שתף קטע נבחר

להבה באסדת לווייתן: שריפת גז ורעש ש"הרעיד בתים" בעקבות תקלה

בגלל תקלה, הופעל לפיד ששרף את הגז ומנע את פליטתו לאוויר. תושבים דיווחו על פיצוץ שהרעיד את הבתים, אך בנובל אנרג'י טענו מנגד כי "לא אירע כל פיצוץ" וכי חודשה הפקת הגז. המשרד להגנת הסביבה בודק אם היו חריגות בתחנות הניטור

עקב תקלה באסדת קידוח הגז הטבעי לווייתן הופעל לפנות בוקר (יום ג') לפיד לשריפת הגז ולמניעת פליטתו לאוויר. המשרד להגנת הסביבה בודק את נסיבות האירוע שלווה בקולות עזים ש"הרעידו בתים", לפי עדויות תושבים באזור. המשרד להגנת הסביבה דיווח כי הפעילות על האסדה הופסקה, אך כעבור זמן קצר עדכנו ב"נובל אנרג'י" כי "לאחר שנבדקה תקינות כל המערכות חודשה הפקת הגז".

 

 

 
 
 

 

 

אסדת הגז לוויתן (באדיבות שומרי הבית)
הלפיד באסדת לווייתן(באדיבות שומרי הבית)

אסדת הגז לוויתן (באדיבות שומרי הבית)
גז נשרף באסדת הקידוח(באדיבות שומרי הבית)

משרד האנרגיה עדכן כי בלילה נפל החשמל באסדה: "תקלה חייבה את ריקון הגז הטבעי מהאסדה - באמצעות שריפתו, בדומה למה שנעשה בכל עת שיש לרוקן את האסדה, אז הלפיד שורף את הגז הטבעי על מנת שלא ייפלט לאוויר. יש להדגיש כי לא היה כל פיצוץ האסדה. המשרד יתחקר את האירוע מול נובל אנרג'י ויעדכן את הציבור בתוצאות".

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "נובל אנרג'י" הודיעה על הפסקת פעילות האסדה בשל תקלה שהתרחשה הלילה. המשרד להגנת הסביבה הבהיר כי לא נרשמו ריכוזים חריגים בתחנות הניטור מסביב לאסדת לווייתן. "הנושא נמצא בבדיקה והמשרד יעדכן את הציבור בתוצאותיה, ויעדכן ככל שיהיו נתונים המצביעים על חריגות בתחנות הניטור".

"לא חוזה עתיד טוב לאזור"

חרף הכחשות משרד האנרגיה וחברת נובל אנרג'י, תושבים רבים דיווחו שקול נפץ העיר אותם בסמוך לשעה שבה דווח על התקלה. אחד מהם, רוני בנין - חבר בעמותת "עד כאן" שנאבקה בהקמת האסדה - אמר כי "ברגעים הראשונים חשבתי שמדובר שוב ברעידת אדמה, כמו בשבוע שעבר, אבל אחר כך הכל היה שקט. אני מוטרד מאוד מהאירוע ומכך שלא מדווחים על מה שבאמת קרה. גם משרד האנרגיה משנה את התגובות שלו כל הזמן".

 

לדבריו, "עבדתי הרבה שנים בתעשיית הנפט והקידוחים בים הצפוני, ראיתי שם את האסונות הכי גדולים שקרו, מעשה ידי אדם, ואני לא חוזה עתיד טוב לאזור הזה שלנו".

 

בעמותת "שומרי הבית" מסרו כי מעט לפני השעה 4:00 לפנות בוקר היום התעוררו תושבי חוף הכרמל מפיצוץ עז שהרעיד את בתיהם.

The Leviathan gas rig  (Photo: Elad Gershgoren)
"זה היה נראה רע, לא בשליטה". אסדת לוויתן(Photo: Elad Gershgoren)

תושבת אזור הכרמל סיפרה: "התעוררתי מרעם מתגלגל, מאוד חזק, שלא נשמע כמו רעם טבעי. בהתחלה חשבתי שאולי זה משהו של חיל האוויר, אבל אז היה פיצוץ מאוד משמעותי שהבהיר לי מיד שמדובר באסדה. זינקתי לחלון, אנחנו רואים את האסדה מהחלון של הבית, וראיתי בים באזור האסדה להבה אימתנית ממש, שהאירה את כל השמיים והים. זה היה נראה רע, ממש רע. לא בשליטה. השעה הייתה 3:40. האסדה הזו מפחידה. מאז שהיא התחילה לעבוד, יש כל הזמן תקלות ותקלות".  

 

טל גונן מעמותת "שומרי הבית" אמר כי "הסטנדרטים של נובל אנרג'י וגם הרקורד המפוקפק שלה הם בסיס לדאגה משמעותית אצל כולנו. תקופת ההרצה של האסדה, שהיתה אמורה להימשך 45 ימים בלבד ולמעשה להסתיים מיד לאחר תחילת הזרמת הגז, מתארכת ומתארכת ללא הסבר, ומשמשת אליבי נוח לפליטות של מזהמים בלי כל בקרה".

 

לטענת גונן, "הפעילות של האסדה רצופת תקלות. לפי הנחיות המשרד להגנת הסביבה, כל תקלה שמחייבת הפעלה של הלפיד, מחויבת בתחקיר ובדו"ח מפורט. בינתיים, למרות אינספור הפעלות של הלפיד, לא ראינו אף דו"ח, וההסבר היחיד שאנחנו מקבלים הוא שזה מצב רגיל והכול בסדר. אם זה המצב הרגיל, אז הכול ממש לא בסדר. אסדת זיקוק גז היא פצצה מתקתקת, שמסכנת את ביטחונם האישי של תושבי המדינה, את בריאותם, ואת ביטחון המדינה". 

 

מחברת נובל אנרג'י נמסר תחילה בתגובה: "אנחנו מטפלים באירוע תפעולי על האסדה. כחלק משגרת הטיפול בארועים כאלה, ולצורך שמירה על הסביבה, הופעל לפיד האסדה". אחר כך מסרו כי "בהמשך להליך ההרצה של אסדת לווייתן אירעה הלילה הפסקת חשמל שחייבה בהתאם לנוהל את העברת הגז הטבעי ללפיד שנועד לכך. לא אירע כל פיצוץ או אירוע חריג אחר. לאחר שנבדקה תקינות כל המערכות חודשה הפקת הגז".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות שומרי הבית
אסדת לווייתן, הלילה
באדיבות שומרי הבית
מומלצים