שתף קטע נבחר

בכתבה על השואה ב-BBC: "ישראל כובשת"

ביקורת בבריטניה על כתבת שבדיווח שלה, לקראת יום השנה ה-75 לשחרור אושוויץ, הזכירה שישראל היא כיום "מעצמה אזורית שכובשת את השטחים הפלסטיניים". בכיר לשעבר ב-BBC: "פוגעני, מיותר ובעיקר מגעיל". הרשת הגנה על הכתבת, שבעבר כבר הואשמה בחוסר-אובייקטיביות

 

 

ארגונים בקהילה היהודית בבריטניה הטיחו ביקורת קשה ב-BBC בעקבות כתבה ששידרה השבוע, לקראת יום השנה ה-75 לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, ובה לטענתם נעשתה השוואה בין זוועות השואה לבין הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

בכתבה נשמעה כתבת הרשת אורלה גיורין מדווחת, על רקע תמונות של חיילים ישראלים ביד ושם: "בהיכל השמות ביד ושם, תמונות של ההרוגים. חיילים צעירים צועדים פנימה כדי להשתתף בטרגדיה המאחדת של העם היהודי. מדינת ישראל היא מעצמה אזורית. במשך שנים, היא כובשת את השטחים הפלסטיניים. אבל יש פה מי שתמיד יראו את האומה שלהם מנקודת המבט של רדיפה והישרדות".

אורלה גיורין כתבת BBC ()
הואשמה כבר בעבר בהטעיית הצופים. אורלה גיורין

אמנדה באומן, סגנית נשיא ועד שליחי הקהילות בבריטניה, אמרה כי הדיווח הזה היה "פוגעני", והטילה ספק באובייקטיביות של גיורין בדיווחים שלה על הסכסוך הישראלי-פלסטיני. ארגון בריטי בשם "הקמפיין נגד אנטישמיות" הגיש תלונה רשמית ל-BBC, וטען כי בכתבה הייתה הפרה של הגדרת האנטישמיות הבינלאומית, שאותה אימצה ממשלת בריטניה, ולפיה אנטישמיות כוללת גם השוואה בין המדיניות של ישראל לפעולות הנאצים.

 

הביקורת נשמעה גם בקרב בכירים לשעבר ברשת השידור הציבורית של הממלכה. "יש לגנות מכל וכל את הדיווח של אורלה גיורין על השואה ויום השנה ה-75 של שחרור אושוויץ", צוטט ב"גרדיאן" דני כהן, מנהל שידורי הטלוויזיה לשעבר של ה-BBC. "הניסיון לקשר בין זוועות השואה לבין הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא פוגעני ביותר ומטריד. זה היה מיותר, פוגעני ובעיקר מגעיל בימים שלפני יום הזיכרון לשואה (הבינלאומי, שיחול ב-27 בינואר)".

 

ביקורת נשמעה גם מצדו של יו"ר ה-BBC לשעבר, מייקל גרייד, שאמר כי "נדהם" מהדיווח. הוא טען שרשת השידור הציבורית שגתה בכך שלא הטילה את משימת הדיווח על האירועים ביד ושם על כתב בכיר יותר מגיורין. גרייד, יצוין, כבר התלונן ב-2015 על אותה כתבת, וטען כי "הטעתה ישירות" את הצופים בדיווח שלה על גל הדקירות בארץ באותה תקופה. הוא אמר שהיא לא יידעה את הצופים שמי שמעורב בדקירות הללו הם ארגוני הטרור הפלסטיניים.

 

גם ממשלת ישראל האשימה אותה בחוסר-אובייקטיביות, עוד ב-2004. נתן שרנסקי, אז שר התפוצות, התלונן שגיורין "הזדהתה לחלוטין עם היעדים והשיטות של ארגוני הטרור הפלסטיניים", בדיווח שלה אז על חוסאם עבדו, נער בן 15 שניסה לחצות את מחסום חווארה עם חגורת נפץ.

 

ב-BBC שללו את הביקורת כלפיה. "ההתייחסות הקצרה בדיווח השואה שלנו למעמדה של ישראל לא רמז על אף קשר בין שני הדברים, וגם לא היינו רוצים שקשר כזה ייעשה בסיקור שלנו", נמסר מטעם הרשת.

 

בקהילה היהודית בממלכה היה מי שדווקא הגן על הכתבת הבריטית. במאי הקולנוע היהודי גארי סיניור כתב במאמר דעה ב"ג'ואיש כרוניקל" כי גיורין לא ניסתה להשוות בין השואה לפלסטינים. הוא הודה שההערה שלה בסוף הדיווח הייתה "מיותרת", אך ניסה להנמיך מערכה והזכיר שבכתבה הוצגה באופן "מרגש" ניצולת שואה מברגן-בלזן. "לבטח אנחנו יכולים לחיות עם זה", הוא כתב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רמזה לקשר בין מדיניות ישראל לשואה? גיורין
מומלצים