שתף קטע נבחר

3 ימים לעזיבה: הבריטים נפרדים מהאיחוד האירופי

ביום שישי זה יקרה: אחרי 4 שנות טלטלה הברקזיט ייצא לפועל. הפוליטיקאים הבריטים בפרלמנט האירופי כבר אורזים חפצים, ומתנגדי בריסל שם נערכים ל"מסיבת הפרישה": הם יצעדו עם דגלי הממלכה, יעלו על הרכבת ללונדון – ויצטרפו לחגיגה של נייג'ל פרג'. בצד השני יש מי שחולמים: "אולי יום אחד נחזור"

חלקם יעזבו בתחושה מרירה של צער, אחרים יצעדו כשדגלם מונף בגאון, אבל לכל אחד מהחברים הבריטים בפרלמנט האירופי השבוע הזה הוא שבוע אחרון ורגשני למדי בבריסל: ביום שישי, בסיומה של פארסה פוליטית שנמתחה על פני כמעט ארבע שנים, תפרוש בריטניה רשמית מהאיחוד האירופי – הברקזיט יהפוך לעובדה מוגמרת.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

בריטניה ברקזיט ג'ודית' קירטון דרלינג חברת פרלמנט אירופי אורזת בריסל (צילום: AP)
חברת הפרלמנט האירופי הבריטית ג'ודית' קירטון דרלינג אורזת בבריסל(צילום: AP)

בריטניה דגל הממלכה המאוחדת ביג בן לונדון ברקזיט (צילום: EPA)
כשהשעון יצלצל חצות. השבוע זה נגמר(צילום: EPA)

אלה שהאמינו בפרויקט האירופי המשותף רואים באירו-סקפטים שהצליחו להוציא את בריטניה מהאיחוד מי שאחראים להפצת "שקרים בוטים". מנגד, את אלה שבאו לבריסל מלכתחילה כדי להחליש את האיחוד האירופי אופפת כעת תחושת ניצחון, והם נלהבים לחגוג את מה שהם מכנים "בריחה", או יותר נכון "הצלה".

 

יו"ר המשלחת של הלייבור לפרלמנט האירופי, ריצ'רד קורבט, מכהן כחבר בו מאז 1996. "יש הרבה חברים בפרלמנט האירופי שבאים אליך, מחבקים אותך ואומרים מילים יפות על מה שעשית, כמה הם יתגעגעו אליך", הוא מספר, יושב על אותו ספסל בפארק מאחורי מטה הפרלמנט שבו נתן את הריאיון הראשון שלו, ליד מוזיאון "הבית של ההיסטוריה האירופית" השוכן בסמוך. "לחזור לכאן כדי במידה מסוימת לסגור מעגל – זה רגע מיוחד מאוד".

 

על הצעיף של קורבט בן ה-65 מופיעים דגל בריטניה ודגל האיחוד האירופי וכן שנות חברותה של בריטניה באיחוד, ממש כמו במודעת אבל: "1973-2020". יחד עם 71 חברים בריטים אחרים בפרלמנט האירופי הוא יעזוב ביום שישי הקרוב את משרדו. זה יקרה בחצות הלילה שעון בריסל, עת ייכנס הברקזיט לתוקף.

בריטניה ברקזיט ריצ'רד קורבט חבר פרלמנט אירופי אורז בריסל (צילום: AP)
ריצ'רד קורבט. "הקמפיין השקרי בהיסטוריה הפוליטית"(צילום: AP)

בריטניה דגלים הפרלמנט האירופי שטרסבורג ברקזיט (צילום: gettyimages)
בבניין הפרלמנט האירופי בשטרסבורג(צילום: gettyimages)

האם קורבט נושא עמו תחושה מרירה? "כן", הוא עונה, "מפני שתומכי הפרישה הבריטים שניצחו במשאל העם על עזיבת האיחוד לפני כמעט ארבע שנים ניהלו את אחד הקמפיינים השקריים ביותר בהיסטוריה הפוליטית".

 

"ברקסוֹדוּס" ואז מסיבה

יריביו של קורבט ממפלגת הברקזיט הבריטית שמחים הרבה יותר. מנהיג המפלגה, חבר הפרלמנט האירופי נייג'ל פרג', מתכנן לקיים מחר מסיבת עיתונאים שבה ייפרד מהאיחוד האירופי – "ברקסוֹדוּס", כבר קוראים לזה – וב-21:00 בערב שעון ישראל הוא מתכוון להסתלק. חברים אחרים במפלגתו יישארו עד יום שישי, והם מתכוונים לצעוד יחד מהפרלמנט, נושאים את דגל הממלכה המאוחדת. הם יעלו על רכבת היורוסטאר ללונדון, ויספיקו להצטרף שם לפרג' למסיבה שבה יחגוג את הברקזיט.

 

בין השבים ללונדון תהיה קלייר פוקס, שנבחרה לפרלמנט האירופי רק במאי של השנה שעברה. "אני כאן ברגע היסטורי", היא אומרת. לדבריה, חוסר יכולתו של הפרלמנט האירופי ליצור חוקים בעצמו (הנציבות האירופית – גוף שלא נבחר על-ידי האזרחים – היא שמנסחת את החוקים המובאים להצבעה) מנוגד לדמוקרטיה. "לימדנו לקח את אנשי הממסד, כי הם באמת מתייחסים לאנשים בזלזול".

בריטניה דגלים הפרלמנט האירופי שטרסבורג ברקזיט (צילום: gettyimages)
"אנחנו רוצים להיות 'בריטניה הקטנה'?". דגלי מדינות האיחוד בשטרסבורג(צילום: gettyimages)

בריטניה ברקזיט ג'ודית' קירטון דרלינג חברת פרלמנט אירופי אורזת בריסל (צילום: AP)
יש שיסתפקו בכהונה של פחות משנה. קירטון דרלינג(צילום: AP)

פוקס מאמינה שעתידה של בריטניה ורוד, אף שהיא אינה תומכת במאמציו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון לנהל משא ומתן על הסכם סחר עם אירופה לעידן שאחרי הברקזיט. "אני אופטימית מאוד ואני נרגשת מהאפשרויות", היא אומרת. "אני לא אופטימית שהמשא ומתן בין בריטניה לאיחוד יצלח בשנים הבאות, אבל לפחות עכשיו אנחנו יודעים שאנחנו יכולים להביא דמוקרטיה הביתה".

 

על סוס אל השקיעה

בעוד חברי פרלמנט כמו קורבט מותירים מאחוריהם קריירה אירופית ארוכה, העימות בבריטניה סביב הברקזיט הזניק לבריסל גם קריירות פוליטיות חדשות שבסופו של דבר – כך נראה לעת עתה – התבררו כקצרות טווח. מג'יד מג'יד, חבר הפרלמנט האירופי מטעם מפלגת הירוקים, מעז לקוות שיום אחד תחזור בריטניה לאיחוד.

האיחוד האירופי ()

"אנחנו בתור בריטניה צריכים להבין מה אנחנו רוצים להיות", אומר מג'יד בן ה-30, שהיגר לממלכה מסומליה. "האם אנחנו רוצים להיות אי קטן, 'בריטניה הקטנה', שבו אנחנו רק מנסים להיות בכיס של דונלד טראמפ וארה"ב? אתם יודעים מה, אני עדיין חושב שאולי בעתיד נחזור לאיחוד האירופי. אולי יהיו לי קצת יותר שערות לבנות בזקן, אבל אני די אופטימי".

 

בינתיים, המאבק צפוי לו כנראה בבית. חברים בריטים בפרלמנט האירופי שתומכים בהישארות באיחוד חוששים שכשלא תהיה כפופה לתקנות של בריסל, בריטניה תזניח עניינים הקשורים להגנה על הסביבה וזכויות עובדים.

האיחוד האירופי ()

חבר אחר בפרלמנט האירופי, שפאק מוחמד מהמפלגה הליברל-דמוקרטית, חושב אף הוא על הדורות הבאים. "הבת שלי בת 13. הייתי שמח שיהיו לה האפשרויות שהיו לאנשים ב-40 השנים הקודמות – להיות מסוגלת לחיות, ללמוד ולעבוד באירופה. אני מקווה שהאפשרויות האלה עדיין יהיו זמינות לה".

 

אבל עבור הדור הנוכחי, ההרפתקה הסתיימה. "בימים הקרובים אארוז את החפצים שלי", אומר קורבט. "אני מתחיל לחשוב מה אעשה בעתיד, אבל עדיין לא החלטתי. אני חוסך כסף כדי לקנות סוס שארכב בו אל השקיעה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
הביג בן ברקע דגל בריטניה, לונדון
צילום: EPA
מומלצים