שתף קטע נבחר

צילום: EPA

לימודים מרחוק, מרצים בבידוד: סמסטר ב' בצל הנגיף

במוסדות להשכלה גבוהה נאלצים להתמודד עם השלכות הקורונה לקראת פתיחת הסמסטר השני, כשאנשי סגל וסטודנטים נמצאים בבידוד. באוניברסיטאות נערכים להעביר הרצאות באופן מקוון. "מקווים שגם במצבי קיצון נוכל לקיים השיעורים", אמר מנכ"ל אונ' בר אילן. מנכ"ל האוניברסיטה העברית: "אולי ניאלץ לסגור אולמות וקמפוסים". וגם: דיון בשאלת קיום הפסיכומטרי באפריל

 

 

 

על רקע החשש מהתפרצות נגיף הקורונה בישראל ופתיחת סמסטר ב' במוסדות להשכלה גבוהה בימים הקרובים, נערכות האוניברסיטאות והמכללות לקיום לימודים מרחוק באמצעים טכנולוגיים בהיקפים נרחבים. אחד התרחישים שאליו נערך חלק מהמוסדות הוא קיום הרצאות מרחוק, בווידיאו. יודגש כי על אף שהלימודים מתקיימים לפי שעה כסדרם - ובחלק מהמוסדות ייפתח הסמסטר בשבוע הבא - משרד הבריאות טרם הפיץ הנחיות בנושא.

סטודנטים באוניברסיטה העברית. ארכיון (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
סטודנטים באוניברסיטה העברית. ארכיון(צילום: אוהד צויגנברג)

 (צילום: תומי הרפז) (צילום: תומי הרפז)
(צילום: תומי הרפז)

 

 

באוניברסיטת בר אילן, לדוגמה, נערכו בשבועות האחרונים למעבר לתוכנית לימודים מרחוק במהלך הסמסטר. "היחידה שעוסקת בלמידה מרחוק פועלת בעניין", אומר זהר ינון, מנכ"ל האוניברסיטה. "יש לזה כמובן צדדים פדגוגיים וטכנולוגיים, וזה מצריך הכשרה של מרצים להשתמש בטכנולוגיות השונות, כמו גם התקנה של ציוד. בעקבות המשבר העלינו הילוך בפניות יזומות למרצים, על מנת שיהיו מיומנים מספיק להעביר הרצאות באמצעים הללו", הוא הוסיף.

 

האוניברסיטה העברית בירושלים (צילום: אוהד צויגנברג)
האוניברסיטה העברית בירושלים(צילום: אוהד צויגנברג)

 בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל-אביב (צילום: יריב כץ)
אוניברסיטת תל אביב(צילום: יריב כץ)

ינון סיפר עוד כי מנהלי האוניברסיטאות עומדים בקשר בכל הנוגע לנושא, וכי מבחינת המוסד שהוא עומד בראשו הדגש כעת הוא בעיקר על הקורסים הגדולים. "אני לא יכול להגיד שאנחנו מוכנים באופן מלא, אבל הקורסים יעברו באופן הדרגתי ללמידה מרחוק. כרגע אנחנו שמים דגש בעיקר על קורסי בסיס, ובעיקר על הקורסים הגדולים שהם מעל למאה סטודנטים. בכיתות הקטנות יותר זה יהיה יותר מורכב. כמה עשרות מרצים כבר עברו הכשרה ללימוד מרחוק".

זהר ינון מנכ
זהר ינון, מנכ"ל אוניברסיטת בר-אילן(צילום: דוברות אוניברסיטת בר-אילן)

פרופ' מימי אייזנשטדט (צילום: תומר ג'קובסון)
פרופ' מימי אייזנשטדט, נשיאת האונ' הפתוחה(צילום: תומר ג'קובסון)

ישי פרנקל מנכ
ישי פרנקל, מנכ"ל האוניברסיטה העברית(צילום: דוברות האוניברסיטה העברית)

ינון התייחס גם לאפשרות של קיום סמסטר קיץ במקרה של שיבושים משמעותיים במהלך הלימודים. "אנחנו בונים לעצמנו כל מיני תרחישים", הוא אומר. "אחד מאלה שנערכים אליהם זה הארכת חופשת הפורים עד אחרי תקופת הפסח. זהו תרחיש שיש לו סבירות, ויכול להיות גם שניאלץ לקיים סמסטר קיץ. אם הכול יזוז חודש או חודשיים קדימה אז זה בהחלט יכול לקרות גם אצלנו. מובן שיש לזה משמעויות, וכולם יצטרכו לדחות את התוכניות שלהם לאותו פרק זמן".

 

 

"אולי ניאלץ לסגור אולמות וקמפוסים"

אלא שעוד בטרם הונחו המוסדות להגביל או לצמצם את היקף הלימודים, הם נאלצים להתמודד גם עם בידוד של חברי סגל וסטודנטים. שלשום קיים ד"ר עמנואל נבון, מרצה ליחסים בינלאומיים מאוניברסיטת תל אביב השוהה בבידוד, שיעור מקוון לסטודנטים שלו, שחלקם מצוי אף הוא בבידוד. כך למשל, באוניברסיטה העברית 172 סטודנטים וחברי סגל שוהים בבידוד נכון להיום, וביום ראשון צפוי להיפתח הסמסטר השני במוסד האקדמי.

 

"אנחנו עושים מאמץ גדול להיות בקשר עם המבודדים", אומר ישי פרנקל, מנכ"ל האוניברסיטה העברית. "הרושם שאני מקבל זה שרובם משועממים ומחכים לתעסוקה. נכון שכיף לצפות בנטפליקס, אבל גם הרצאה של פרופ' יובל נח הררי זה כיף. אנחנו ממשיכים גם כשקשה, ואולי ניאלץ לסגור בהמשך גם אולמות וקמפוסים". בעניין ההיערכות לסמסטר ב' מספר פרנקל כי "כרגע, ההיערכות שלנו היא לגמרי כרגיל. עם זאת, אנחנו דרוכים וקשובים להנחיות משרד הבריאות ומכינים כל מיני מקרים ותגובות לתרחישים אפשריים. ישנה היערכות מאוד עמוקה לקראת למידה מרחוק".

 

עם זאת, כמו בבר אילן, גם בעברית מודים כי בסופו של דבר, לא כל השיעורים יועברו לסטודנטים. "אנחנו מאוד מקווים שגם במצבי קיצון נוכל לקיים אחוז ניכר מהשיעורים באמצעים מקוונים. זה לא יהיה מאה אחוז, אבל אנחנו מדברים על חלק ניכר מהשיעורים. יש עשרות מרצים שאנחנו מכשירים, והרבה מהם כבר עשו את זה. אנחנו לא מתחילים מאפס, מכיוון שיש מרצים רבים שכבר מכירים את הטכנולוגיות".

הפסיכומטרי יתקיים במועד? (למצולם אין קשר לכתבה) (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
הפסיכומטרי יתקיים במועד? (למצולם אין קשר לכתבה)(צילום: יריב כץ)

 

שאלת הפסיכומטרי: הבחינה תידחה?

כמו כן, באוניברסיטה הפתוחה, שחלק ניכר משיעוריה כבר כעת מועברים באמצעים מקוונים, מספרים כי קיבלו פניות לאחרונה מאוניברסיטאות על מנת לסייע בתהליך המעבר ללימודים מרחוק בעקבות משבר הקורונה. "נפתח את הסמסטר השני בכל מקרה כרגיל", אומרת הנשיאה פרופ' מימי אייזנשטדט. "ניערך למצב שבו כל הסטודנטים יהיו בבית, זאת למרות שחלק מהשיעורים מועבר באופן פרונטאלי".

 

לדבריה, "נוכל לקיים את הסמסטר כרגיל בדיוק כפי שעשינו עד כה, עם כמה התאמות קלות. כמעט כל הקורסים שלנו מוכנים להוראה כזאת. באשר למרצים שעושים הוראה פרונטאלית בלבד, הם בימים אלו מוכשרים להוראה מרחוק. התשתית קיימת ואנחנו לא מתחילים מהתחלה. האוניברסיטאות מהבחינה הזו משתפות פעולה איתנו ומבקשות את הסיוע שלנו, בגלל הניסיון. הם קצת יותר חוששים מאיתנו, ומנכ"לים של אוניברסיטאות פונים אלינו ומתייעצים איתנו. אין ספק שמבחינת האוניברסיטאות תהיה כאן גם השקעה כספית".

 

עניין נוסף שנדון בימים אלו הוא קיום הבחינה הפסיכומטרית, שהמועדים הבאים שלה הם 6-7 באפריל. במרכז הארצי לבחינות והערכה (מאל"ו), שאמון על קיום הבחינות, קיימו בימים האחרונים דיונים בצל משבר הקורונה. בין האופציות שנשקלו: דחיית הבחינות או פיזורן על פני תאריכים נוספים, אך עד כה לא התקבלה תשובה סופית בעניין וכרגע הבחינה מתקיימת כמתוכנן.


פורסם לראשונה 10/03/2020 23:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג
סטודנטים באוניברסיטה העברית. ארכיון
צילום: אוהד צויגנברג
מומלצים