שתף קטע נבחר

הבית הלבן מזהיר את בולטון: "אל תפרסם את הספר"

ספר שכתב ג'ון בולטון, היועץ שטראמפ הדיח מתפקידו, מלחיץ את הנשיא. הבית הלבן מזהיר אותו מפרסום הספר וקורא למחוק חומרים מסווגים - אחרי דיווח שהספר עוסק בעיכוב הסיוע לאוקראינה ובדרישה לחקור את ביידן

הבית הלבן מזהיר את ג'ון בולטון שלא לפרסם את ספרו החדש, "החדר שבו זה קרה: זיכרונות מהבית הלבן". המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן מסרה שהיא חושדת שבספר של היועץ לשעבר לביטחון לאומי יש חומרים מסווגים רבים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

האזהרה הועברה לבולטון על רקע דיווחים שפורסמו בניו יורק טיימס. לפי הדיווחים, בספר מאשר היועץ לשעבר לביטחון לאומי את הגרסה הדמוקרטית במשפט ההדחה של הנשיא: בולטון כותב שהנשיא האמריקני השתמש בהקפאת הסיוע הצבאי לאוקראינה כדי ללחוץ על קייב לפתוח בחקירה, שתפגע ביריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן. בולטון טוען שטראמפ הודה בפניו כי עיכוב הסיוע לאוקראינה נועד ללחוץ עליה לנהל חקירה שתסבך את ביידן.

ארכיון ג'ון בולטון  עם דונלד טראמפ (צילום: MCT)
(צילום: MCT)
טראמפ, נזכיר, עומד למשפט בסנאט על פרשת "אוקראינה-גייט" – שבמרכזה הפעלת הלחץ על נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי והדרישה לחקור את יריבו ביידן ובנו, בתמורה לסיוע צבאי. הדמוקרטים דורשים שבולטון יגיע לעדות בסנאט אך הרפובליקנים, ששולטים בסנאט, לפי שעה מתנגדים. בולטון אמר שהוא מוכן להעיד. בעקבות הדיווחים על הכתוב בספר גובר הלחץ של הדמוקרטים על הרפובליקנים לזמן את בולטון לעדות.

 

במכתב שנשלח לצ'ארלס קופר, עורך דינו של בולטון, נכתב שהמועצה לביטחון לאומי בבית הלבן חושדת שהספר "כולל כמויות משמעותיות של מידע מסווג", כולל מידע סודי ביותר. אם מידע שכזה יתפרסם, אומרת המועצה, ביטחונה של ארה"ב עלול לספוג נזק קשה.

ארכיון ג'ון בולטון  (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

"במסגרת החוק הפדראלי והסכמי אי-החשיפה שעליהם הלקוח שלך חתם, כתנאי לקבלת גישה למידע מסווג, אין להוציא לאור את כתב היד או לפרסם אותו באופן אחר מבלי למחוק את המידע המסווג", נכתב בהצהרה שנשלחה לעורך הדין. בשבוע שעבר שלח קופר מכתב לבית הלבן ובו נכתב כי הוא ובולטון מאמינים כי המידע בפרק על אוקראינה בספר לא צריך להיחשב מסווג.

 

בתגובה לפרסומים תקף טראמפ את היועץ שלו לשעבר. "הוא יוצא החוצה ומיד כותב ספר עם דברים מגעילים ולא נכונים. כל המידע המסווג של הביטחון הלאומי. מי היה עושה את זה?", שאל טראמפ בציוץ בטוויטר.

  ()
 

טראמפ הוסיף: "בולטון הוא אדם שלא הצליח לקבל אישור למינוי שגריר באו"ם לפני שנים, ומאז לא הצליח לקבל אישור לשום דבר". טראמפ כתב שהוא מינה את הדיפלומט הוותיק לתפקיד היועץ לביטחון לאומי בניגוד לעצות גורמים בממשל. הוא הוסיף שבולטון "פוטר בגלל שבכנות, אם הייתי מקשיב לו, היינו עד עכשיו במלחמת עולם שישית".

 

טראמפ הדיח את בולטון מתפקידו בספטמבר, אחרי 17 חודשים בתפקיד. הספר שלו אמור להתפרסם ב-17 במרץ. ככל הנראה עד אז משפט ההדחה של טראמפ בסנאט כבר יסתיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים