שתף קטע נבחר

ועכשיו כפייבוריט: מבחן חשוב לסנדרס בפריימריז

האם סוציאליסט יהודי בן 78 יהיה מועמד המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות? ברני סנדרס מתחזק בסקרים ויגיע הלילה לפריימריז בנבאדה מעמדת הפייבוריט. ג'ו ביידן ואליזבת וורן ינסו להתאושש

 

לברני סנדרס יהיה הלילה (יום א') מבחן חשוב בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית בנבאדה. לראשונה הוא מגיע כפייבוריט במירוץ של הדמוקרטים, וכמי שלפחות כרגע נחשב לבעל הסיכויים הגבוהים ביותר לקבל את המועמדות.

  

סנדרס בן ה-78, הסנאטור היהודי מוורמונט, מטפס בסקרים לקראת הפריימריז בנבאדה. הוא מגיע למדינה אחרי הישגים יפים בתחילת החודש: המועמד הסוציאליסט ניצח בניו המפשייר והגיע למקום השני באייווה.

ארה
סנדרס חוגג ניצחון בניו המפשייר(צילום: AFP)
 

יריביו של סנדרס ינסו לעצור הלילה את המומנטום שלו, ולייצר מומנטום משלהם להמשך המירוץ. ג'ו ביידן ואליזבת וורן רוצים להתאושש אחרי פתיחה צולעת, במיוחד עבור ביידן – שנחשב לפייבוריט עד תחילת הפריימריז.

 

שני מועמדים נוספים, פיט בוטיג'ג' ואיימי קלובושר, הגיעו לתוצאות יפות בשתי המדינות הראשונות (בוטיג'ג' הפתיע כשניצח באייווה) וירצו להוכיח שהם מגיעים להישגים גם במדינות שבהן האוכלוסייה מגוונת ולא "לבנה מדי". הבוחרים בנבאדה יכריעו למי לדעתם יש את הסיכויים הטובים ביותר לנצח את הנשיא דונלד טראמפ.

ארה
בעצרת בחירות בלאס וגאס(צילום: getttyimages)
בשישי בערב הגיע סנדרס לכנס בחירות בלאס וגאס בנבאדה. הוא שלהב את הקהל והבטיח להיאבק באליטות ולחוקק ביטוח בריאות לכולם. הוא אמר לתומכיו שבממסד הרפובליקני והדמוקרטי מתעצבנים מההצלחות שלו, ותוהים איך יוכלו לעצור את הקמפיין שלו. "אתם לא יכולים!", קרא הקהל.

 

סנדרס, סנאטור עצמאי, הדגיש בנבאדה שהוא לא חלק מהממסד של המפלגה הדמוקרטית. הוא הוסיף שהממסד הדמוקרטי "מודאג" מקואליציה "רב-גזעית" שרוצה להעלות את שכר המינימום ולחוקק ביטוח בריאות. "כשאנחנו עומדים ביחד הם לא יכולים לעצור אותנו", אמר סנדרס לתומכיו בלאס וגאס.

ארה
(צילום: AFP)

כמו באייווה, גם הפריימריז בנבאדה יתקיימו בשיטת האסיפות ("קאוקוס"), וברחבי המדינה יהיו יותר מ-250 אספות של מצביעים שבסופן יוחלט במי לתמוך. במפלגה הדמוקרטית סיפרו שהם הפיקו לקחים כדי למנוע את הכאוס שהיה באייווה, כשאפליקציה שנועדה לאפשר דיווח מהיר של המספרים קרסה.


הפריימריז בנבאדה נערכים אחרי דיווח על התערבות רוסית במערכת הבחירות בארה"ב. בנוסף לטענות של גורמי מודיעין שרוסיה מנסה גם הפעם להתערב בבחירות לטובת טראמפ, דווח גם על התערבות לטובת סנדרס. גורמים אמריקנים אמרו לסנדרס שהשלטון הרוסי מנסה לעזור לקמפיין שלו.

ארה
(צילום: AFP)
 

"קהילת המודיעין אומרת לנו שהם (הרוסים) מתערבים בקמפיין הזה, עכשיו, ב-2020. אני רוצה לומר למר פוטין: אם אני אבחר לנשיא, תאמין לי שאתה לא תתערב בבחירות אמריקניות", אמר סנדרס לתומכיו בעצרת בבייקרספילד בקליפורניה, לפני שהגיע לנבאדה. "בניגוד לדונלד טראמפ אני לא מחשיב את ולדימיר פוטין כחבר טוב. הוא בריון אוטוקרטי שמנסה להרוס את הדמוקרטיה ולדכא את ההתנגדות ברוסיה", אמר סנדרס. "לא אכפת לי, בכנות, מי פוטין רוצה שיהיה נשיא".

 

בעימות ברביעי בנבאדה בחרו סנדרס ושאר המועמדים לתקוף את מייקל בלומברג, המיליארדר וראש העיר לשעבר של ניו יורק. בלומברג התחזק בסקרים, מה שאפשר לו להגיע לראשונה לעימות. בלומברג, שהשקיע מאות מיליוני דולרים בפרסום, לא יתמודד בנבאדה ויצטרף למירוץ ב-3 במרץ – ה"סופר טיוזדיי", שבו יהיו פריימריז ב-14 מדינות. באותו יום יתמודדו המועמדים על יותר משליש מהצירים.

ארה
(צילום: getttyimages)

נבאדה, כאמור, היא מדינה מגוונת בהרבה לעומת אייווה וניו המפשייר. בפריימריז הדמוקרטיים בנבאדה ב-2016 יותר מ-40% מהבוחרים לא היו לבנים. בסקרי דעת הקהל מוביל סנדרס בקרב היספנים, שלפני ארבע שנים היוו 20% מהמשתתפים בפריימריז של הדמוקרטים בנבאדה. בכל חמשת הסקרים האחרונים בנבאדה הגיע סנדרס למקום הראשון, והקדים את ביידן ובוטיג'ג' המתונים וגם את וורן – שנחשבת כמוהו לחלק ממחנה השמאל במפלגה.

 

בפריימריז בנבאדה ב-2016 הפסיד סנדרס להילרי קלינטון ב-5%. הפעם יתמודדו מול איש השמאל שלושה מועמדים חזקים מהמחנה המתון – ביידן, בוטיג'ג' וקלובושר. בקמפיין של סנדרס מקווים שקולות המתונים יתפצלו בין אותם מועמדים וכך סנדרס ינצח. ההתחזקות של סנדרס מדאיגה את הדמוקרטים המתונים. הנשיא לשעבר אובמה הזהיר בנובמבר שמועמד "שמאלני מדי" יבריח מצביעים ולא יוכל לנצח את טראמפ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
סנדרס חוגג ניצחון בניו המפשייר
צילום: AFP
מומלצים