שתף קטע נבחר

נתניהו התחזק בפריפריה: "הלעג בשמאל גרם לאנשים לתמוך בו"

תושבים בדימונה, נתיבות וירוחם מסבירים כיצד התעצם כוחה של הליכוד בבחירות האחרונות: "מה שגרם לאנשים לצאת ולהצביע היו העלבונות שהטיחו בהם באופן אישי". גם בנהריה עלה כוחה של המפלגה: "ראינו מספרים שלא היו כמותם"

 

בנימין נתניהו נאום ניצחון בחירות 2020 (צילום: רויטרס)
תושבי הדרום יודעים לבודד את רעשי הרקע. נתניהו(צילום: רויטרס)
  

יישובי הפריפריה בדרום ובצפון, שנחשבים כבר שנים למעוז ליכודי, הוכיחו שוב את נאמנותם לראש הממשלה בנימין נתניהו עם אחוזי תמיכה גבוהים. התושבים הסבירו כי גורם משמעותי בהתעצמות כוחו של הליכוד היה בין היתר הביקורת הציבורית שלה זכו והלעג בקרב השמאל.

 

בדימונה זכה הליכוד ל-61.83% כשבשנה שעברה קיבל 55.24% מהקולות. ראש העיר בני ביטון התייחס לתוצאות ובירך גם על אחוז ההצבעה הגבוה: "החזרנו עטרה ליושנה. הורידו אנשים מהבתים כדי שיגיעו להצביע. תושביםהבינו שצריך לעבוד. הקמפיין של ראש הממשלה העיר את השטח. הוא נגע בתושבים ודיבר איתם. ראשי הערים בדרום היו מעורבים יותר בבחירות האלו. אני מרגיש שעבדתי יותר בקמפיין הנוכחי של ראש הממשלה מאשר בזה שניהלתי לראשות העיר".

 

גם בירוחם זכה נתניהו לתמיכה מהדהדת עם 47.56%, בעוד שכחול לבן קיבלה רק 10.77%. נילי אהרון, מי שהייתה מועמדת הליכוד לרשות המקומית, אמרה: "אחוז ההצבעה הכללי בעיר ירד. הליכוד היא המפלגה היחידה שהתחזקה. גם ש"ס וליברמן, שהתחזקו במועד ב', ירדו. רואים את ההתעצמות של המפלגה בעיר בכל מערכת בחירות מחדש. אני חושבת שזה בגלל הירידה לשטח. זה היה המפתח. צריך לדעת איך לשמר את זה".

 

 
 
 

אהרון הוסיפה כי גם ביישובי עוטף עזה שחווים מציאות לא קלה וסבבי לחימה חוזרים ונשנים, נשמרה התמיכה בליכוד: "תושבי הדרום יודעים לבודד את רעשי הרקע. דווקא בשדרות, לדוגמה, שבה אני מבקרת לא מעט, התושבים מבינים שהיה עשור בטוח מאי פעם. תמיד יהיו בעיות ביטחוניות. חושבים כל הזמן שמצביעי הימין בורים. אבל יש להם יכולת להבדיל בין עיקר וטפל. מה שגרם לאנשים לצאת ולהצביע היו העלבונות שהטיחו בהם באופן אישי, ההגחכה והלעג לתושבי הדרום. התחושה שבה מסתכלים עלינו כאילו הבחירה שלנו לא בסדר גרמה לנו דווקא לדבוק בה".

 

התחושה ללעג בקרב השמאל מורגשת אצל רבים מתושבי הדרום. איש ליכוד בולט בנתיבות, שנחשבת לעיר ליכודניקית עם ראש עיר חזק ומקורב לראש הממשלה, הסביר כי: "הפרמטר הכי חשוב שניכר הוא ההתקדמות בערי הפיתוח. אנחנו רואים את זה בפועל בחינוך, בתרבות, בבנייה ובמצב הסוציו אקונומי. בפעם האחרונה הייתה התייחסות מזלזלת כלפי הפריפריה. הציגו אותנו כמו עדר ובזו לנו. זה בלט מאוד ורצינו להוכיח אחרת. שאנחנו פועלים ממניעים אחרים. נתניהו עושה ועשה מה שאף אחד אחר לא עשה בפריפריה. אנשים הבינו  - או שאנחנו מפסידים את נתניהו ומקבלים ממשלה אחרת, או שהולכים להצביע. השמאל אמר שאנחנו מדברים נמוך. אבל הם ניסו לגרור את הקמפיין נמוך".

 

שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, אמר: "כמו תמיד, גם הפעם יש מי שמתפלאים - ואפילו מותחים ביקורת עלינו, תושבי הדרום, ששבנו והענקנו רוב לליכוד בבחירות לכנסת.

 

אז כן. תושבי הדרום בחרו בליכוד מהרבה סיבות טובות ומוצדקות. בגלל תשומת הלב לפריפריה, בגלל השיפור הניכר בתשתיות, בגלל מסילת הרכבת המקצרת את המרחק למרכז, בגלל אזורי התעשייה ובגלל הבנייה המואצת והרחבה. לא שכחנו ולא התעלמנו מסבבי הלחימה עם ארגוני הטרור בעזה, אבל ראש הממשלה נוהג באחריות בנושא זה ואנחנו סומכים על הממשלה ועל צה"ל שיידעו לנקוט את הצעדים הנדרשים כדי לשים לזה סוף".

 

החריש העמוק שביצע ראש הממשלה נתניהו בקרב פעילי הליכוד ברחבי הארץ לא פסח גם על הצפון. ליתר דיוק, הוא השקיע בערי הצפון אולי אף יותר מאשר באזורים אחרים בארץ. כמעט בכל עיר הוא ערך שני כנסים - בזמן הפריימריז מול גדעון סער ולקראת הבחירות - ובחלקן אף יותר.

 

אחת הערים שבהן השפיעה הקריאה לצאת ולהצביע הייתה נהריה, שבה חל בין שתי מערכות הבחירות האחרונות גידול של 5% במספר הקולות שקיבל הליכוד לעומת הבחירות בספטמבר האחרון, והאחוז אף גבוה יותר מזה שנקבע במערכת הבחירות הראשונה, באפריל 2019, (למרות שהפער מצטמצם מעט כשמחשבים את "כולנו" יחד עם הליכוד).

 

התוצאה מרשימה אף יותר כאשר בוחנים את מספר המצביעים: 12,951 באפריל שעבר (ועוד 1434 ל"כולנו"), לעומת 14,776 אתמול. במספר המצביעים של כחול לבן לא חל שינוי, מה שגרם לירידה של כמעט שני אחוזים בכוחה בעיר.

עו
"מספרים שלא היו כמותם". עו"ד קורקוס עם ח"כ אוסנת מארק

נתניהו בביקור לאחר השיטפונות בהנריה  (צילום: קובי גדעון /לע
ינואר: נתניהו בסיור בנהריה אחרי הההצפות הקשות בעיר(צילום: קובי גדעון /לע"מ)

את הסיבה לגידול נועץ עו"ד אבי קורקוס, פעיל מרכזי בסיעת הליכוד בעיר, בעבודת חריש עמוקה שעשה עם חבריו בקרב תושבי העיר. "במשך השנה הזו פקדנו מספר חסר תקדים והגענו לכ-2,500 מתפקדים לליכוד", אמר קורקוס, "זה דבר שלא היה כמותו בנהריה, והביא את הסניף המקומי למספרים שלא היו כמותם. גם בירושלים רואים את זה, ביבי ערך פה שני כנסים בחודשים האחרונים, ובמהלך יום הבחירות הגיעו לכאן שלושה שרים", סיפר.

 

אחד המצביעים, שלא הגיע לקלפי בספטמבר אך אתמול הגיע ואף פעל להביא מצביעים נוספים, היה מאיר חי רפא"ל ביטון, תושב העיר מארגון הכשרות "איגוד הרבנים בישראל". הוא סיפר כי את ההצבעה הקודמת החמיץ שלא באשמתו. "לפני שידענו את תאריך הבחירות, אשתי הזמינה לנו חופשה ויצאנו עם הילדים למלון בנתניה. זה היה חשוב לי להיות איתם ולא הגעתי להצביע. בדיעבד אני מצטער על כך, שלא רק אני אלא שהרבה אנשים לא הגיעו להצביע.

 

"אתמול כמובן שהגעתי, לא הייתי מוכן לפספס הפעם. הצבעתי לנתניהו וגם קראתי לאנשים אחרים לצאת ולהצביע, בסרטון שהפצתי בין בני המשפחה והחברים. אני מאוד מקווה שמפה אנחנו נלך לאחדות, שביבי יצליח להקים ממשלת אחדות, גם עם גנץ, כי זה מה שהעם רוצה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בנימין נתניהו
צילום: רויטרס
מומלצים