מכת מדינה והסדרי טיעון: איך נענשו נהגים שהפקירו פצועים בתאונות?
גזר הדין של יצחק אספה, הנהג שהיה מעורב בתאונה שבה נהרג ארי נשר ז"ל, העלה מחדש את סוגיית העונש על הפקרת פצועים בתאונות. למרות שהחוק מאפשר להטיל עד 14 שנות מאסר, ברוב המקרים זה נגמר בהסדרי טיעון ולפעמים בעונשים קלים
ארבע וחצי שנות מאסר נגזרו אתמול (חמישי) על הכדורגלן יצחק אספה, שהיה מעורב בתאונה שבה נהרג הנער ארי נשר ז"ל. למרות שהוא לא היה אחראי לתאונה, הוא הורשע בעבירה החמורה של הפקרה אחרי פגיעה וירצה כמה שנים בכלא בגלל שלא סייע בשטח לנפגעים ולא הזעיק את כוחות ההצלה. אספה הוא לא הראשון שהורשע בעבירת הפקרה אחרי פגיעה, בכל פעם העונש שנגזר על הנהג היה אחר והושפע בין היתר בנסיבות ובעבירות אחרות.
שושן ברבי
לפני שלושה ימים דחתה ועדת השחרורים של הנהלת בתי המשפט את בקשתו של שושן ברבי. הוא מרצה 11 שנות מאסר לאחר שהורשע בגרימת מוות ברשלנות ובהפקרת שלוש קרובות משפחה בתאונה בנתניה ב-2012.
הסיפור של ברבי יוצא דופן במיוחד. ברבי שתה כמה בקבוקי בירה ונהג ברכב במהירות גבוהה מעל המותר, ללא חגורה, ופגע בחזית רכבו בשלוש הנשים: סבטלנה יגודייב, בתה שושנה וקרובת משפחתן אלכסנדרה רובינוב. ברבי לא עצר ולא הזעיק עזרה. בהמשך הוא פנה לאדם שהכיר ושכנע אותו לגשת למשטרה ולמסור עדות שלפיה הוא זה שכביכול אחראי לתאונה. ברבי נמלט במשך כמה ימים עד שלבסוף נתפס.
חוליו דה לה גווארדיה
בספטמבר 20109 העיתונאי הספרדי חוליו דה לה גווארדיה, שדרס למוות והפקיר את הפסנתרן חיים טוקצ'ינסקי ז"ל, נשלח לשבע שנות מאסר בפועל. במסגרת הסדר הטיעון שסוכם עמו הוא הודה בעבירות הריגה בקלות דעת, נהיגה בשכרות, הפקרה וחציית צומת באור אדום. דה לה גווארדיה פגע עם רכבו בטוקצ'ינסקי בעת שהמנוח חצה את הכביש.
לפי כתב האישום, העיתונאי הספרדי ביקר אצל חברו בירושלים ושתה אלכוהול. זמן קצר לאחר חצות הוא יצא ברכבו לביתו שבשכונת א-טור. במהלך הנסיעה הוא עצר ברמזור בכיכר צה"ל ליד אופנוענים ובין הצדדים החלו חילופי דברים וקללות. הם נפגשו גם ברמזור לאחר מכן ודה לה גווארדיה האיץ את מהירותו ופגע בטוקצ'ינסקי, שחצה את הכביש במעבר החצייה. העיתונאי נמלט מהמקום ונעצר שעתיים אחר כך.
טל מור
באוקטובר 2011 נגזרו על טל מור 12 שנות מאסר לאחר שהורשע בהריגתו של שניאור חשין (40), בנו של השופט מישאל חשין, כשנה וחצי קודם לכן. מור, שברח מהזירה, הורשע בבית המשפט המחוזי בפתח תקווה גם בהפקרת פצוע ובנהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול.
התאונה הקטלנית התרחשה בשעת בוקר של 18 ביוני 2010 סמוך למחלף קסם. חשין רכב על אופניו יחד עם חברו, כאשר מור, שהיה בדרכו לביתו בצפון אחרי לילה רווי אלכוהול וסמים, פגע בו עם רכבובעוצמה וגרר אותו לאורך עשרות מטרים. הוא נמלט בלי להגיש עזרה.
בסוף 2018 השתחרר מור במסגרת שחרור מוקדם ואמר כי "אני מלא חרטה על ההתנהגות שלי, על הילדותיות שלי. את האשמה הזו אני סוחב כל יום ואני אסחב כל החיים. התבגרתי והשתניתי. אני יכול להבטיח דבר אחד: אני אעשה הכל כדי להיות בן אדם טוב יותר ומועיל לחברה".
מאיר גמליאל ונתנאל סנדרוסי
בדצמבר 2019 הפרקליטות הגיעה להסדר טיעון עם מאיר גמליאל ונתנאל סנדרוסי שהיו מעורבים בתאונת הפגע וברח בשכונת רמות בירושלים, שבה נדרס אברהם בייגלאייזן ז"ל לפני פחות משנה. בייגלאייזן אושפז בבית החולים במצב אנוש ונפטר אחרי כחודשיים. המקרה התרחש בחג הפסח שעבר בעת שהשניים נסעו בשכונת רמות בירושלים ופגעו בבייגלאייזן בעת שחצה את הכביש.
לפי כתב האישום, הנאשמים הבחינו בפגיעה אבל לא עצרו להושיט עזרה ובמקום זאת נמלט גמליאל מהמקום במהירות גבוהה מהמותר. רק לאחר עשרה ימים סנדרוסי הסגיר עצמו למשטרה ובהמשך אותר גם חברו. גמליאל, שנהג ברכב, הודה והורשה בעבירת הפקרה לאחר תאונה ונגזרו עליו 15 חודשי מאסר בפועל בגין ההפקרה. סנדרוסי הורשע בהפרת חובת נוסע להזעיק עזרה ונגזרו עליו 7 חודשי מאסר בפועל.
שי סימון
אחד המקרים החמורים ביותר של תאונת פגע וברח הוא התאונה שבה נדרסה למוות מיטל אהרונסון ז"ל ב-2008. הדורס, שי סימון, חצה רמזור אדום בתל אביב, דרס למוות את אהרונסון, פצע קשה את חברתה ונמלט מהמקום.
חברו שלום ימיני היה איתו ברכב, ובמהלך המשפט כל אחד מהם טען שהשני הוא זה שנהג ברכב הפוגע. בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע לבסוף כי סימון הוא זה שנהג ברכב שדרס למוות את אהרונסון. סימון הורשע בנהיגה בשכרות, הריגתה של אהרונסון, פציעת החברה, הפקרה לאחר פגיעה ובעבירות נוספות, נגזרו עליו 20 שנות מאסר. חברו, ימיני, זוכה מהריגה אך הורשע בעבירה אחרת ונגזרו עליו חמש שנות מאסר.
בית המשפט העליון קבע שהעונש שהוטל על סימוני חורג באופן קיצוני מרף הענישה המקובל במקרים של תאונות "פגע וברח" והם קיצרו את העונשים ל-14 שנות מאסר לסימון ו-2.5 שנים לימיני.
העונש על עבירת הפקרה
בשנת 2011 נעשה שינוי בחוק והעונשים לתאונות "פגע וברח", שמוגדרות בחוק "הפקרה לאחר פגיעה", הוחמרו. אם נקבע שנהג הרכב היה מעורב בתאונה שבה נפגע אדם, והוא היה צריך לדעת שיש נפגע אבל לא עצר כדי לראות את תוצאות התאונה ולהזעיק עזרה - דינו מאסר של עד שלוש שנים.
החוק מתייחס גם למקרים חמורים יותר. אם הנהג ידע על הפגיעה או שנמנע מלברר את תוצאות התאונה והפקיר את האדם שנפגע – דינו שבע שנות מאסר. המקרה החמור ביותר לפי החוק הוא כאשר נהג היה מעורב בתאונה שבה נגרמה חבלה חמורה לאדם או מוות, והנהג לא עצר ולא הזעיק עזרה. עונשו עלול להגיע ל-14 שנות מאסר בפועל.
מה הכוונה בהזעקת עזרה? לפי החוק, נהג שביצע תאונה צריך לעצור, להושיט עזרה, להזעיק את גופי ההצלה המקצועיים ולהמתין ליד הנפגע עד שיגיעו. למעשה, לדאוג שלא ייגרם לאדם שנפגע נזק נוסף. עליו גם להגיש לנפגע עזרה ראשונה אם יש לו את היכולת או ההכשרה לכך.