שתף קטע נבחר

הסכם בין ארה"ב לטליבאן: "תיתכן נסיגה בקרוב"

בכיר אמריקני אמר שהושג "הסכם הפחתת אלימות" עם ארגון הטרור, שיוביל לחידוש המו"מ לשלום. בסוכנויות הידיעות ציינו שההסכם עשוי לסלול את הדרך להסגת הכוחות האמריקניים ולסיום המלחמה באפגניסטן - הארוכה בתולדות ארה"ב

בכיר בממשל האמריקני הודיע הערב (יום ו') שארה"ב וארגון טליבאן הגיעו להסכם להפסקת האלימות. הוא הוסיף כי ההסכם ייכנס לתוקף "בקרוב". בסוכנויות הידיעות AP ורויטרס ציינו כי ההסכם עשוי להוביל לנסיגת הכוחות האמריקניים מאפגניסטן.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

בפורום הביטחון במינכן אמר הגורם לכתבים כי הצדדים הסכימו להפחית את האלימות לתקופה של שבעה ימים. לאחר מכן, בתוך עשרה ימים, יחלו שיחות השלום באפגניסטן בין אארגון הטרור האיסלאמיסטי לממשלה.

  (צילום: רויטרס)
גאני, פומפאו ואספר בפגישה במינכן(צילום: רויטרס)

הגורם ציין כי מדובר בהסכם "מפורט מאוד, שיורד לפרטים הקטנים". לדבריו, טליבאן התחייב להפסיק להטמין מטענים בצידי הכבישים, את פיגועי התאבדות וכן את שיגורי הטילים. הבכיר אמר כי ארה"ב תפקח על ההפוגה ותקבע אם היו הפרות כלשהן.

 

אם טליבאן יעמוד בתנאים, הסכם הפחתת האלימות יוביל למשא ומתן לשלום שיכלול את כל הצדדים באפגניסטן. גורם בכיר בטאליבן המכיר את פרטי ההסכם אמר כי המשא ומתן יחל ב-10 במרץ. הוא הוסיף כי נסיגת הכוחות הזרים תהיה הדרגתית ותיפרס על פני 18 חודשים.

דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן (צילום: רויטרס)
טראמפ עם חיילים אמריקנים באפגניסטן(צילום: רויטרס)

ההתפתחות החדשה מגיעה בזמן שפורום הביטחון הבינלאומי מתכנס במינכן. מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו ושר ההגנה מארק אספר נפגשו היום בשולי הפורום עם נשיא אפגניסטן אשרף גאני.

 

בכירים אמריקנים אמרו שיש הסכמה רחבה להסכם הפחתת האלימות, וכי הנשיא דונלד טראמפ הסכים עקרונית לרעיון. גרמניה ונורבגיה הציעו לארח את שיחות השלום אך עדיין לא הוחלט היכן לקיים אותן.

 

 

הטליבאן, נזכיר, הוא ארגון טרור איסלאמיסטי שפועל לכינונה באפגניסטן של מדינה שתתנהל לפי השריעה, חוקי ההלכה האיסלאמית. הארגון שלט באפגניסטן בשנים 2001-1996, שבהן ביצע זוועות באזרחים, אך הוא הודח מהשלטון עם פלישת הכוחות הזרים בהובלת הצבא האמריקני לאפגניסטן ב-2001, בעקבות מתקפת הטרור של 11 בספטמבר.

 

מאז הפכה המלחמה באפגניסטן למלחמה הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב, והטליבאן המשיך לבצע אין ספור פיגועים נגד אזרחים אפגנים ונגד החיילים הזרים. בשנה האחרונה ניהלו ארה"ב והטליבאן משא ומתן על נסיגת הכוחות האמריקניים, ולפי דיווחים היו הצדדים קרובים מאוד להסכם, אך המשא ומתן הופסק על-ידי הנשיא האמריקני טראמפ בספטמבר בעקבות הרג של אמריקני בפיגוע של הטליבאן.

טליבאן אפגניסטן (צילום: EPA)
אנשי טליבאן באפגניסטן(צילום: EPA)

טראמפ, שדוחף לנסיגה אמריקנית מאפגניסטן כבר זמן רב, אמר במהלך ביקור פתע שערך באפגניסטן לפני חודשיים וחצי כי ארה"ב חידשה את שיחות המשא ומתן עם טליבאן. טראמפ אמר שהוא מאמין שארגון טליבאן מעוניין בהסכם הפסקת אש. הוא הוסיף כי ארה"ב תצמצם את היקף כוחותיה במדינה, אך לא נקב במספר. "אנחנו נפגשים איתם ואומרים להם שצריך הפסקת אש. הם לא רצו הפסקת אש, ועכשיו הם כן רוצים הפסקת אש", אמר טראמפ.

 

טראמפ הבטיח בקמפיין בחירות 2016 לצמצם את מספר החיילים האמריקנים שמוצבים באפגניסטן ובמדינות אחרות. לפי כלי התקשורת בארה"ב, במהלך שלוש שנות כהונתו של טראמפ יועציו דחקו בו שלא לסיים את המשימה האמריקנית באפגניסטן ולהימנע מצמצום משמעותי של הכוחות. עם זאת, לפי דיווח ב-NBC, טראמפ הבהיר ליועציו שהוא רוצה להביא לנסיגה אמריקנית מלאה מאפגניסטן עד לבחירות 2020, שיתקיימו בנובמבר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
אנשי טליבאן באפגניסטן
צילום: EPA
מומלצים