שתף קטע נבחר

"הורדתי את הראש ולחצתי על הגז": מארב האבנים המסוכן בגוש עציון

תושבים מההתנחלות פני קדם מתריעים מפני סכנה של יידוי אבנים לעבר מכוניות על ידי פלסטינים בכביש הסמוך ליישוב. פעמיים בשבועיים האחרונים הסתיימו תקריות כאלה בלא נפגעים. "הרע מכול יכול להתרחש", אמרה נחמה, אם לשמונה. תושבת אחרת במאחז תיארה: "הייתי שניות ממוות"

טרור האבנים על רכבם של משפחת שור ()
"נערים רעולי פנים עם סלעים". הרכב של משפחת שור

המציאות של יידויי האבנים בכבישי יהודה ושומרון מוכרת לתושבים שנים רבות. לפני כשבועיים הסתיימו שני אירועים כאלה ללא נפגעים, אולם הם הצביעו על מתווה חוזר שבמסגרתו ממתינים פלסטינים, חלקם רעולי פנים, בעיקול מסוכן ליד הכפר תקוע הערבית לרכב ישראלי שיגיע, כדי לפגוע ביושביו. לפני כעשרה ימים נסעה משפחת שור מהמאחז פני קדם שבגוש עציון ברכב שבו ישבו שמונה בני משפחה.

 

"עברנו את העיקול, ולפתע ראינו שלושה נערים, חלקם רעולי פנים, עם סלעים", סיפרה אם המשפחה, נחמה. "זה עיקול שבו שדה הראייה בעייתי. תוך שניות הבנו שאנחנו במארב אבנים כשכל המשפחה ברכב. הם השליכו את הסלעים מטווח קצר, בעלי לחץ על דוושת הגז – ושמענו בום. האבן הראשונה פגעה בשמשה הקדמית ליד הנהג, בעוד שהשאר פגעו בצד הרכב. נמלטנו במהירות גדולה".

טרור האבנים על רכבם של משפחת שור ()
"תחושה שקשה לתאר, נס שאף אחד לא נפגע". משפחת שור

האם סיפרה כי הילדים שישבו ברכב שתקו, ייתכן שבעקבות ההלם. "זו תחושה שקשה לתאר. תוך שניות אתה מבין שהרע מכל יכול להתרחש. זה ממש נס שאף אחד מאיתנו לא נפגע", הוסיפה נחמה. "בקלות יכולנו לאבד שליטה על הרכב כשהילדים בו". לאחר שיצאו ללא פגע, החליטו במשפחה לערוך סעודת הודיה על הנס.

טרור האבנים על רכבה של שהם עדני ()
"התחבאו בחסות מעקה הבטיחות". שהם עדני

כעבור חמישה ימים בלבד, נסעה שהם עדני (24), סטודנטית שמתגוררת גם היא במאחז, באותו עיקול סביב השעה 23:00 בלילה. "הייתי לבד ברכב, עברתי את העיקול ופתאום ראיתי מולי שני נערים, אחד רעול פנים עם בלוקים שמשמשים לבנייה בידיים", היא סיפרה. "לא ראיתי אותם כי הם התחבאו בחסות מעקה הבטיחות והופתעתי".

 

לדבריה, "כל הגוף רועד ברגע. קשה להסביר מה מרגישים. הורדתי את הראש למטה, שמתי שתי ידיים על ההגה ולחצתי על דוושת הגז. חיכיתי שהכול ייגמר". לאחר מכן, סיפרה שהם כי שמעה רעש. "אבן חדרה את השמשה הקדמית וחלפה מילימטר מהראש שלי. היא לא פגעה כי הייתי מכופפת", היא אמרה. "הם היו עם מבט של רצח בעיניים. פשוט באו לרצוח עם סלעים".

טרור האבנים על רכבה של שהם עדני ()
"שניות ממוות". הרכב הפגוע של שהם

טרור האבנים על רכבה של שהם עדני ()

"כששומעים על אבנים לא מבינים את משמעות הדברים", הוסיפה עדני. "הייתי שניות ממוות. לא זכרתי את מספר החירום, התקשרתי לבן הזוג שלי והמשכתי ליישוב. כל תושב ביהודה ושומרון חייב לזכור את מספר החירום בעל פה. זה לא משחק, אלא החיים".

 

מדי לילה עוצרים כוחות צה"ל מפרי סדר ומיידי אבנים בגזרה, ובעקבות יידויי האבנים ערכו בין היתר הכוחות פעילויות שונות בכפרים הסמוכים. אולם כפי שנחשף בחודש שעבר ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", תיקי חקירה רבים של יידויי אבנים ובקבוקי תבערה ביהודה ושומרון נסגרים תוך ימים בודדים, לעיתים אף במקרים שבהם יש פצועים, אף שבחלק מהמקרים העבריינים נתפסים על-ידי צה"ל וכוחות הביטחון, בעקבות חוסר תיאום בין הרשויות.

 

בעקבות החשיפה שיגרו בארגון "חוננו" מכתב לשר הביטחון נפתלי בנט על מנת שיטפל בבעיה. במכתבו ציין עו"ד חיים בלייכר: "תלונות שמוגשות בידי אזרחים בגין זריקות אבנים או בקבוקי תבערה נסגרות שעות מעטות לאחר פתיחתן, בלא כל פענוח או חקירת חשודים. קיים כשל חמור ביותר, בכך שפעמים רבות נתפסים מבוקשים או סייעני פיגועי רצח שבחקירתם מודים בזריקת אבנים או בקבוקי תבערה, ואכן לרוב מןגשים נגדם כתבי אישום, אולם מאישומים אלו נעדרים פרטי נפגעי העבירה מה שגורם לעונש מופחת נגד הנאשמים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכבה של שהם עדני. "שניות ממוות"
מומלצים