שתף קטע נבחר

ברקע פרשת לייפר: ביקור נשיאותי מתוח באוסטרליה

האחיות שבהן פגעה הנאשמת בפדופיליה מלכה לייפר כעסו על כך שהנשיא ריבלין סירב לפגוש אותן, וחבר פרלמנט אוסטרלי מאשים: "ישראל, הידידה שלנו, מאכזבת אותנו". בקהילה היהודית המומים: "איך האישה האיומה הזו לא הוסגרה אחרי 12 שנים?"

נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס ביד ושם (צילום: EPA)
נשיא המדינה ראובן ריבלין(צילום: EPA)

החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים לפתוח שוב את הבדיקה הפסיכיאטרית בעניינה של הנאשמת בפדופיליה באוסטרליה מלכה לייפר מעיבה מאוד על ביקורו הממלכתי של נשיא המדינה ראובן ריבלין במדינה המרוחקת. גורמים בכירים בשגרירות ישראל בקנברה הסבירו כי ההחלטה החזירה למעשה את הפרשה לנקודת ההתחלה. "הייאוש עכשיו עצום, אני לא זוכר עוצמת תסכול כפי שאנחנו רואים כעת", אמר גורם בכיר בשגרירות.

 

בפמליית הנשיא מעריכים מנגד כי הפרשה תעלה בפגישות הנשיא, וזה צפוי להבהיר כי ישראל תעשה כל שביכולתה לטובת קידום הליך ההסגרה.

מלכה לייפר (צילום: עמית שאבי)
מלכה לייפר(צילום: עמית שאבי)

החרפת המשבר באה בעקבות מכתב גלוי לנשיא ריבלין, שפרסמו שלוש האחיות שחשפו את פרשת המנהלת הנאשמת בפדופיליה – דסי ארליך, אלי סאפר וניקול מאייר, ששלושתן היו קורבנותיה. במכתב הן טענו כי הנשיא ריבלין דחה את בקשתן להיפגש עמו במהלך הביקור באוסטרליה. אדוני הנשיא, אנו מאוכזבות מאוד שבחרת לא להיפגש איתנו", כתבו האחיות. "האכזבה הזו רק הוחמרה בשל העובדה שאנו צריכות לסבול את העיכוב בתהליך ההסגרה שהראה מעט מאוד הבטחה לשקיפות. מאחורי הכותרות של המקרה הזה יש הרבה קורבנות, שעוברות שוב ושוב טראומה בכל עיכוב".

 

הן ציינו כי "12 שנה חלפו מאז שמלכה לייפר ברחה מאוסטרליה, תשע שנים מאז שמסרנו את העדויות שלנו למשטרה ו-63 שימועים בבתי משפט, ועדיין לא הגענו למשפט ההסגרה. לא ביקשנו לדרוש ממך להתערב בתהליך המשפטי, אלא רק שתשתמש בסמכות שלך להבטיח שהמקרה הזה יסתיים תוך זמן סביר. למרבה הצער הנשיא לא העריך נכונה את החשיבות של מקרה זה ליהודים ולכלל תושבי אוסטרליה. פגישה כזו הייתה נותנת עידוד. אנו מקוות שתשקול את החלטתך".

המכתב של דסי ארליך ()
המכתב של שלושת הקורבנות של לייפר

לקראת הביקור פנה לבית הנשיא השגריר באוסטרליה, מרק סופר, וביקש לדעת האם תהיה התייחסות לנושא. מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, כתב לו ש"הנשיא קיבל תדריך מקיף ונמסר לו כי ההליכים המשפטיים מתקדמים כמתוכנן". עוד ציין כי הנשיא יעדכן את בני שיחו באשר להליכים המשפטיים כפי שהועברו לו על-ידי הרשויות המקצועיות במשרד המשפטים. לדבריו, "לנשיא אמון מלא בכך שמדינת ישראל אינה מאפשרת למי שביצע פשע להשתמש במדינה ובמוסדותיה כמגן מפני משפט צדק על פי החוק".

 

ריבלין כבר התייחס לנושא בראיון לעיתון היהודי הגדול באוסטרליה, "אוסטרליאן ג'ואיש ניוז", שבו הצהיר כי הוא "בטוח שישראל לא תאפשר למי שביצעו עבירות להתחמק מעונש".

 

פרשת מלכה לייפר מהווה משבר ביחסים עם הקהילה היהודית הגדולה והמבוססת באוסטרליה, המונה כ-120 אלף בני אדם. גורמים ותיקים בקהילה אף הגדירו את הפרשה הזו כ"משבר יותר חמור ביחסים בין הקהילה לבין מדינת ישראל מאשר אסון גשר המכבייה". באותו אסון שאירע בשנת 1997 קיפחו את חייהם ארבעה מחברי המשלחת האוסטרלית, ועוד 69 ספורטאים נפצעו.

 

חבר הפרלמנט האוסטרלי, ג'וש ברנס, שמגיע מאזור הבחירה שבו ממוקם בית הספר לבנות שאותו ניהלה לייפר אמר כי הידידות בין ישראל לאוסטרליה צריכה ללכת לשני הכיוונים. לדבריו, "אוסטרליה היא ידידה של ישראל אבל ברגע זה הידידה שלנו מאכזבת אותנו". איש העסקים היהודי סטנלי רות', אחד התורמים הגדולים של קרן היסוד באוסטרליה, אמר כי "אני חושב שזה מזעזע שלייפר לא הוסגרה, אבל הקהילה היהודית קשורה מאוד לישראל. היהודים גאים במדינה. בישראל הדברים לוקחים זמן. זה לא אינטרס של ישראל ואוסטרליה שהיא תישאר בישראל, אני לא מבין איך האישה הנוראית הזו עדיין שם".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
הנשיא ריבלין. סירב לפגוש את הקורבנות
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים