שתף קטע נבחר

גנץ שוחח עם ראשי הרשימה המשותפת: "להקים ממשלה שתשרת את כל האזרחים"

יו"ר כחול לבן שוחח עם ראשי הרשימה המשותפת, למעט בל"ד, במאמץ לקדם הקמת ממשלה ולמנוע בחירות בפעם הרביעית

 

בני גנץ איימן עודה אחמד טיבי מנסור עבאס (צילום: AFP, אבי מועלם, אלעד גרשגורן  )
גנץ, עבאס, עודה וטיבי(צילום: AFP, אבי מועלם, אלעד גרשגורן )

יו"ר כחול לבן בני גנץ שוחח בצהריים (יום ב') עם ראשי הרשימה המשותפת, מלבד בל"ד, במאמץ להרכיב ממשלה ולמנוע בחירות רביעיות, כדבריו. השיחות נערכו ברקע ההערכות שלפיהן גנץ פועל להקמת ממשלת מיעוט זמנית כדי למנוע בחירות בפעם הרביעית.

 

הוא שוחח עם יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, עם יו"ר סיעת הרשימה המשותפת אחמד טיבי ועם יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס. בשיחות חזר גנץ על כוונתו "להקים ממשלה שתשרת את כל אזרחי ישראל, יהודים וערבים, ולפעול בכדי למנוע מערכת בחירות רביעית". עודה אמר כי הבהיר לגנץ שהרשימה המשותפת תפעל לקדם את האינטרסים של כל האזרחים כסיעה מאוחדת על ארבעת מרכיביה. "אנחנו דבקים במטרה שלנו להחליף את דרכו של נתניהו וזה מתחיל בכך שיכבדו את קולם המאוחד של הציבור הערבי ושותפינו היהודים".

 

יו"ר סיעת בל"ד ברשימה המשותפת ח"כ אמטאנס שחאדה התייחס לכך שבני גנץ הדיר אותו משיחתו עם ראשי הרשימה המשותפת, ואמר כי הוא לא הופתע. "לא ציפיתי לטלפון מגנץ, אני מייצג מפלגה שיש לה ציבור בוחרים גדול. בל"ד היא חלק מהרשימה המשותפת וכך תישאר", כתב. ח"כ שחאדה הוסיף: "אנחנו פועלים לפי האינטרס של בוחרינו, בראש ובראשונה בכדי להפיל את נתניהו".

 

ח"כ היבא יזבק מבל"ד אמרה כי "אם גנץ רוצה להמשיך בדרכו של נתניהו הוא בדיוק בכיוון - כבר ראינו לאן מובילה מדיניות של פילוג ודה לגיטימציה. זו בדויק המדיניות שאנו פועלים לשנות. בל"ד מייצגת את החברה הערבית ומרכיב מרכזי מהרשימה המשותפת, ועל כך אין לגנץ כל אפשרות להשפיע".

 

בימים האחרונים מתחו מנהיגי הרשימה המשותפת ביקורת על גנץ כי הוא פועל להקמת ממשלת מיעוט בתמיכה חיצונית של חברי הרשימה המשותפת אך לא דיבר איתם בנושא. בכחול לבן הסבירו כי גנץ ממשיך למעשה את סבב השיחות עם ראשי המפלגות "כדי להרכיב ממשלה ולמנוע בחירות רביעיות".

 

יועז הנדל צבי האוזר (צילום: אבי מועלם, יריב כץ)
חברי הכנסת הנזל והאוזר(צילום: אבי מועלם, יריב כץ)

המהלך מול הרשימה המשותפת נעשה במקביל לחילוקי דעות קשים בתוך כחול לבן להקמת משלת מיעוט זמנית, שאותה מכנים במפלגה "ממשלת אחדות בשתי פעימות". חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר הודיעו כי בכוונתם להתנגד להקמת ממשלת מיעוט ולא לתמוך בהקמתה בכנסת. עמדת השניים עוררה בימים האחרונים סערה גדולה בתוך המפלגה. גנץ דרש מהשניים לקבל משמעת סיעתית, אולם הם סירבו להתחייב לכך.

 

במפלגה טענו כי "המטרה היא להקים הכי מהר שאפשר ממשלה מהירה ובמקביל להשאיר דלת פתוחה ותפקידים לליכוד ולימין. בשביל להגיע לממשלת אחדות חייבים שני שלבים".

 

יו"ר סיעת תל"ם, משה (בוגי) יעלון, אמר לשניים כי אם לא יתמכו בהקמת ממשלה צרה הם מוזמנים להתפטר. עם זאת, גורמים בכחול לבן הבהירו כי לא מדובר באולטימטום - אלא באמירה ערכית. יצוין כי בניגוד לראש ממשלה שיכול לפטר שר, יו"ר מפלגה לא יכול לפטר חבר כנסת נבחר.

 

עם זאת, מקורביו של גנץ אמרו כי מצופה מהשניים להסיק את המסקנות בעצמם אם החלטות הסיעה לא יכובדו.

 

מוקדם יותר נפגש גנץ עם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בכפר המכביה בעניין קווי היסוד שברצונם לקדם והימנעות מבחירות רביעיות. גנץ אמר כי "סיימנו עכשיו פגישה טובה שבה דיברנו על עקרונות היסוד וסיכמנו על שיתוף פעולה להרכבת ממשלה כדי להוציא את ישראל מהבוץ שהיא נמצאת בו ולמנוע בחירות רביעיות. על הפרטים נדון בהמשך, נסכם עקרונות פעולה משותפים ונמשיך קדימה".

 

ליברמן אמר כי הייתה זו "פגישה באמת טובה", והדגיש כי מכל האפשרויות המונחות לפתחם - הגרועה ביותר היא הליכה לבחירות פעם נוספת. "רק אחרי שהנשיא יקבל את התוצאות הרשמיות ויטיל מנדט על אחד המועמדים, אנחנו נתקדם בצורה מסודרת ומתוכננת לקראת הקמת ממשלה ולמניעת בחירות", אמר גנץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Photo: AFO, Eli Dasa
בני גנץ ואיימן עודה
Photo: AFO, Eli Dasa
מומלצים