שתף קטע נבחר

היתר להפעיל כביש וקידום מיזמי נדל"ן: ההסתבכויות שהבשילו לאישום נגד ביטן

תשע פרשות, 21 חשודים לפחות ו-990 אלף שקל: הזימון לשימוע לפני העמדה לדין, שמייחס ליו"ר הקואליציה לשעבר שורת עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, מגולל כיצד ביטן קיבל כספים בדרכים שונות תמורת סיוע. כך פעלה מערכת היחסים השוחדית בכמה מהפרשות הבולטות

 

דוד ביטן (צילום: אבי מועלם)
ח"כ ביטן(צילום: אבי מועלם)

שוחד של כ-513 אלף שקל מחברה קבלנית, טובות הנאה בסכום של 285 אלף שקל מיזם נדל"ן ובקשה לקבל 10 אלף שקל בתמורה לתיאום פגישה עם מנכ"לית תאגיד המים בראשון לציון. הזימון לשימוע שמייחס לח"כ דוד ביטן (הליכוד) עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס, חושף כיצד יו"ר הקואליציה לשעבר וסגן ראש העיר ראשון לציון לשעבר קיבל לכאורה מבעלי אינטרסים שונים בין 2011 ל-2017 כ-990 אלף שקל.

 

לקריאת ההודעה ורשימת הפרשות המיוחסות לח"כ ביטן - לחצו כאן

 

במקביל להודעה של פרקליטות מיסוי וכלכלה לח"כ ביטן ולבא כוחו כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שוקל להעמיד אותו לדין בכפוף לשימוע, נמסרה הודעה דומה ל-20 מעורבים נוספים. לטענת הפרקליטות, בעניינם נמצאה תשתית ראייתית להעמדתם לדין בתיק 1803, בכפוף לשימוע, בעבירות של מתן שוחד, תיווך לשוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון - כל אחד לפי חלקו.

 

בנוגע לשניים שנחקרו במסגרת הפרשה המסועפת טרם התקבלה החלטה אם לזמנם לשימוע לפני העמדה לדין: ראש העיר ראשון לציון לשעבר דב צור והכדורגלן לשעבר חיים רביבו. ברקע הדברים יצוין כי היועץ המשפטי לממשלה החליט שלא להעמיד לדין את ח"כ ביטן בשלוש פרשות נוספות שבהן הוא נחקר בחשד לעבירות דומות.

 

הסכומים שח"כ ביטן קיבל לפי החשד נקשרו לתשע פרשות שונות. הנה פירוט של כמה מהן - וכמה מהחשודים המעורבים:

 

פרשת דניה סיבוס

"דניה סיבוס" היא חברה קבלנית ידועה, חלק מקבוצת אפריקה ישראל, שבונה תשתיות ומבני ציבור. עד 2015 הייתה חברה ציבורית. היא הקימה את חברת "נתיבי היובל" ב-2004 כדי להשתתף במכרז של כביש 431. החברה הזוכה במכרז מקבלת היתר להפעילו למשך 25 שנה. חברת "נתיבי היובל" זכתה במכרז והקימה את הכביש. האחריות להקמת תחנות הדלק לאורך הכביש הוטלה על "דניה סיבוס".

 

לפי החשד, בין 2013 ל-2015 קיבל ביטן לכאורה באמצעות מקורבו מ.י (ששמו אסור לפרסום) שוחד של כ-513 אלף שקל מהחברה הקבלנית "דניה סיבוס בע"מ", בגין סיוע בשני פרויקטים. אחד מהם נוגע לתחנת דלק במחלף עין הקורא, שסמוכה לראשון לציון.  

רונן גינזבורג (צילום: אוראל כהן) (צילום: אוראל כהן)
רונן גינזבורג(צילום: אוראל כהן)

גורמי האכיפה חושדים כי בעיריית ראשון לציון דרשו להסדיר תנאים שונים לאישור תוכנית הוועדה המקומית לפני שתועבר לוועדה המחוזית. בין היתר עלתה שם סוגיית היטל השבחה של כמה מיליוני שקלים על חברת "נתיבי היובל". חברת "נתיבי היובל" לא הייתה מרוצה מן הסכום.

 

לטענת הפרקליטות, מנכ"ל "נתיבי היובל" אייל לנגר פנה למנכ"ל "דניה סיבוס" רונן גינזבורג. במהלך פגישה שנערכה ב-2013, פנה גינזבורג לביטן, ששימש באותה העת סגן ראש העיר ראשון לציון וחבר הוועדה לתכנון ובנייה בעיר, וביקש ממנו לסייע לחברה ולחברת הבת שלה, "נתיבי היובל", לקדם את אישורה המהיר של תוכנית להקמת תחנת דלק בכביש 431 ולהפחתת גובה היטל ההשבחה בגין אישור התוכנית. בהמשך התבקש ביטן לסייע גם מול משרד התחבורה. בפרקליטות טוענים כי ביטן נענה לבקשות וסייע ל"דניה סיבוס".

 

בפרשה זו נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע של חברת "דניה סיבוס" בעבירות של מתן שוחד והלבנת הון, של המנכ"ל גינזבורג בעבירות של מתן שוחד למתווך, הלבנת הון ורישום כוזב ושל מנכ"ל "נתיבי היובל" לנגר בעבירה של מתן שוחד.

 

פרשת חצי חינם

לפי החשד, בשנים 2017-2014 נזקקה חברת "כל בו חצי חינם" למתן אישורים והיתרים שונים מעיריית ראשון לציון. על רקע הדברים, פנתה מנהלת נכסי הנדל"ן של החברה הפרטית, ליהי סונק-קופרלי, לביטן וביקשה ממנו סיוע.

 

בפרקליטות טוענים כי ב-2014 ביקש ביטן מסונק-קופרלי טובות הנאה כספיות בתמורה לסיוע שהעניק ל"חצי חינם" בכל הנוגע להסדרת שימוש חורג במקרקעין עליהם נמצא אחד מסניפי הרשת ותשלום היטל ההשבחה בגין שימוש זה, וכן בעניין הסדרת השימוש בחניות ציבוריות סמוכות לסניף ותשלום בגין שימוש זה. סונק-קופרלי נענתה ולפי החשד העבירה למקורבו של ביטן סכום של 40 אלף שקל.

 

בנוסף נטען כי ב-2017 ביקש ביטן מסונק 10 אלף שקל בתמורה לתיאום פגישה עם מנכ"לית תאגיד המים של ראשון לציון בנוגע לבעיה בלחץ מים שהתעוררה באחד מסניפי "חצי חינם". בתחילה נענתה סונק-קופרלי לבקשת התשלום, אך בהמשך חזרה בה ולא שילמה את הסכום.

 

בפרשה זו נשקלת העמדה לדין בכפוף לשימוע של סונק-קופרלי בעבירות של מתן שוחד והבטחת שוחד, רישום כוזב והלבנת הון ושל חברת "כל בו חצי חינם" וחברה נוספת שקשורה אליה בעבירות של מתן שוחד והלבנת הון.

 

פרשת ד.ג

ארנון גלעדי, חבר מועצת העיר תל אביב-יפו מטעם הליכוד ומי שהחזיק בתפקידים בכירים בעירייה, קיבל אף הוא כאמור הודעה שנשקל להעמיד אותו לדין בכפוף לשימוע בגין לקיחת שוחד. בפרשה שזכתה לכינוי "ד.ג", מיוחסת לגלעדי כמו גם לביטן עבירה של לקיחת שוחד. עוד מעורבים בפרשה זו יזמי נדל"ן ובכללם אבי דוידוב וכן אישה וחברה נוספת ששמותיהן אסורות לפרסום. המעורבים זומנו לשימוע בגין עבירות של מתן שוחד והלבנת הון.

 

בין גלעדי לביטן, שניהם חברי הליכוד, הייתה היכרות רבת שנים. נטען כי ב-2011 התקיימה בין ביטן לבין יזם הנדל"ן ד.ג מערכת יחסים שוחדית, שבמסגרתה לקח לכאורה ביטן באמצעות מקורבת לו, טובות הנאה משמעותיות בסכום שלא ידוע במדויק.

ארנון גלעדי (צילום: אבי חי) (צילום: אבי חי)
ארנון גלעדי(צילום: אבי חי)

בנוסף, בין השנים 2017-2013 התקיימה בין ביטן לבין ד.ג מערכת יחסים שוחדית, שבמסגרתה לקח לכאורה ביטן, באמצעות מקורבו מ.י טובות הנאה כספיות בסכום כולל שלא פחת מ-285 אלף שקל, שניתנו נגד חשבוניות כוזבות מצדו של מ.י. בנוסף, ביטן ביקש מד.ג תשלום נוסף בסך של כ-250 אלף שקל.

 

לטענת הפרקליטות, מדובר בטובות הנאה שביטן לקח בעד פעולות שקשורות לתפקידו לקידום שלושה מיזמי נדל"ן שבהם היה מעורב ד.ג בתחום השיפוט של עיריית תל אביב-יפו, ובתמורה ביטן פעל לקידום הפרויקטים במסגרת תפקידו, תוך השפעתו על גלעדי.

 

פרשת אלברט ביטון

לפי החשד, ביטן סייע ליזם הנד"ן אלברט ביטון בתמורה לשוחד בעת שכיהן כחבר כנסת ויו"ר הקואליציה. ביטון הוא יזם נדל"ן המקורב לח"כ ביטן. חברת "אמריקן סייף רום", שמפעילה אולם אירועים בראשון לציון ושביטון הוא אחד מבעליה, צברה ב-2017 חובות לעירייה בשל אי תשלום ארנונה.

 

בעקבות זאת, ביטון פנה לביטן וביקש את סיועו מול העירייה בהפחתת החובות. ביטן נענה לבקשה בתמורה לתשלום. הוא קיים פגישות עם בכירים בעירייה ובעקבות מעורבותו הופחת בסוף החוב ל-54 אלף שקל. בתמורה שילם ביטון לביטן באמצעות מ.י סך של 10 אלף שקל.

 

בפרשה זו נשקלת העמדה לדין בכפוף לשימוע של אלברט ביטון בעבירות של מתן שוחד, הלבנת הון ורישום כוזב ושל חברת "אמריקן סייף רום" בעבירות של מתן שוחד והלבנת הון.

 

תגובות

פרקליטו של דוד ביטן, עו"ד אפרים דמרי, שמייצג אותו עם עו"ד דרור מתתיהו, מסר בתגובה: "ח"כ ביטן מעולם לא קיבל כספים או טובות הנאה בעד פעולות הקשורות בתפקידו כעובד ציבור. כל ההחלטות שקיבל בעת שכיהן בתפקידים ציבוריים היו ענייניות והן התקבלו על בסיס שיקול דעת מקצועי, כשלנגד עיניו טובת הציבור והיא בלבד. לאחר שתיחשפנה הראיות והטענות כבדות המשקל שבאמתחתנו, יתפזר הערפל ותיחשף תמונה שונה בתכלית מזו המשתקפת מכתב החשדות".

עו
עורכי הדין מתתיהו ודמרי(צילום: שרון סרור)

עו"ד דפנה וינברג, שמייצגת ארנון גלעדי, מסרה: "מבלי להתייחס בשלב זה לגופם של דברים, כל מי שמכיר את ארנון יודע שהעיר תל אביב היא סיפור חייו ועם השנים הפך את השליחות הציבורית הזו למשימת חייו. כפי שארנון אמר מתחילת הדרך כל הפעולות שלו נעשו לפי החוק ולמען תושבי תל אביב-יפו. אני משוכנעת כי לאחר השימוע הפרקליטות תכיר בכך שלא נפל כל פגם בהתנהלותו של ארנון".

 

מחברת "דניה סיבוס" נמסר: "'דניה סיבוס' היא חברה שומרת חוק והיא ואנשיה מכחישים באופן נחרץ כל טענה לפיה שילמו כספי שוחד, או כי פעלו בצורה בלתי חוקית. צר לנו כי הפרקליטות מיהרה לפרסם את דבר ההחלטה לתקשורת בעוד היא מעכבת את העברת חומרי החקירה לנאשמים עד אחרי הבחירות, ובכך פוגעת ביכולתם של הנאשמים להגן על עצמם ועל שמם הטוב. כתב האישום רצוף אירועים ופרשנויות המנותקים מהמציאות, והדברים יובהרו בהרחבה בשימוע".

 

מחברת "כל בו חצי חינם" טרם נמסרה התייחסות לדברים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים