזרח אנטולי והוא חלק ממערכת כוללת של גבול בין לוחות טקטוניים שהבקע שלנו מהווה חלק ממנו. כשהיו רעידות אדמה ליד קפריסין, באיטליה וביוון – לא היה קשר לאזור שלנו, אבל במקרה הזה בהחלט יש. הרעידה הזו התרחשה כ-150-180 ק"מ מהרעידה נוראית שפקדה את טורקיה בשנת 1999.

 

"עם זאת", הוסיף אבני, "הרעידה הנוכחית היא מאוד רדודה ובעומק של עשרה קילומטרים. הרגשנו את הרעידה בארץ כי אנחנו לא מאוד רחוקים ממנה ומי שהרגיש את זה הם בדרך כלל אלו שמתגוררים בקומות גבוהות".

 

ברעידת אדמה שהיכתה באזור בשנת 2010 נהרגו 57 בני אדם ונפצעו לפחות 60. בשנת 1999 פקדה את טורקיה רעידת אדמה הרסנית בעוצמה של 7.6 - שבעקבותיה נהרגו יותר מ-17,000 בני אדם וכחצי מיליון איבדו את ביתם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
חילוץ מההריסות בטורקיה
צילום: AP
מומלצים