הנייד בכלוב תמורת הנחה: האתגר בבית הקפה הירושלמי
ב"תמול שלשום" מציעים לשים את הסלולרי בצד, ולשלם 10% פחות. הבעלים: "זו אמירה חברתית - שינהלו את טרדות היום-יום במקום אחר"
כולם מכירים את הסיטואציה: קובעים קפה עם חבר שלא ראיתם מזמן, או דייט עם הגבר/האישה שבהם אתם מאוהבים עד מעל לראש, אבל כשזה כבר קורה, חצי מהזמן אתם עסוקים בטלפון הנייד.
בית הקפה הירושלמי "תמול שלשום" יצא השבוע ביוזמה חדשה שמנסה להילחם בתופעה ולגרום ללקוחות פשוט לשבת ולדבר אחד עם השני, בלי הפרעות. כשהמלצר יציע לסועדים תפריט, הוא יציע להם גם כלוב קטן לסלולרי, שיהיה נעול כל עוד הם שם. את המפתח יקבלו הסועדים עם הזמנת החשבון. כדי לעודד את הלקוחות לנסות את האתגר יינתנו עשרה אחוזי הנחה על החשבון.
סביב אחד השולחנות העגולים יושבים סימונה מרק ודני פרוידנברגר, זוג צעירים בני 22. הסלולריים שלהם בתוך הכלוב. "הדייט הראשון שלנו היה ב'תמול שלשום' והיום הגענו לחגוג שנתיים לקשר שלנו", מספרת מרק. השניים נענו בשמחה לאתגר, אבל מודים שזה לא קל.
"אנחנו בדור שכל היום נמצא בטלפונים. זה מפריע לחוויה האותנטית של הבילוי", מודה פרוידנברגר, "יש לנו חבר מגל"צ ואי־אפשר לשבת איתו. אתה מדבר איתו והוא מקליד כל הזמן תוך כדי השיחה".
שניהם דתיים, אז הם רגילים לעשות הפסקה מהנייד במהלך השבת. אבל באמצע השבוע זו חוויה מוזרה. "לרגע אחד דני הלך לשירותים והאינסטינקט שלי היה לבדוק את הטלפון. הוא לא היה שם ולא ידעתי מה לעשות אז לקחתי ספר מהמדפים שמסביב והתחלתי לקרוא. זו הייתה חוויה מעניינת וכיפית", מספרת סימונה.
דוד ארליך, הבעלים של "תמול שלשום", שאב את רעיון הכלוב מפוסט בפייסבוק של חבר מחו"ל, ומיד נדלק על הרעיון. "כולנו מכורים לסלולרי ברמה כזו או אחרת", הוא אומר, "למקום הזה יש אמירה חברתית, ואנחנו נשמח אם הלקוחות שלנו ייהנו מלבלות פה וינהלו את טרדות היום־יום במקומות אחרים".
למרות ההנחה, סימונה ודני הם הזוג היחיד מבין היושבים בעשרה שולחנות שנענים לאתגר. מור ולוסי, שתי חברות שיושבות לקפה, מסרבות בנחישות. "אני רכזת מחוז בנוער העובד והלומד והיום זה יום פעילות. אני חייבת להיות זמינה", מסבירה מור, "הבוקר ישבתי לשיחה אישית, הסלולרי היה בצד, ובסוף היו המון שיחות שלא נענו והודעות. זה הספיק לי".