שתף קטע נבחר

בניגוד לעמדת מנדלבליט: אוחנה הודיע על הקמת ועדה שתבדוק את מח"ש

שר המשפטים ביקש למנות ועדה ממלכתית בנושא כבר לפני חצי שנה - אולם היועמ"ש התנגד ואמר כי לממשלת מעבר אין את הסמכות לכך. גורמים משפטיים: "מנדלבליט חשש שיקימו ועדת חקירה להתנהלות הפרקליטות". אוחנה: "הציבור זכאי למענה"

אמיר אוחנה אביחי מנדלבליט (צילום: אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
אמיר אוחנה ואביחי מנדלבליט(צילום: אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע הערב (רביעי) כי בכוונתו להביא לאישור הממשלה הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט שתבדוק את ההתנהלות של המחלקה לחקירות שוטרים.

 

מלשכתו של אוחנה נמסר כי בכוונתו להורות לוועדה לבחון את הטיפול בעבירות שוטרים, את נהלי העבודה, ניהול חקירות והמבנה הארגוני של המחלקה, ולהעביר את מסקנותיה על כך. אוחנה ציין כי בראשות הוועדה יעמוד השופט בדימוס הרן פיינשטיין, וחבריה יהיו הפרופסורים אברהם דיסקין ורינת קיטאי-סנג'רו. לפי הודעת השר, מסקנות הדו"ח יוגשו לאוחנה תוך ארבעה חודשים.

 

"הקמת הוועדה היא צעד חשוב לחיזוק אמון הציבור במערכת המשפט, משימה קריטית מעין כמותה עליה דיברתי רבות מיום כניסתי לתפקיד", אמר אוחנה. "סמוך למותו של סלומון טקה ז"ל, הוצפה בציבור, ובפרט בקרב ציבור יוצאי אתיופיה, בעיה שהכרתי מקרוב מעיסוקי כעורך דין. בעיה קשה שהיא ארוכת שנים וחוצת מגזרים של חוסר אמון ציבורי במח"ש", ציין.

"בעיה ארוכת שנים של חוסר אמון במח"ש" (צילום: אלי מנדלבאום) (צילום: אלי מנדלבאום)
"בעיה ארוכת שנים של חוסר אמון במח"ש"(צילום: אלי מנדלבאום)

הוריו של סלומון טקה בימי השבעה (צילום: AFP)
הוריו של סולומון טקה ז"ל אוחזים בתמונתו(צילום: AFP)

אוחנה הודיע על כוונתו להקים את הוועדה כבר ביולי 2019, אולם היועמ"ש אביחי מנדלבליט התנגד לכך בשל ממשלת המעבר שאינה מוסמכת לקבל החלטות עקרוניות שכאלה. "עלתה טענה מהגורמים המשפטיים הבכירים, לפיה בתקופת הבחירות יש בעייתיות בהקמת ועדת בדיקה שכזו, שהיא אירוע נדיר בתולדות המדינה", אמר אוחנה. "חשבתי שלא יהיה נכון שהקמת הוועדה תתפרש בטעות כניסיון להשפיע על ההחלטות בעניין סלומון טקה ז"ל ועל כן נמנעתי מלהביא אז את הוועדה לאישור הממשלה. העולם שבחוץ איננו קופא על שמריו רק משום שיש עוד בחירות, והציבור זכאי למענה".

 

גורמים משפטיים טענו כי החלטתו של מנדלבליט נבעה גם מחשש של המערכת כולה שממשלת נתניהו תבקש להקים גם ועדת חקירה כללית להתנהלות הפרקליטות - ולמעשה תשתק את פעילותה גם בתקופה שהיא צריכה לתפקד בתיקי ראש הממשלה.

 

השר הבהיר כי ההחלטה לקבל את הדו"ח רק בעוד ארבעה חודשים, ובכפוף לבקשת הממשלה, נועדה כדי לא לכבול את ידיה של הממשלה הבאה. "הציבור זכאי לגופי אכיפה טובים ויעילים, הוגנים ושקופים – הנכונים גם לעמוד בפני ביקורת".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל נחושתן, אלכס קולומויסקי
אוחנה ומנדלבליט
צילום: גיל נחושתן, אלכס קולומויסקי
מומלצים