שתף קטע נבחר

הפרקליטות מקבלת רק אחוז מהעררים של הציבור

נציב התלונות על הפרקליטות, השופט דוד רוזן, הציג בפני שר המשפטים אמיר אוחנה נתונים המראים כי רק אחוז מהעררים שמוגשים על ידי אזרחים וקורבנות מגיע לכתב אישום. "מחלקת העררים נתפסת כעלה תאנה", כתב רוזן

תמונת דוד רוזן (צילום: שאול גולן)
דוד רוזן(צילום: שאול גולן)

רק באחוז אחד מהמקרים שבהם פנו אזרחים וקורבנות לפרקליטות כדי לערער על החלטה לגנוז תיק פלילי נגד אדם אחר – הוגש לבסוף כתב אישום. רק ב־%0.4 מהערעורים בשנים 2017־2018 הועמד חשוד לדין משמעתי או שההליך עימו הסתיים בהסדר פלילי.  

 

נתונים אלה הוצגו השבוע על ידי נציב התלונות על הפרקליטות, השופט דוד רוזן, לשר המשפטים אמיר אוחנה. רוזן קובע כי "נגלתה דעתי לנתון מטריד ותמוה לפיו אחוז העררים שבעקבותיהם מועמד חשוד לדין הינו זעום ביותר. על פי תמונת מצב זו, העולה מדוחות רשמיים של משרד המשפטים, לא יהיה זה מופרז לומר כי מחלקת העררים נתפסת, בצדק או שלא בצדק, כעלה תאנה יותר מאשר כגוף ביקורת אמיתי ואפקטיבי".

 

רוזן מוסיף כי "נתון זה אינו דומה לאחוז התיקים שמוגשים לערעור לערכאה עליונה ביוזמת הפרקליטות וזו מביאה לשינוי החלטת בית המשפט. ב-2017 ו-2018 הוגשו מאות ערעורים פליליים לבתי המשפט המחוזיים ולבית המשפט העליון, הן מטעם המדינה והן מטעם הנאשמים. כ-%37 מכלל הערעורים התקבלו באופן מלא או חלקי".

 

יחידת העררים בפרקליטות המדינה אחראית על הטיפול בכל העררים הפליליים המוגשים על החלטות גופי החקירה והתביעה בישראל. היחידה מטפלת בערעורים כנגד סגירת תיקים פליליים ואי־פתיחת חקירה. השופט רוזן אומר כי מחלקת העררים אמורה לשמש למעשה כגוף ביקורת. "תפקיד המחלקה לבחון החלטות גורמי אכיפת החוק ולראות האם נכון להותיר את ההחלטה, לשנותה חלקית או לחלוטין", הוא כתב.

 

לדברי רוזן, מכיוון שהמחלקה מטפלת באזרחים החשים שנגרם להם עוול, לאחר שנקבע שלא לחקור חשדות פליליים או לא להעמיד לדין במקרים בהם נפגעו, "רבים מאותם אלפי נפגעים מבקשים לממש את זכותם להגיש ערר למחלקת עררים בפרקליטות המדינה. ובשגרה משרדית נדחה עררם".

 

אף שהחוק אינו מסמיך את הנציב לבדוק תלונות אלו, הוא מגלה שרבים מהאזרחים פונים אליו. לדבריו, מחלקת העררים היא קטנה ודלת אמצעים וכפי הנראה אינה יכולה להמשיך "למלא כהלכה את ייעודה על פי חוק". דלות כוח האדם גורמת גם לשיהוי בבקשות האזרחים אשר מבקשים לערער ובשל כך לא אחת פוקע הזמן שהחוק מאפשר להם לעשות זאת.

 

רוזן מסיים את מחאתו בבקשה משר המשפטים אוחנה לבחון שינוי כולל של מבנה המחלקה לטובת שיפור עבודתה והתאמתה לייעודה כגוף ביקורת.

 

השר אוחנה אמר בתגובה: "דבריו הנכוחים של הנציב רוזן, המגובים בנתונים מטרידים, הם דוגמה מצוינת, אחת מני רבות, לאופן בו הדפה הפרקליטות לאורך השנים כל ביקורת מוצדקת שעלתה נגד תפקודה. אפעל יחד עם מ"מ פרקליט המדינה דן אלדד כדי לבדוק את הטענות שעלו ולתכנן תפקוד נכון וטוב יותר של כל גופי הפרקליטות למען הציבור הישראלי".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים