שתף קטע נבחר

חיזקו את נתניהו: מה חשבו יוצאי אתיופיה על הבחירות?

בסיבוב הקודם כחול לבן גרפה הישגים בקרב הקהילה, שהפעם חיזקה את תמיכתה בליכוד. "מאמצי נתניהו הותירו רושם", אמר ל-ynet הפעיל החברתי אבי יאלו, אך לטענתו "אין קשר בין אחוזי ההצבעה לעריקה של ח"כ יברקן"

 

 

אם בבחירות ספטמבר 2019 אחוזי ההצבעה בקרב הקהילה האתיופית ניתנו למפלגת כחול לבן, הרי שנתוני ההצבעה בכמה מוקדים ברחבי הארץ מציגים כי הפעם חלה ירידה בתמיכה ברשימתו של גנץ.

 

כל מה שצריך לדעת על בחירות 2020 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

איך מרכיבים ממשלה? המדריך ליום שאחרי

 

דוגמה אחת לכך ניתן לראות באזור שכונת רמת אליהו שבראשון לציון: בבחירות הקודמות הצביעו 21.8% לכחול לבן, לעומת 18.5% הפעם - ירידה של 3.3%. ברחובות עמדו כעת אחוזי ההצבעה על 20.1% לעומת 27.4% בסיבוב הקודם, מה שמהווה ירידה של 7.3%. 

    


 

"בחרתי בביבי, כי אין טוב ממנו", סיפרה ל-ynet ענת ברקולינה מרמת אליהו, אך הודתה: "אני לא מצפה שהוא יעזור, אנחנו צריכים להיות חזקים ולעזור לעצמנו". לעומתה, אדם נגה הצביע לכחול לבן: "אמרו שח"כ גדי יברקן בגד במפלגה שלו, אבל הלכתי עם כחול לבן אף על פי שפעם הייתי עם הליכוד".

 

שי טחונה, שבחר לא להצביע, שיתף כי "מאז ומתמיד היו חברי כנסת מהעדה שלנו. מה הם עשו, מה הם השיגו – אני לא יודע. עדיין לא ראיתי תוצאות. ימים יגידו". צ'וקולה יוסף, גם היא מרמת אליהו, הודתה כי תמיד הצביעה לנתניהו "כי הוא טוב למדינת ישראל".

 

צ'וקולה יוסף  (צילום: אבי חי )
"ביבי הכי טוב". צ'וקולה יוסף (צילום: אבי חי )
אדם נגה  (צילום: אבי חי )
"בחרתי להצביע לכחול לבן". אדם נגה (צילום: אבי חי )

"מחאת הקהילה האתיופית שהתרחשה בחודשים יוני ויולי השפיעה מאוד על דפוסי ההצבעה של הבחירות הקודמות בספטמבר", הסביר אבי יאלו, פעיל חברתי ממובילי המחאה. "היה תסכול גדול כלפי הליכוד ונתניהו, לכן הרבה אנשים בקרב הקהילה בחרו לא להצביע. מעט מהם נטשו את הליכוד והצביעו למפלגות אחרות ובהן כחול לבן. ככלל, להערכתי מחצית מהקהילה האתיופית מאוד 'ליכודניקית' ואפילו 'ביביסטית'.

 

"הבחירות הפעם היו ממוקדות בכל אלה שבכלל לא רצו להצביע, כי הם ראו שזה לא משנה למי מצביעים. כלפי הקבוצה הזו מאמצי נתניהו הותירו רושם". יאלו התייחס בדבריו להעלאת יהודי אתיופיה, ולהקמת ועדת בדיקה במח"ש. "ברקע הדברים, הסנטימנט של הקהילה הוא ימין. רוב האוכלוסיה האתיופית שהצביעה – הצביעה יותר לליכוד מאשר למפלגות האחרות". להערכתו מדובר בכרבע מנדט שנוסף לליכוד".

אבי ילאו יו
"מאמצי נתניהו הרשימו. האם יקיים?". אבי ילאו

 

 

נחיתת קבוצת עולי הפלאשמורה הראשונה בנתב
43 עולי הפלאשמורה נוחתים בנתב"ג(צילום: מוטי קמחי )

קסאו שיפראו ()
"מבוגרי העדה, בתפיסה, ימנים". קסאו שיפראו

בנימין נתניהו ו גדי יברקן אירוע פתיחת קמפיין הליכוד  (צילום: אלכס קולומיסקי)
"המעבר של יברקן לליכוד לא קשור לאחוזי ההצבעה"(צילום: אלכס קולומיסקי)

"בסוף נוצר רושם שכולם מושחתים וגנבים, שאין הבדל בין נתניהו לגנץ - אז מה הטעם להצביע למפלגה שגם היא כזאת?", הוסיף יאלו. "זה נכון להרבה אוכלוסיות ואנשים בחברה הישראלית, רק שהם שוכחים דבר משמעותי: יש כאן ראש ממשלה שעומד למשפט עם כתבי אישום, שלא בוחל בשום אמצעי ושמוכן לעשות הכול ולהבטיח הכול ובלבד שיצליח למלט את עצמו מאימת הדין.

 

"נתניהו מכהן כל כך הרבה שנים, שנים שבהן יצאנו לעשרות מחאות, ולא רק הקהילה האתיופית", המשיך, "מנגד, גם כחול לבן לא עשתה עבודה מעמיקה, לא בנתה אלטרנטיבה אידיאולוגית וערכית, לא נקטה במסרים נוקבים במסגרת המאבק בגזענות".



ילאו סבור כי לא המעבר של ח"כ יברקן מכחול לבן לליכוד הוא שגרם לשינוי בדפוס ההצבעה בקרב הקהילה. "האסטרטגיה של הליכוד לגבי יברקן הייתה להחליש את כחול לבן - לא לחזק את מפלגתו של נתניהו".

 

"נתניהו יותר חזק בקהילה האתיופית מגדי יברקן ופנינה טמנו-שטה יחד, כפי שהוא חזק יותר מבנט בציונות הדתית וכנ"ל לגבי אריה דרעי וש"ס. הוא אייקון", הוסיף יאלו, והביע ספקות לגבי יישום הבטחותיו של ראש הממשלה: "עכשיו אחרי הבחירות, אני מניח שאלה שחשבו שההבטחות של נתניהו ימומשו יתעוררו עוד כמה שבועות ויבינו שיש סיסמאות – אך המציאות שונה".

 

הפעיל החברתי קסאו שיפראו אמר: "הרבה מאוד אנשים שאני מכיר חזרו להצביע לליכוד אחרי שהצביעו לכחול לבן. אני חושב שבעיקר המבוגרים, בתפיסתם, יותר ימנים. וגם, אם בבחירות הקודמות בכחול לבן היו שני נציגים, עכשיו זה שווה בשווה. לכל מי שהרגיש שהוא ימין אבל הצביע לכחול לבן - עכשיו יש את גדי בליכוד שמושך אנשים לשם".

 

גם שיפראו מתקשה להאמין להצהרותיו של נתניהו בנושאי קידום הקהילה. "לא אאמין עד שזה יתבצע. נפגשתי עם נתניהו לפני כשבועיים בעניין עליית יהודי אתיופיה, והוא אמר שהוא יעלה אותם לארץ. עם זאת, הצוות המקצועי שהלך ובדק דיבר על 400 אנשים – אבל עלו רק 43. כרגע מספר האנשים שצפויים לעלות עומד על 169. אנחנו, בתור פעילים, דרוכים ומתארגנים לכל התפתחות אפשרית".

 


פורסם לראשונה 03/03/2020 23:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומיסקי
נתניהו וח"כ יברקן
צילום: אלכס קולומיסקי
מומלצים