שתף קטע נבחר

תחבורה שיתופית חדשה בחיפה, לא בשבת: צפו בנסיעת מבחן

ל"באבל" התל-אביבי יקראו בחיפה "תיק תק": מיניבוסים יאספו נוסעים לפי קריאה באמצעות אפליקצייה ייעודית. השירות יופעל בימים א'-ה' בלבד, למרות שעל פי הסטטוס קוו בחיפה מופעלת תחבורה ציבורית בסופ"ש

 

 

החל מתחילת חודש מרץ יופעל בחיפה שירות תחבורה שיתופית וחכמה - שיקרא "תיק תק". השירות שדומה באופן הפעלתו לשירות "באבל" בתל אביב עובד באמצעות מיניבוס שאוסף נוסעים על פי קריאה באמצעות אפליקציה ייעודית. את השירות יפעילו בעיר חיפה החברות אגד ו-מוביט, שירות דומה יפעל בירושלים מסוף חודש אפריל באמצעות החברות אגד ו-ויה אשר מפעילה גם את "באבל". צפו בנסיעת המבחן שערכנו בווידאו שבתחילת הכתבה.

 

בתחנה המרכזית חוף הכרמל הורדנו את האפליקציה של אגד למכשיר הפלאפון והזמנו נסיעה למרכז הכרמל, המיניבוס הגיע לאחר 2 דקות והנסיעה ארכה סך הכל 14 דקות בעלות של עשרה שקלים בלבד. נסיעה דומה באוטובוס עולה 5.90 ש"ח אך אורכת כחצי שעה עד 40 דקות ובמונית הנסיעה אורכת זמן דומה לשל תיק תק אך עלותה כ-35-40 שקלים.  

 

הנסיעה השיתופית החדשה בחיפה (צילום: שמיר אלבז)
השירות השיתופי החדש(צילום: שמיר אלבז)
 

בשלב הראשון השירות יתפרס על פני השטח שממרכזית המפרץ בצפון למרכזית חוף הכרמל בדרום ויכלול את השכונות: מרכז הכרמל, מרכז חורב, גרנד קניון, נוה שאנן, טכניון ואוניברסיטת חיפה. נסיעה בחיפה תעלה 10-15 שקלים כשהסכום המדויק ייקבע לפי שעות העומס ושעות השפל בכביש וכן על פי העומס במיניבוסים של שירות התיק תק עצמו. האיסוף יעשה בתחנות אוטובוס בלבד, והמיניבוסים ייסעו על נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, כאשר בשעות העומס יעברו דרך מנהרות הכרמל ללא תוספת תשלום.

 

השירות, שבתחילה נקבע לו שם לועזי אך בהנחיית שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הוחלף לשם "עברי", יפעל בימים א'-ה' מהשעה 6 בבוקר עד 9 בערב, וזאת למרות שעל פי הסטטוס קוו בחיפה מופעלת תחבורה ציבורית בשישי ובשבת. 

 

מבחינת זמן המתנה, היעד הרשמי שהוצב הוא 20 דקות אך לדברי החברות המפעילות הממוצע האופטימלי הוא 10-12 דקות המתנה. עם ההשקה יופעלו 35 רכבים, כששבוע לאחר מכן הצי יעמוד על 50 רכבים.

  ()

כאמור, בתל אביב כבר פועל שירות דומה המופעל על ידי חברות דן ו-ויה. על פי הנתונים שהעבירה החברות למשרד התחבורה עולה שבוצעו 5,000 נסיעות נוסע בממוצע ו-6,300 נסיעות בשיא שעות הפעילות במהלך חודש ינואר לבדו. לדברי החברות המפעילות, 30% מהמשיבים על סקר שהופץ בין הנוסעים ענו כי הם בעלי רכב פרטי אך בחרו בשירות על פניו. מומחים בתחום התחבורה מותחים ביקורת על כך שהמדד להצלחת הפרויקט נערך על ידי החברה שיש לה אינטרס בהצלחתו ולא על ידי משרד התחבורה.

 

ד"ר יואב לרמן, מומחה לתכנון עירוני מחברת planet מסביר "מדובר בדרך נוספת שדרכה מנסים להתמודד עם משבר התחבורה שהוא אכן משבר חמור אך השאלה אם הנוסעים יעזבו את הרכב הפרטי לטובת שירות תחבורה שיתופית היא קריטית ותלויה בקריטריונים נוספים כמו מדיניות החניה - אם יש לי חניה זמינה וזולה אעדיף לנסוע ברכב הפרטי. האתגר הוא להעביר אנשים משם ולא מתחבורה ציבורית".

 

לדבריו, "הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הגודש בשעות השיא היא רק באמצעות מערכות טובות להסעת המונים כמו מטרו ורכבות קלות. צי של 50 מיניבוסים שמכילים 500 מקומות ישיבה לא משתווה למערכות אלו ולאפקטיביות שלהן אף אם השירות בו יחסית נוח".

 

הנסיעה השיתופית החדשה בחיפה (צילום: שמיר אלבז)
בהתחלה יופעלו 35 מיניבוסים(צילום: שמיר אלבז)
 

באגד ובמוביט המפעילות את השירות מבינים כי האתגר המרכזי הוא העברת נוסעים מרכב פרטי לשירות התיק תק, ולא מהתחבורה הציבורית, משום שבמצב כזה הנוסעים מתפזרים בין יותר אמצעי תחבורה שנעים על הכביש ומגדילים את הגודש. לכן, פיתחו בחברות אלגוריתם שיתן עדיפות למי שנמצא במיקום שיש סבירות שניתן יהיה לאסוף איתו נוסעים נוספים על פני נוסעים מאזורים מבודדים יותר. בתהליך העבודה מופו 70 נקודות בעיר חיפה שבהן הנהג יעצור וימתין לנסיעה הבאה גם על מנת לקצר את זמני ההמתנה וגם כדי שלא יסתובבו מיניבוסים ריקים על הכביש שעלולים להגדיל את הגודש. לדבריו של לירן גלבוע, מנהל תחום תחבורה חכמה וחדשנות, המדד להצלחת הפרויקט יהיה מילוי המיניבוסים בשישה נוסעים לכל עשרה מקומות ישיבה.

 

ברשות הארצית לתחבורה ציבורית הגיבו לשאלת ynet על היעדים לפיהם ייקבע ששירות התיק תק הצליח: "בהמשך לביצוע פיילוט Bubble dan במטרופולין תל אביב, בכוונת הרשות לתחבורה ציבורית להשיק בשבועות הקרובים פיילוטים דומים נוספים גם בחיפה ובירושלים. מטרת הפיילוטים היא לבחון התאמה של פתרונות גמישים ומותאמי-ביקוש למיתארים ומרחבים שונים. במסגרת זו, הפיילוטים שיושקו בקרוב יתמקדו במתן פתרונות לק"מ הראשון/אחרון, בשירות לאיזורי תעסוקה מרכזיים ולמתחמי תחבורה גדולים.

 

"פרויקט bubble dan פועל במתכונת התואמת את המרחב הרלוונטי בתל-אביב, גבעתיים ורמת-גן הכולל קשרי מוצא-יעד רבים, ונוחל הצלחה במגוון פרמטרים לרבות בכל הנוגע להעברת נוסעים מהרכב הפרטי אל שירות תחבורה אלטרנטיבי, תוך מתן פתרון לאלפי משתמשים מדי יום. בכוונת הרשות להמשיך ולבחון את הפרמטרים השונים של השירות גם באמצעות פיילוט תיק-תק בחיפה ובירושלים ומקווה להנגיש את שירות התחבורה המתקדם המותאם לאלפי נוסעים באיזורים אלו המבקשים להגיע לאיזורי תעסוקה, למוסדות לימוד וכן למרכזי התחבורה. לאור אופיו החדשני של השירות מדדי השירות השונים עדיין נמצאים בבחינה ובגיבוש של גורמי המקצוע, אך בשלב זה ניתן לומר כי בהפעלה של 50 רכבים ולאחר תקופת הרצה היעד המינימלי מבחינת מספר הנוסעים עומד על כ-2,500 נוסעים ליום". 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שמיר אלבז
שירות תיק תק
צילום: שמיר אלבז
מומלצים