שתף קטע נבחר

צילום: שאול גולן

אפקט הקורונה: התיירים עוזבים, עשרות טיסות לאירופה מבוטלות

ביממה וחצי האחרונות עזבו את ישראל יותר מ-3,000 אזרחי מדינות אירופה. ישראל סייעה בהוצאת עשרות קבוצות תיירים מהרשות הפלסטינית. לוח הטיסות בנתב"ג נצבע אדום - עשרות טיסות לאירופה מבוטלות. דיווחים בסין: מלון למבודדי קורונה קרס, עשרות נלכדו

 

 

בשבועיים האחרונים נרשמה מגמת עזיבה מואצת של זרים הנמצאים בישראל, ובעיקר אזרחי המדינות שנכללות באזהרות ובצווים של משרד הבריאות, שפורסמו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. בנמל התעופה בן גוריון נערכו לקליטת אוטובוסים ועליהם מאות זרים מכלל האזורים בישראל, לרבות סיוע מהיר להוצאת תיירים ששהו ברשות הפלסטינית, אשר הגיעו לשדה לאחר שעות ארוכות באוטובוסים, ללא מזון וללא לינה.

 

כל העדכונים על נגיף הקורונה – סיקור נרחב ב-ynet

 

במהלך היומיים האחרונים תיאמה ישראל באמצעות צה"ל את יציאתן של עשרות קבוצות תיירים משטחי הרשות ישירות לנתב"ג, בעקבות בקשות מצד הקבוצות ומצד קונסוליות ונציגויות רבות. במאמץ להוצאת האזרחים הזרים השתתפו כלל כוחות הביטחון, המשטרה, משרד החוץ, המל"ל ומשרד הבריאות.

אוטובוסים רבים במחסום כביש המנהרות (צילום: רויטרס)
ישראל תיאמה את יציאתן של עשרות קבוצות. אוטובוסי תיירים במחסום בבית לחם(צילום: רויטרס)

  (צילום: EPA)
תיירים בבית לחם. יותר מ-3,000 עזבו את שטחי המדינה ביממה וחצי(צילום: EPA)

בנתב"ג נערכו לקליטת אותם תיירים עם כריכים ושתייה. על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, מאז אתמול בשעה 08:00 יצאו מהארץ 193 אזרחים מאוסטריה, 25 איטלקים, 1,029 גרמנים, 499 ספרדים, 323 צרפתים ו-88 שווייצרים. עוד יצאו באופן מאורגן 546 אזרחי פולין ו-497 אזרחי רומניה, אף שמדינות המוצא שלהם אינן כלולות בצווים של משרד הבריאות.

 

ישראל סייעה לחלק מהתיירים לצאת מהארץ בטיסה גם במקרים שלא היו טיסות ישירות למדינותיהם לאחר שחברות התעופה ביטלו טיסות. בחלק מהמקרים אף אורגנו להם טיסות מיוחדות. המדינה עזרה לחלק מהתיירים ברכישת כרטיסי טיסה (במקרים שלא היו כרטיסי חזור שניתן להמיר או שלא היתה אפשרות לשלם). במקרים אחרים התיירים רכשו לעצמם את הכרטיסים חזרה.

 

במקביל, הצבע האדום ממשיך להשתלט על לוח הטיסות בנמל התעופה בן גוריון. טיסות רבות, בעיקר לאירופה, בוטלו. נכון להיום, רוב הישראלים בוחרים להישאר בארץ מחשש שיאלצו להיכנס לבידוד ביתי עם שובם לישראל, והתיירים נמנעים מלהגיע לאור הנחיות משרד הבריאות. 

 

חברת אייר פראנס, שביטלה עד עתה כמה טיסות מפריז בלבד, הודיעה היום על ביטול כל טיסותיה עד 28 בחודש. "חברת אייר פראנס מאשרת כי עודכנה על ידי הרשויות הישראליות על כניסה לתוקף של מגבלות כניסה שהוטלו על אזרחים זרים שביקרו במספר מדינות כולל צרפת, גרמניה, ספרד, אוסטריה ושוויץ. כתוצאה מכך, כל הטיסות שלנו לתל אביב וממנה, מבוטלות עד 28 במרץ 2020", מסרו בחברה.

 

 

נתב
עשרות טיסות מבוטלות. נתב"ג, ארכיון(צילום: עידו ארז )

לוח הטיסות המבוטלות בנתב
לוח ההמראות מנתב"ג, מחר

בישראל נדבקו עד כה 21 בני אדם בנגיף הקורונה. מצבם של כל אלו שנדבקו קל, מלבד נהג הצליינים מיוון, שסובל מדלקת ריאות חמורה.

 

הבוקר עדכנו בבית החולים פוריה שבו מאושפז הנהג ממזרח ירושלים, כי מצבו מוגדר קשה אך יציב, וכי הוא לא השתנה מאז אתמול, אז החלו לטפל בו בצורה אנטי-ויראלית. לדברי ד"ר הגר מזרחי, המנהלת בפועל של המרכז הרפואי, "אנחנו בקשר עם אחיו של המטופל והם מעודכנים. צוות המרכז הרפואי פדה-פוריה ערוך ומתורגל במצבי חירום, הצוות התגייס ומתנהל במקצועיות ובמסירות ראויה לציון".

נגיף קורונה בית לחם כנסיית המולד  (צילום: רויטרס)
צוותי חיטוי ליד כנסיית המולד בבית לחם(צילום: רויטרס)

 

 

במקביל, משרד הבריאות חשף הבוקר את תוצאות החקירה האפידמיולוגית של חולה מס' 18 בארץ, מאזור תל אביב, שחזר ב-27.2 מספרד. הוא המריא מתל אביב למדריד ב-24.2, בטיסה שהמריאה בשעה 08:00 ונחתה בשעה 12:00. מספר הטיסה UX1304. לארץ חזר בטיסה ממדריד ב-27.2, שהמריאה בשעה 17:00, ונחתה בשעה 22:15. מספר הטיסה IB3316.

 

יום לאחר מכן שהה בקפה לורן בסוקולוב 53 ברמת השרון, בין השעות 10:00 – 09:00, ובמסעדת פיש, ברחוב פרופ' בני חבוט 7 בראשון לציון, בשעות 17:00 – 15:00. ב-29.2 שהה שוב במסעדת פיש בראשון לציון, בשעות 15:00 – 13:00. ב-2.3 שהה פעם נוספת בקפה לורן ברמת השרון, בשעות 10:00 – 09:00 ובשעות 14:30-15:30 במוקד רפואה דחופה של מכבי ברמת השרון, ברחוב הנצח 3. משרד הבריאות מסר כי כל מי שהיה בטיסות ובמקומות הנ"ל, נדרש להיכנס באופן מיידי לבידוד בית למשך 14 יום ולדווח על כך באתר משרד הבריאות.

 

הנגיף מתפשט בארה"ב

בשעות אחר הצהריים דיווח העיתון הסיני People's Daily כי כ-70 בני אדם נלכדו מתחת להריסות מלון שקרס בעיר קוואנג'ו שבסין. לפי הדיווח בעיתון, המלון נועד לאלכס בתוכו מבודדי קורונה. לפי שעה נסיבות הקריסה לא ידועות, ועד כה חולצו מההריסות 23 בני אדם.

 

במהלך הלילה הודיע סגן נשיא ארה"ב מייק פנס כי לפחות 21 בני אדם נדבקו בנגיף על ספינת התענוגות "גראנד פרינסס", שעוגנת סמוך לחוף בסן פרנסיסקו שבקליפורניה. ביממה האחרונה אובחנו בארה"ב יותר מ-100 בני אדם כחולים בנגיף. פנס ציין כי 19 מ-21 הנדבקים הם אנשי צוות, ושניים אחרים הם נוסעים. הספינה סיימה שיט להוואי, אך קיבלה הוראה להמתין ליד החוף ולא בנמל מאחר שנוסע בשיט קודם בחודש שעבר מת מהנגיף.

גראנד פרינסס גרנד פרינסס ספינת תענוגות ספינה ליד קליפורניה ארה
ספינת ה"גראנד פרינסס". 21 נדבקו(צילום: רויטרס)

נשיא ארה
לא להוריד את הנוסעים. טראמפ(צילום: AFP)

ברשויות האמריקניות עומדים כעת בפני דילמה אם לבודד את הנוסעים או להתיר להם לרדת ליבשה. הנשיא טראמפ התייחס לסוגיה בביקור שערך אמש במטה המרכז לבקרת מחלות ולמניעתן באטלנטה. "אני אישית מעדיף שהם יישארו, אבל לגמרי אבין אם יחליטו להוריד אותם", אמר טראמפ. הוא ציין כי הורדת הנוסעים מהסיפון עלולה לסייע להתפשטות הנגיף בארה"ב. "אני לא צריך שהמספרים יוכפלו בגלל ספינה אחת שהיא לא באשמתנו", הוא אמר.

 

במהלך הלילה דווחו שני מקרי מוות ראשונים בפלורידה. מדובר בשני גברים בשנות ה-70 לחייהם שביקרו מחוץ למדינה, אך לא נמסר היכן. אחד מהם סבל מבעיות בריאותיות. בפלורידה התגלו עד כה שבעה מקרי הידבקות. זו המדינה הראשונה בחוף המזרחי שמדווחת על מקרי מוות, והשלישית אחרי מדינות וושינגטון וקליפורניה.

 

עדות נוספת להתפשטות הנגיף בארה"ב היא העובדה שהנגיף התגלה גם בקרב באי ועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק. באיפא"ק מסרו הלילה כי לפחות שניים ממשתתפי הכנס שנערך בתחילת החודש בוושינגטון אובחנו כנשאי קורונה. בהודעה הומלץ לכלל המשתתפים לפנות לגורמי הבריאות. בכנס השתתפו אלפי בני אדם, בהם השגרירים הישראלים רון דרמר ודני דנון. גם בכירים אמריקנים נכחו בוועידה, כמו פנס ומזכיר המדינה מייק פומפאו וחברי קונגרס רבים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים