שתף קטע נבחר

טילים ומחסור בכוח אדם: למה הציונים בשדרות נמוכים?

ציוני הבגרויות שנחשפו ב-ynet העלו נתונים עגומים על תיכונים בשדרות. ב-5 יחידות לימוד בממתמטיקה ובאנגלית נמצאת העיר בתחתית. יש מי שתולה את הבעיה במחסור במתרגלים, או בביטול מסלולי לימוד ב-3 יחידות, אך יש מי שבטוחים: המצב הביטחוני משפיע

התניית תעודת בגרות בתשלומי הורים ()
בשדרות ציונים נמוכים יותר. תעודת בגרות

חשיפת מפת הבגרויות ב-ynet השבוע העלתה נתונים מדאיגים על בתי ספר בשדרות באנגלית ובמתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד. במקיף הכללי ע"ש גוטוירט, ממוצע הציונים בחמש יחידות מתמטיקה עמד על 62.53, מול 82.38 בממוצע הארצי. באנגלית, הממוצע הארצי עמד על 88.36, ובמקיף הכללי הוא עמד על 77.64. במקיף הדתי בשדרות הממוצע היה 77.17, בתחתית הרשימה.

 

רוצים לראות את ציוני הבגרות של בית הספר שלכם בשנת 2018? לחצו כאן לפתיחת קובץ Excel

 

שלומי זקזק, תלמיד תיכון דתי בשדרות, תולה את הבעיה במצב הבטחוני. "חלק גדול מהשנה מבטלים לימודים, ואנחנו לא בבית ספר. השבוע לדוגמא התבטלו לנו כבר יומיים, ובעוד שבוע יש בגרות באנגלית בע"פ. התבטלו לנו ארבע שעות באנגלית. יכול להיות שזה ישפיע על הציון שלי. ההסלמה זה חופש לא מתוכנן, וזה פוגע. זה לא תירוץ, אבל זה יכול להשפיע".

 

אינפו בגרויות שדרות מפת הבגרויות ציונים ()

שלומי זקזק ()
זקזק. "הבעיה: המצב הביטחוני"

א', מורה בשדרות ואמא לילדים בתיכון בעיר אומר כי צריך לבוא לקראת תלמידים שעושים בגרויות תחת רקטות. "התלמידים נדרשים ללכת לבגרויות כמו כולם, אבל אין להם אותם תנאים ללמידה. המורים מתגברים אותם כל הזמן, אבל אם ילד לא ישן כל הלילה ולמחרת יש בגרות ומתכונת זה בעייתי. הבן שלי לפני הבגרות במתמטיקה לילה שלם לא ישן כי היו רקטות".

 

"כאמא, פניתי למשרד החינוך ואמרו שאין להם הרבה מה לעשות עם זה. אי אפשר לעשות להם הנחות, כי הבגרות שלהם תהיה שווה פחות, אבל צריך לחשוב יצירתי", היא אומרת. ההסברים על המצב הביטחוני ידועים, ובמשך שנים מנסים במשרד החינוך לבוא כמה שיותר לקראת התלמידים. לפי משרד החינוך יש לתלמידים בעיר התאמות היבחנות, ובראשן תוספת זמן. בזמנים של הסלמה ביטחונית ניתנים לתלמידים גם מועדי היבחנות נוספים.

 

הגישה בעירייה: עדיף ציון נמוך, מאשר 3 יחידות

בעיריית שדרות טוענים שצריך להסתכל על הנתונים אחרת. בעיר גדל אחוז הזכאות לבגרות מ-83.2% בתשע"ד ל-86.2% בתשע"ח, ובשנים האחרונות עלה אחוז התלמידים שניגשים לחמש יח"ל באנגלית במקיף הדתי. לפי העירייה, בשנים האחרונות בוטלה האפשרות של התלמידים לגשת לבגרות באנגלית של שלוש יח"ל, במחשבה שאין לתלמיד מה לעשות עם 3 יח"ל. "כמובן שרוצים להשתפר, אבל עדיף שתלמיד יקבל 77 ב-5 יח"ל מ-100 ב-3 יח"ל", הסבירו.

 

בעירייה הוסיפו כי "כתפיסה ביטלנו את 3 יחידות הלימוד, כדי לאפשר לכלל תלמידינו כניסה לאקדמיה ב-4 ו-5 יחידות. העירייה משקיעה בתגבור לימודי המתמטיקה והאנגלית כבר בכיתות ה'-ו'. ראש העיר, אלון דוידי, יכנס את צוותי ההוראה בתיכונים ואנשי אגף החינוך ללמוד את הנתונים כפי שנעשה מידי שנה".

 

פרופ׳ אורית אבידב אונגר, דיקן ביה"ס לחינוך במכללה האקדמית אחוה תומכת בגישת העירייה. "בשל ביטול הפסיכומטרי בהרבה מסלולי לימוד הבגרויות הפכו לחלק ממיין ללימודים גבוהים".

 

"מי שיש לו בגרות באנגלית בשלוש יחידות, יש לו בגרות מלאה, אבל יש הגבלה להתקבל למוסדות אקדמיים מסויימים או מחלקות מסויימות. זו תעודת בגרות מגבילה ולכן מספר רשויות ביטלו את האפשרות של שלוש יחידות. זה לא פותח פתח להתקבל למחלקות מסוימות, וגם אם הייתה אפשרות, בהרבה מוסדות צריך להשלים תכנים באנגלית", הוסיפה.

 

פרופ' אבידב אונגר מוסיפה כי "זה מחייב את התלמידים ללמוד שפה שבכל מקצוע צריך אותה. במתמטיקה זה שונה, כי אם תלמד ספרות או פוליטיקה, אין צורך ביותר משלוש יחידות".

 

"מתרגלים לא מגיעים לשדרות בגלל המצב הביטחוני"

שלומי וחבריו מצביעים על בעיה נוספת. לדבריהם, הם מרגישים מחסור חמור במתגברים, בעיקר באנגלית. המתרגלים הם בדרך כלל סטודנטים, שמגיעים לכיתות לסייע לתלמידים, ומתוקצבים על ידי ההורים. ביישובים בעלי מדרג סוציו-אקונומי נמוך, ובעיקר בפריפריה, הם מתוקצבים על ידי העירייה.

 

"הם נמנעים מלהגיע לשדרות בגלל המצב הביטחוני", אומר שלומי. "באנגלית אין כמעט מתרגלים. נדיר שיש מתרגל אחד או שניים אם בכלל. המורה שלי אמר שקשה להשיג מתרגלים באזור שלנו שמוכנים ללמד בשכר המוצע".

 

אביב באביאן, תלמידת כיתה י"א מקיף דתי בעיר, מסבירה גם היא כי הם נתקלים בבעיה כשהם מבקשים שעות תגבור נוספות. "אני חושבת שחד משמעי זה נובע מהמצב הבטחוני. זה מתחיל מהדברים הכי קטנים, ולא רק בזמן הסלמה. המון מתרגלים לא מגיעים לכאן. זה לא רק באנגלית זה גם במתמטיקה. אני ירדתי מחמש יחידות מתמטיקה לארבע כי לא היו מתרגלים".

 

 אביב באביאן  ()
"האזעקות הורסות לנו". באביאן

 

"ביום ראשון אחרון הייתי בתרגול במתמטיקה עם מתרגלים שסוף סוף הצליחו להשיג לנו ופתאום היינו צריכים להפסיק כי היו אזעקות", מספרת באביאן. "זה הורס לנו. ביטלו לנו את התגבור במתמטיקה, אז מחר אני אצטרך להישאר בבית הספר עד מאוחר רק כדי להשלים את שעות המתמטיקה של היום ולחזור הביתה וללמוד למבחן שיש לי ביום חמישי".

 

אביב ממשיכה ואומרת כי "כשלי קשה, ואני רוצה מתרגלת, אני צריכה לשבור את הראש כי יש מתרגלת אחת בכל בית הספר. יש ילדים עם פוטנציאל, ולפעמים מרימים ידיים כי אין משאבים". "המתח משפיע על הלימודים באופן ניכר וזה פוגע בכולם ולא רק בבית הספר הזה. בית הספר צריך לדאוג למספיק מתרגלים. זה מטריד", מוסיף אביה של אביב, יובל.

 

גם פרידה וינגורט, מכיתה יב' בבית ספר שער הנגב, טוענת כי "יש מחסור באזור במתגברים. לבגרות באנגלית-דוברים, בגרות ברמה גבוהה, לא ניתנה האופציה לגשת, כנראה בגלל מחסור במורים. במתמטיקה יש מחסור תמידי. יש מורה אחת לשתי כיתות של חמש יחידות. כמות המורים מושפעת במידה מסוימת מהעובדה שקשה יותר בפריפריה. אבל הציונים פה תלויים בתלמידים כמו בכל מקום אחר, והסיכויים להצליח לא קטנים יותר".

 

"הבעיה היא לא בכמות - אלא באיכות"

בעירייה הופתעו מהתלונות על שאין מספיק מתרגלים, ושמעו שיש יותר ממה שצריך, ומבחינתם הבעיה נעוצה לא בכמות המתרגלים אלא באיכות. "העירייה משקיעה מיליון שקל בשנה בתיכונים עבור עשרות אלפי שעות תגבור בשנה. יש מחסור במורים מתגברים טובים ועובדים על זה כל הזמן. סוגיית המורים המתגברים היא סוגיה כלל אזורית שאנו מתמודים איתה ועמלים מידי יום על מציאת מורים איכותיים ממקומות שונים בארץ ומשקיעים בכך משאבים רבים".

 

"מערכת החינוך צריכה להשקיע יותר בלמצוא דרכים ללמוד אנגלית", טוענת פרופ' אבידב אונגר. "אין צורך להוסיף שעות אלא לחשוב איך לתת פרקטיקה, לדוגמא לתת לתלמידים יזמות באנגלית, פעילויות שהן לא שיעורים רגילים. עוד שעות לא פותרות את הבעיה. צריך למידה עצמית דרך יזמויות ויצירה של משהו חדש. צריך לתת שאפו ענק למערכת החינוך בשדרות ועוטף עזה. יש אוכלוסייה שנחבטת בגלל המצב הביטחוני בארץ ואין לי ספק שזה מצביע על הנתונים".

 

"ייקח זמן, אבל גם מקומות חלשים יוכלו להגיע לרף שמציבים וזה ידרוש מהמערכת ליצור יותר יצירתיות ללמידת אנגלית. אנחנו במכללת אחווה מפתחים שיטות יצירתיות מאוד ללימוד אנגלית. אם היינו מצליחים בארץ ליצור הרבה מנגנונים של שיתופי פעולה בין מוסדות שמכשירים מורים לבתי הספר או למוסדות חינוך אחרים זה היה מועיל לכולם", היא אומרת.

 

תגובת משרד החינוך: "המשרד מוביל מדיניות ברורה לקידום הפריפריה, בדגש על העיר שדרות. לאור זאת, מקבלת העיר מעטפת נרחבת של תמריצים, שהובילו בשנים האחרונות למגמת עליה בשיעור הזכאים לבגרות, שאף חצה באופן מובהק את הממוצע הארצי. שיעור הזכאים עומד כיום על כ- 86%. לצד זה, בשלוש השנים האחרונות גדל שיעור הניגשים ל- 5 יח"ל מתמטיקה מ- 3.5% ב- (2014) ל- 14% בשנה זו. באנגלית גדל שיעור הניגשים ל- 5 יחידות מ- 16.8% ב- (2014) ל- 41.5% (2018).

 

"במסגרת התמריצים מקבל כל תלמיד תוספת של עוד 3 שעות לימוד בשבוע לטובת 5 יחידות מתמטיקה. עוד עומדים לרשתו מרתונים לימודיים לקראת בגרות. כל אלה מבוססים על ההוראה של בית הספר שמהווה את העוגן המרכזי לקידום הישגי התלמידים, שלזכותם נזקפת ההצלחה של השנים האחרונות. במקביל לתמריצים הקיימים, ממשיך המשרד לגבש מענים נוספים לסיוע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים