שתף קטע נבחר

צילום:  AFP, EPA

גם סגן שר הבריאות נדבק: מה קורה באיראן?

טהרן טוענת כי 15 מתו מקורונה וש-95 נדבקו – כולל האחראי על המאבק בנגיף. כשברקע ניסיון טיוח הפלת המטוס, איראנים רבים חושדים שהמצב חמור בהרבה. מחוקק מהעיר קום: "כל יום מתים פה עשרה". ההתפרצות מאיימת לבודד עוד יותר את המדינה, שממנה הופץ הנגיף לרחבי המזה"ת. איש עסקים ישראלי: "חוששים להידבק מטיסות דרך איסטנבול"

 

 

רשויות הבריאות באיראן הודיעו היום (ג') כי עוד שלושה בני אדם מתו מנגיף הקורונה, ובכך עלה מניין המתים הרשמי במדינה ל-15. אמנם נתון זה הוא כבר כעת הגבוה ביותר מחוץ לסין – ומציב את איראן כמוקד מרכזי של התפרצות הנגיף – אך תושבים רבים ברפובליקה האיסלאמית לא מאמינים למספרים שמדווחים השלטונות, וחלקם בטוחים כי מדובר כבר במגיפה של ממש.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

אתמול טען חבר פרלמנט איראני מהעיר קום, מוקד ההתפרצות באיראן, כי המצב בעירו חמור בהרבה ממה שנטען על-ידי השלטונות. אחמד אמיריאבאדי פארהאני, שמרן שבעבר שימש קצין במשמרות המהפכה, טען כי 50 בני אדם מתו בעיר קום לבדה. הוא הוסיף שהמקרה הראשון של הידבקות בנגיף התגלה שבועיים לפני שטהרן דיווחה לראשונה על שני נדבקים ביום רביעי האחרון (בתוך שעות, השניים הללו הפכו למתים בדיווח של הרשויות).

טהרן איראן חשש מ נגיף וירוס קורונה (צילום: AFP)
לא מאמינים לשלטונות. איראנית עם מסכה בטהרן(צילום: AFP)

טהרן איראן חשש מ נגיף וירוס קורונה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

טהרן איראן חשש מ נגיף וירוס קורונה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

טהרן איראן חשש מ נגיף וירוס קורונה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

איראן אישה עם מסכה ב טהרן 12 בפברואר מחשש לנגיף וירוס קורונה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

"בכל יום מתים 10 בני אדם בקום", טען פארהאני בנאום בפרלמנט האיראני. לפי הניו יורק טיימס, הוא דרש כי יוטל סגר על עירו. סגן שר הבריאות האיראני, איראג' האריצ'י, הכחיש את הטענה הזו מכל וכל. הוא הכריז אף שהוא מוכן להתפטר אם מניין המתים מהקורונה באיראן הוא "אפילו חצי או רבע מהנתון הזה".

 

נדבקתי, אין לי תקווה

במסיבת עיתונאים אתמול נראה האריצ'י מנגב זיעה וחסר נחת, והיום התברר כי גם הוא – שעליו הופקדה המשימה להיאבק בנגיף ברחבי איראן – נדבק בקורונה. זמן קצר לאחר מכן אמר חבר פרלמנט מטהרן כי גם הוא נדבק. "בדיקת הקורונה שלי יצאה חיובית... אין לי הרבה תקווה להמשיך לחיות בעולם הזה", כתב מחמוד סאדג'י בטוויטר.

 

המחוקק שטען לטיוח הוא לא היחיד שהביע ביקורת על התנהלות הרשויות. מוחמד רזה גאדיר, יו"ר האוניברסיטה הרפואית בקום, טען – בשידורי הטלוויזיה הממלכתית – כי משרד הבריאות הורה לפקידי העיר "לא לפרסם אף סטטיסטיקה" משם, כזו הקשורה לנגיף הקורונה. לדבריו, המצב בעיר חמור. "המחלה התפשטה ברחבי העיר", אמר.

סגן שר הבריאות ב איראן נדבק בנגיף ה קורונה יום לפמני נראה מזיע ו משתעל ()
משתעל ומנגב זיעה. סגן שר הבריאות האיראני נדבק

מפה העיר קום ב איראן ()

העיר קום, כ-140 ק"מ דרומית לבירה טהרן, היא אתר קדוש לזרם השיעי באיסלאם. בעיר נמצא מקדש פאטמה מעסומה, שאליו מגיעים שיעים מרחבי המזרח התיכון. בעקבות התפרצות הנגיף במדינה, משרד הבריאות האיראני שלח מכתב למושל קום, וביקש להגביל את מספר המבקרים במקדש זה, כמו גם באתרים אחרים בעיר הנחשבים לקדושים עבור השיעים. לפי הניו יורק טיימס, למרות הבקשה – תורים ארוכים השתרכו אתמול מחוץ למקדש, והקהל הרב נגע בו והשתתף בתפילות המסורתיות.

 

לפי שעה, מניין המתים לפי רשויות הבריאות עומד כאמור על 15 בני אדם. 95 נדבקו. הנגיף התפשט לערים נוספות באיראן, כולל הבירה טהרן. בניסיון להיאבק בנגיף הוחלט לסגור ברחבי איראן את בתי הספר והאוניברסיטאות. מופעים רבים בוטלו וגם מרכזי הספורט נסגרו.

 

סינון בכניסה לבית החולים

על פי הדיווחים מאיראן, תושבים רבים חוששים שהיקף ההתפרצות גדול משנחשף עד כה. יש להם סיבה טובה לכך, במיוחד לאור העובדה שרק בחודש שעבר שיקרו משמרות המהפכה וניסו לטייח את הטעות הטראגית שבה הפילו עם טילי קרקע-אוויר מטוס נוסעים אוקראיני – אסון שבו נהרגו 176 בני אדם, רובם איראנים.

בדיקות לשבים מ איראן בנמל התעופה הבינלאומי ב בגדד עיראק חשש מ נגיף וירוס קורונה (צילום: EPA)
סוגרים גבולות. בדיקות לשבים מאיראן, בנמל התעופה הבינלאומי בבגדד(צילום: EPA)

3082 ()

בית חולים ע
גם שם התגלה נשא מאיראן. בית חולים בביירות(צילום: AFP)

בניו יורק טיימס דיווחו כי החשש הרב מוביל רבים להציף את בתי החולים, על אף שהשלטונות הפצירו בהם להימנע מכך כדי לא להפיץ את הנגיף. בעיתון כתבו שבבית החולים אימאם חומייני בטהרן אף נאלצו להקים בכניסה אוהל לסינון המטופלים הרבים. עוד צוין כי הביקוש למסכות זינק באיראן, כמו גם במדינות נוספות במזרח התיכון, כמו עיראק, לבנון ואפגניסטן. בחלק מהמקומות מחיר המסכות אף קפץ לפי 30 ממחירו המקורי.

 

הפיכתה של איראן למוקד מרכזי של נגיף הקורונה מחוץ לסין מעוררת חשש רב גם במדינות השכנות. שש מדינות באזור – עיראק, אפגניסטן, כוויית, עומאן, לבנון ואיחוד האמירויות – דיווחו לאחרונה על מקרים ראשונים של הנגיף, כולם בעלי קשר לאיראן. גם בקנדה זוהה חולה שנדבק באיראן.

 

לישראלים אין כידוע קשר לאיראן, אולם שדה התעופה הגדול בעולם באיטסנבול ידוע כמוקד לטיסות-מעבר. איש עסקים ישראלי שטס דרך איסטנבול סיפר: "לראות איראניים בשדה התעופה באיסטנבול זה דבר שבשגרה, ובימים רגילים רק צריך להשתדל לא לדבר עברית, אבל כמי שעובר בשדה באיסטנבול בממוצע פעמיים-שלוש בחודש, לפעמים לפני טיסות המשך, הדיווחים על הקורונה באיראן הופכים את זה למשהו שמפחיד לא מעט אנשי אנשים כמוני. עד שלא יתברר מה קורה עם הנגיף באיראן בחברה שבה אני עובד אנחנו מעדיפים להפסיק לטוס דרך טורקיה".

 

לא להתנשק, לא ללחוץ ידיים

ההתפרצות הזו עלולה לבודד את איראן, שכבר כעת קורסת תחת נטל הסנקציות האמריקניות, אף יותר. כמה מדינות שכנות כבר סגרו את הגבולות שלהן עם איראן, כמו עיראק ואפגניסטן. אחרות הטילו הגבלות את הקווים האוויריים עמה, והבוקר אף הודיעו באיחוד האמירויות על ביטול כל הטיסות מאיראן ואליה.

אפגניסטן במחוז הארת חשש מ נגיף וירוס קורונה (צילום: EPA)
"אבא מסתגר בחדר, רק קורא ספרים". במחוז הארת באפגניסטן, הגובל עם איראן(צילום: EPA)

אפגניסטן במחוז הארת חשש מ נגיף וירוס קורונה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 

ייתכן אבל שחלק מהצעדים הללו ננקטו מאוחר מדי. כך למשל, לפי הרשויות באפגניסטן, רק בינואר האחרון 30 אלף חצו את הגבול לאיראן, למטרות ביקור באתרים דתיים, מסחר או חיפוש עבודה. במחוז הארת הגובל עם איראן התגלה נשא קורונה, בן 35 שחזר לאחרונה מקום.

 

רבים מאלו שחזרו מאיראן חוששים כעת שאולי נדבקו בקורונה. בנו של פרופסור מהארת סיפר כי אביו אמנם לא מראה אף תסמינים של הנגיף, אך מודאג כל-כך עד שסגר את עצמו בחדר. "הוא רק קורא ספרים. הוא ביקש שנשאיר לו קצת אוכל ומים ליד הדלת, אבל שנשמור על מרחק", אמר.

 

כמה מדינות כבר הודיעו על צעדים שמטרתם למנוע את התפשטות הנגיף בשטחן. כך למשל, בעיראק דחו את תאריכי המבחנים ומסגד האימאם עלי בעיר נג'ף, שאליו מגיעים מיליוני שיעים בכל שנה, נותר אתמול סגור. משרד הבריאות שם המליץ לתושבים שלא להתנשק, ללחוץ ידיים או להגיע לאירועים רבי-משתתפים.

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

עם זאת, מומחי רפואה חוששים שבמדינות רבות במזרח התיכון אין תשתית שתאפשר טיפול ראוי אם הנגיף יתפרץ גם בהן. במדינות כמו סוריה, עיראק ואפגניסטן, מערכות הבריאות קורסות כבר ממילא אחרי שנים של מלחמות עקובות מדם. "זה מתכון להתפרצות ויראלית מאסיבית", אמר לניו יורק טיימס פיטר דיוט, מנהל בית הספר להיגיינה ולרפואה טרופית בלונדון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנגב זיעה. גם סגן השר נדבק
מומלצים