רכבת תת-קרקעית מהרצליה עד רחובות: כך ייראו קווי המטרו המתוכננים במרכז הארץ
שני קווי המטרו הראשונים יוצגו השבוע לראשונה על ידי מנהל התכנון בוועדה לתשתיות לאומיות. קו M3 יעבור ברמת השרון, קריית אונו וחולון, וחלקו הדרומי של קו M1 ייסע מחולון עד רחובות. המפות המתוכננות יובאו לאישור – והן נחשפות לראשונה ב-ynet
פרסום ראשון: מנהל התכנון בוועדה לתשתיות לאומיות יציג השבוע את שתי התכניות המומלצות על ידו לקווי המטרו הראשונים – M3 ו-M1 במקטעו הדרומי, שנחשפות לראשונה ב-ynet. מערכת המטרו התת-קרקעית, בהובלת חברת נת"ע, היא פרויקט התשתיות הגדול ביותר שתוכנן בישראל, ומשרדי הממשלה החליטו על הקמתו בנוסף לרכבת הקלה. עלותו מוערכת ב-155 מיליארד שקל, אך מומחים מעריכים שהיא עלולה לטפס ל-250-200 מיליארד שקל. התכניות יובאו לאישור מוסדות התכנון.
אורך קו M3 הוא 38 ק"מ והוא כולל 24 תחנות, ש-12 מהן יחוברו לרכבת הקלה, הרכבת וקווי המטרו האחרים. הקו ישרת את הרצליה, רמת השרון, תל אביב, פתח תקווה, גבעת שמואל, קריית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון ובת ים וכולל שלוחה לנתב"ג.
קו M3 יהיה בממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים, שלושת קווי המטרו; תחנות רכבת ישראל; תחנות של קווי רכבת קלה: הקו האדום – קריית אריה, בי"ח בלינסון, יוספטל בת ים, הקו הירוק – אבא אבן הרצליה, הארד רמת החיל, המלאכה חולון, גולדה מאיר חולון, הקו הסגול – כפר גנים, יגאל אלון אור יהודה.
ברקע הגידול הצפוי באוכלוסייה והתחזיות שצופות גידול בבאי בתי החולים הוסט הקו מהתכנון המקורי של נת"ע ונוספו תחנות בשיבא תל השומר, בילינסון בפתח תקווה ואסותא בתל אביב. הקו יחבר מרכזי תעסוקה בהרצליה פיתוח, רמת החייל, קריית אריה, חולון מזרח ובת ים וייתן מענה לתכניות בחוף התכלת, מערב רמת השרון, גלילות, נווה שרת, גבעת שמואל, מחנה תל השומר ואור יהודה, ולתכניות בפנחס רוזן בתל אביב, לוי אשכול בקרית אונו וציר יוספטל בחולון.
אורכו של המקטע הדרומי של קו M1 הוא 44 ק"מ, הכוללים את החלטת מנהל התכנון בראשות המנכ"לית דלית זילבר להאריך את הקו בלוד ב-4.8 ק"מ, בשל תכנון כ-30 אלף יחידות דיור בעיר. הקו כולל 31 תחנות, בחולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד.
המקטע יהיה בממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים- כך יחובר לקוי מטרו- יוספטל חולון (3M), תחנות רכבת ישראל יוספטל-חולון, רמלה, באר יעקב (תחנה חדשה שנוספה לתכנית), לוד גני אביב, ראשונים, רחובות; תחנות של קווי הרכבת קלה: הקו הירוק - צומת חולון, מנחם בגין בחולון והקו החום- ראשון מרכז, אסף הרופא ותחנות נוספות בבאר יעקב, רמלה ולוד.
הקו עודכן כך שייתן מענה למרכזים במטרופולין – בי"ח אסף הרופא, בי"ח קפלן ומכון וייצמן, ולאזורי התעסוקה – מרכז העסקים בבן צבי, פארק המדע רחובות, צומת ביל"ו, ולתכניות התחדשות עירונית גדולות בהן תל גיבורים, ציר יוספטל, שכונת ג'סי כהן בחולון, שעריים, כפר גבירול ברחובות, מרכז ראשל"צ, שכונת גיורא ברמלה, מרכז העיר, העיר העתיקה וצפון לוד.
תחנות בתוך העיר - שיתחברו לרכבת הקלה
במסגרת התכנית שיציג מנהל התכנון הוגדרו עקרונות למיקום התחנות, כך שיהיו בממשק עם מערכות אחרות דוגמת הרכבת הקלה, רכבת ישראל ותחנות מרכזיות. כך, תוכננו 30 תחנות ממשק בכל רשת המטרו. מרכז תחבורתי חדש יוקם על פי התכנית בפי גלילות שם יצטלבו שני קווי מטרו ועל כן במנהל התכנון ימליצו לוועדה לתשתיות לאומיות להזיז לשם תחנת מטרו.
עקרון נוסף שנקבע למיקום התחנות הוא מתן שירות לאזורי תעסוקה ומגורים, שירות למרכזי העיר (זאת בשונה מחלק גדול מתחנות רכבת ישראל הממוקמות מחוץ לעיר) ושירות למוקדי פעילות מטרופוליניים דוגמת מוסדות להשכלה גבוהה ובתי חולים. כך, הוסטו תחנות לצורך הנגשת בתי חולים לתחבורה עתירת נוסעים בהם בית חולים תל השומר, בלינסון ואסף הרופא.
באפריל 2019 החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות לפרסם את הכנתן של 4 תכניות עבור 3 קווים, ולקדם את השלב הראשון של פרוייקט המטרו וכעת הן מובאות לאישורה, זו היא המשוכה הראשונה בהליך התכנוני שצפוי להסתיים בסוף השנה. קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב. מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח ויהוו "גיים צ'יינג'ר" להקלת הגודש בכבישים והגדלת ההשקעה בתחבורה הציבורית.
המטרו יכלול שלושה קווים באורך של כ-145 ק"מ, וכ- 100 תחנות ב-23 רשויות. התכניות לחלקו הצפוני של קו M1, וקו M2 שתחילתו בחולון וסופו בפתח תקווה, יופקדו בסוף מרץ. היעד להפעלת מערכת המטרו הוא בשנת 2030 אותו מגדירים מומחים עמם שוחחנו כיעד שאפתני מאד לפרויקט בסדר גודל כזה.