שתף קטע נבחר

בליכוד מנסים לקבע נרטיב של ניצחון - למרות שאין כל הכרעה

ה"עריקים" שסומנו במרכז-שמאל מכחישים כל קשר, ולמרות הצהרות בכירי הליכוד, ממשלת ימין-חרדים עדיין רחוקה. רה"מ נתניהו שואף להציג ממשלה חדשה בתוך שבועיים, אך תמונת הגושים הנוכחית עשויה להוביל את הנשיא ריבלין להעביר את ההכרעה מיד לכנסת

 

 

בתום לילה דרמטי של שינויים ותהפוכות במפת המנדטים והגושים, התפנו בליכוד לשלב הבא. רגע לפני שייפתח המקצה הראשון של ההתייעצויות בבית הנשיא, במפלגה מנסים לקבע נרטיב של ניצחון. במקביל, מנסים בליכוד לפעול בשני ערוצים כדי להביא לכך שראש הממשלה בנימין נתניהו יקבל את המנדט מנשיא המדינה, ראובן ריבלין, ויוכל להרכיב את הממשלה כשמאחוריו 61 ממליצים. נכון לשעה זו, עומד גוש הימין-חרדים על 58 מנדטים.

 

גם בבית הנשיא וגם בסביבת נתניהו מדברים על תהליכים קצרים וחותכים. בשונה משני הסבבים הקודמים, שבהם נתניהו מרח את הזמן, המגמה הפעם תהיה הפוכה: מרתון שיחות ועיסוק אינטנסיבי בהרכב הממשלה הבאה במטרה לסיים את הרכבתה מוקדם ככל הניתן. למקורביו הסביר נתניהו שהוא שואף להציג את הממשלה החדשה בתוך שבועיים.

 

 

בנימין נתניהו (צילום: שלו שלום)
מלאכת הרכבת הממשלה לא תהיה פשוטה. נתניהו(צילום: שלו שלום)

בני גנץ  (צילום: שאול גולן)
"לא אשב תחת אדם עם כתב אישום". גנץ(צילום: שאול גולן)

Blue & White MK Yoaz Hendel ()
ח"כ הנדל. הוא, האוזר וינקלביץ' הכחישו מעבר
 

בבית הנשיא, לעומת זאת, כבר נערכים לקצר את לוחות הזמנים כך שאם לא יהיו 61 מנדטים לאיש מהצדדים, ריבלין יקיים סבב התייעצויות מהיר וישקול להעביר מיד את ההכרעה לכנסת. זו אינה האפשרות הראשונה מבחינתו, אך היא תיבחן אם המערכת הפוליטית תגיע שוב למבוי סתום.

 

בכירי הליכוד מסבירים בריאיונות לתקשורת כי האפשרויות להרכבת הממשלה הן מגוונות, וכי נתניהו לא יתקשה בכך גם אם ייחסרו לו שני מנדטים. למרות זאת, המציאות בשטח קצת יותר מורכבת, וגם נתניהו עוסק ביממה האחרונה בשאלה איזה תרחיש ייחשב בר ביצוע וריאלי יותר בנסיבות שנוצרו. כך למשל, סימן אתמול (שלישי) שר החוץ ישראל כץ באולפן ynet את חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס (העבודה גשר מרצ) כמי שיכולה להיות "שרת בריאות מצוינת".

ישראל כץ באולפן ynet (צילום: חגי דקל)
מסמן עריקים. ישראל כץ באולפן ynet(צילום: חגי דקל)

בנימין נתניהו נאום ניצחון אחרי תוצאות מדגמים ליכוד הליכוד גני התערוכה בחירות 2020 (צילום: MCT)
מנסים לקבע נרטיב של ניצחון. החגיגות בליכוד, אמש(צילום: MCT)

עמיר פרץ מטה העבודה גשר מרצ אחרי תוצאות מדגם בחירות (צילום: יאיר שגיא)
פרץ עם אבקסיס והורוביץ, אמש. ראשי העבודה וגשר ינטשו?(צילום: יאיר שגיא)

כבר עם פרסום תוצאות הבחירות, ערך נתניהו שיחות עם ראשי מפלגות הימין והחרדים וביקש מהם להתלכד סביבו בניסיון להקים ממשלה. אתמול, בשעה שבוועדת הבחירות המשיכו לספור את הקולות, כבר ערך נתניהו מפגש בכנסת עם ראשי הבלוק כדי לוודא שכולם מאוחדים מאחוריו. במהלך הפגישה חידד נתניהו בפני הנוכחים כי "אני איתכם ואתם איתי", ואמר כי כמו בסיבובים הקודמים גם הפעם מחויבותו היא בראש ובראשונה לגוש הימין והוא לא יפעל להקמת ממשלה בלעדיהם. הלילה יספרו בוועדת הבחירות את המעטפות הכפולות, ואם דפוס ההצבעה יהיה דומה לזה שבבחירות ספטמבר ואפריל - ייתכן שכחול לבן יזכו במנדט נוסף על חשבון ש"ס.

 

אחד החששות של נתניהו בהקשר זה הוא שאם לא יתמיד במחויבתו לגוש, כחול לבן ירכיבו ממשלה עם אחת ממפלגות הימין או החרדים. בשל האינטרס של שמירת הגוש, שהוגדר על-ידי נתניהו כראשון במערכת השיקולים, הוא עשוי לפנות קודם כל לאפשרות לגייס "עריקים" מגוש המרכז-שמאל.

 

 

שלשום, בערב הבחירות, הבהירו בכירי הליכוד באולפנים כי יש לפחות ארבעה מועמדים שהמפלגה משוחחת איתם, אולם כל המועמדים ש"סומנו" מכחישים נמרצות אפשרות של עריקה. חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר ממפלגת תל"ם, אחת משלוש המפלגות המרכיבות את כחול לבן, הבהירו אתמול כי "לא פנו אלינו, לא יפנו אלינו, והם יודעים למה". חברת הכנסת עומר ינקלביץ' אמרה ל-ynet כי "הכול שמועות, זה לא יקרה".

 

מלבד עריקים בודדים, מסמנים בליכוד אפשרות נוספת: מכבש לחצים דרך השטח על חברי הכנסת ממפלגת העבודה  - עמיר פרץ, איציק שמולי ואורלי לוי אבקסיס. אנשי הליכוד אף העלו את התיקים האפשריים שיקבלו השלושה לצורך הצטרפותם: אוצר, רווחה ושיכון ובינוי. אם תיפתר תסבוכת ה"עריקים", ייתכן שלנתניהו יהיו 61 מנדטים להקמת ממשלה, אך בליכוד מבינים שגם התרחיש הזה הוא לא אידיאלי משום שממשלה צרה לא תהיה יציבה ועשויה לייצר לא מעט בעיות בהמשך.

 

 

התרחיש הנוסף שעומד בפני נתניהו, ואיש בליכוד לא פוסל אותו, הוא ממשלת אחדות. דקות ספורות אחרי פרסום המדגמים כבר אמרו שרי הליכוד בריאיונות לתקשורת, בתיאום מושלם, כי ממשלת אחדות היא צו השעה. גם נתניהו דיבר בנאומו על הצורך בפיוס ואיחוי הקרעים ולא שלל אחדות. יחד עם זאת, הבעיה המרכזית עדיין תלויה ועומדת סביב השאלה מי יוביל את הרוטציה.

 

בכחול לבן יש רוב מוחץ לעמדה שלפיה נתניהו, עם פתיחת משפטו, לא יוכל לכהן כראש הממשלה, ויו"ר הרשימה בני גנץ אף אמר אתמול בישיבה סגורה של כחול לבן כי "לא אשב בממשלה תחת אדם עם כתב אישום". יו"ר יש עתיד, חבר הכנסת יאיר לפיד, אף אמר כי "אף אחד ברשימה לא ייכנס לממשלה תחת נתניהו". בליכוד, מנגד, יש תמימות דעים סביב הרעיון שנתניהו ניצח את הבחירות - למרות שאין הכרעה - ובשל כך לטענתם הוא זה שצריך להוביל.

 

 


פורסם לראשונה 03/03/2020 22:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שלו שלום
יצליח לגייס עריקים? נתניהו
צילום: שלו שלום
מומלצים