שתף קטע נבחר
 

"עסקת המאה" כאסטרטגיית בחירות כושלת

נתניהו חייב קולות מהמרכז כדי להגיע ל-61 מנדטים. בין מצביעי כחול לבן יש התומכים בתוכנית, אבל הם מתנגדים למחיר של היעדר הסכם

 

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בחשיפת תוכנית המאה  (צילום: AP)
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ, בשבוע שעבר בבית הלבן(צילום: AP)

כאיש עסקים החזיק דונלד טראמפ בשיא פשיטות הרגל בארה"ב מעולם. לפי CNN, הראשונה והכואבת שבהן התרחשה ב-1991 כאשר נאלץ למכור את מלון וקזינו טראמפ טאג' מאהל ולוותר על חברת התעופה טראמפ שאטל. הבנקים שהחזיקו בחובות שלו התלבטו אם להעיף את המגלומן הכושל הזה מחברותיו. לבסוף החליטו להשאירו בבעלות חלקית. הם הניחו שסגירת העסקים שלו תגרום להפסד כספי גדול יותר, אלא אם כן טראמפ ימשיך לשווק אותן. כיום ישנם בניינים הנושאים את שמו תמורת תשלום, בלי שיהיה בעלים שלהם.

 

 

את יכולת השיווק הגאונית שלו אפשר היה לראות בהצגת "עסקת המאה" בין ישראל לפלסטינים, במעמד צד אחד. כולם מרוויחים ממנה, הוא חזר ואמר, גם הפלסטינים. כמו שהוא הרוויח מטאג' מאהל.

 

נתניהו לא נופל מטראמפ ביכולת יחסי הציבור שלו. כשהיה מנהל השיווק של חברת הרהיטים הירושלמית "רים" הוא ניהל מבצעי מכירות בסגנון האמריקני של "בעל הבית השתגע". המכירות עלו אבל הדימוי של הרהיטים היה נמוך יותר בשל כך. גם הפעם הוא שיווק למתנחלים את העסקה שתומכת במדינה פלסטינית על 70% משטחי הגדה, בסגנון של "בעל הבית השתגע". כלומר, שלא תהיה הצעה טובה יותר.

 

יש דמיון רב בין נתניהו לבין טראמפ במניעים להפקת העסקה הזו. שניהם ניצבים בפני בחירות ובפני משפטי הדחה או הרשעה פלילית. כל פוליטיקאי מתחיל יודע שדימוי של מפסידן הוא קטלני עבורו והמטרה המיידית שלו היא לשדר תמונות ניצחון. לטראמפ יש את קהלי היעד שלו שאליהם הוא מכוון, בעיקר מיליוני האוונגליסטים התומכים בישראל. מיהם קהלי היעד של נתניהו שאליהם הוא מנסה להגיע באמצעות התצלום המשותף עם טראמפ?

 

כלל יסוד בשיווק פוליטי הוא לכוון את המסר לציבור שיכול להכריע את הבחירות עבור מפלגה מסוימת. אין מדובר דווקא במצביעים הנאמנים של המפלגה (ה"בייס"), אלא בכאלה המוגדרים כמתלבטים בינה לבין מפלגות אחרות.

 

בגוש הימין ישנם קולות צפים בין הליכוד לבין ימינה. יכול להיות שעסקת המאה תביא לחיזוק בכוחם של בנט וחבריו. אלה יבטיחו לבוחריהם שיפעלו נגד האפשרות של הקמת מדינה פלסטינית שהיא אחד מסעיפי ההסכם. אבל לנדידת הקולות ביניהם אין חשיבות מיוחדת בשל השתייכותן לגוש הימין התומך בנתניהו.

 

האפשרות היחידה העומדת בפני נתניהו להקים ממשלה היא להשיג 61 מן המנדטים בכנסת ללא כחול לבן וישראל ביתנו. אלה כבר הבהירו נחרצות שלא ישבו בממשלה שבראשה יעמוד אדם עם כתב אישום. האם עסקת המאה יכולה להעביר קולות מכחול לבן לליכוד?

 

בני גנץ על תוכנית המאה של דונלד טראמפ    (צילום: go-live)

בני גנץ על תוכנית המאה של דונלד טראמפ    (צילום: go-live)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

רבים ממצביעי כחול לבן תומכים בעסקה בשל דמיונה לתוכנית ההיסטורית של יגאל אלון, שהיה מראשי המערך, ולתוכנית הסופית של יצחק רבין בהסכם אוסלו. גם ראשי כחול לבן הודיעו שהם תומכים בעקרונות התוכנית הזו בכפוף ל"הסכמה בינלאומית". בסקרים לאחר פרסום התוכנית נמצא ש-50% מהנשאלים תומכים בתוכנית טראמפ לפי סקר אחד ו-61% סבורים שהיא לא תביא לשלום לפי סקר אחר.

 

בוחרי כחול לבן מתאימים בחלקם לפרופיל הזה של מצביעים. הם תומכים בסיפוח השטחים בתוכנית טראמפ, אבל לא מוכנים לשלם את המחיר של היעדר הסכם. לפי פרסום בחדשות 12, נתניהו ינסה לשווק את התוכנית באמצעות סיסמת הבחירות המנצחת שלו בבחירות 1996: "נתניהו, עושים שלום בטוח".

 

מאז זרמו הרבה מי שיטפונות בארץ וגם השתנו הרבה דימויים בפוליטיקה. ב-1996 התייצב נתניהו מול שמעון פרס שנמצא בסקרים כעולה על יריבו בכל פרמטר, חוץ מאחד - היכולת לטפל היטב בביטחון המדינה. כיום עומדים מול נתניהו שלושת הרמטכ"לים של כחול לבן שיכולים לשכנע, גם את המתנדנדים בינם לבין הליכוד, שצורכי הביטחון של ישראל יזכו לפתרון טוב יותר בידיהם.

 

השינוי השני שחל מ-1996 הוא מצב הטרור משטחי יהודה ושומרון. באותה שנה הוא היה בשיאו כאשר מחבלים מתאבדים פוצצו עצמם באוטובוסים ובמרכזי ערים. כיום, תודות לגדר ההפרדה שהקים אריאל שרון ולתיאום הביטחוני עם הרשות, הטרור בתוככי ישראל הצטמצם למינימום.

 

המשמעות של תוכנית טראמפ, אם נאמץ את המסר של הליכוד לגבי פרס ב-1996, היא: "אין שלום, אין ביטחון, אין סיבה להצביע נתניהו". זה ההסבר לכך שלא היה כל שינוי בסקרים לטובת הליכוד גם לאחר ההצגה הגדולה בוושינגטון של שני קוסמי העל. אלה הרי מתמחים בבניית מגדלי מילים באוויר ולאחר מכן בפשיטות רגל מפוארות שלהם, כמו שעשוי לקרות לעסקה הזו.

 

  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים