שתף קטע נבחר

צילום: EPA

הורי החינוך המיוחד חוששים: משבר הקורונה יגרום לנסיגה בהתפתחות

זעקה מעבר לספקטרום: מרכזי המשפחה של אלו"ט הוצפו בפניות בעקבות הכללת ילדי החינוך המיוחד בהשבתה המלאה. "קטיעת השגרה עלולה לעורר אצל הילדים חרדה", הזהירו שם. אב לילד על הרצף האוטיסטי: "ב-95% תהיה נסיגה". משרד החינוך: "בוחנים מענה רגשי מקוון"

סימני שאלה, חוסר במידע וחשש גדול מצד ההורים. תלמידי החינוך המיוחד הצטרפו הבוקר (יום א') להשבתת מערכת החינוך בעקבות החשש מפני התפשטות הנגיף קורונה. לטענת הורים לתלמידי החינוך המיוחד, מאז שעות הבוקר הם אינם זוכים למענה מסודר ממשרד החינוך באשר לתוכניותיו עבור הילדים בזמן ההשבתה.

 

בתוך כך יש לציין כי תלמידים אשר זקוקים לטיפולים פרא-רפואיים בבתיהם, בהתאם לזכאותם, לא זכו להם היום. בשלב זה לא ברור מתי והאם יתחדשו הטיפולים מאחר שמשרד החינוך לא קיבל אישור להוציאם לפועל ממשרד הבריאות, מפאת החשש להעברת הנגיף בין המטפלים לילדים או להפך.

תחנת רכבת נתב
חשש בחינוך המיוחד(צילום: עמית הובר)

בשטח מספרים הורים וגורמי מקצוע על חשש כבד מפני נסיגה בהתנהגות הילדים, צמצום משמעותי באינטראקציות החברתיות שלהם ויכולת מוגבלת להסתגל לשינוי הדרמטי שבמסגרתו ייאלצו להישאר בבתיהם לפרק זמן שאינו ידוע בשלב זה. מנגד, במשרד החינוך נערכים כעת להוצאת הנחיות באשר לליווי תלמידי החינוך המיוחד. עוד בוחנים במשרד החינוך אפשרות של עבודה בבתי התלמידים – ואולם לא ברור מתי והאם המהלך ייצא לפועל.

 

"להשבתת מערכת החינוך המיוחד יש השפעה מכרעת על תלמידים על הרצף האוטיסטי ועל הוריהם", אומרת יעל גבר, מנהלת תחום החינוך באלו"ט. "אחד ממאפייני האוטיזם הוא הקושי להתמודד עם שינויים. סגירת מוסדות החינוך וקטיעת השגרה עלולה לעורר אצל התלמידים חרדות ולהוביל לרגרסיה התנהגותית.

 

"המשמעות הנוספת של השבתת המערכת היא עצירת הטיפולים הפרא-רפואיים לתלמידים אלה שמהווה קטיעת הרצף הטיפולי ומסלול ההתקדמות שלהם, ללא מתן מענה חליפי".

 

לדבריה של גבר, "מהרגע שבו הודיע ראש הממשלה על השבתת מערכת החינוך, המרכזים למשפחה של אלו"ט מוצפים בפניות של הורים שמבקשים סיוע ותמיכה להתמודדות עם המצב המורכב. הדבר חמור במיוחד אצל פעוטות הלומדים במעונות היום השיקומיים. טיפולים אלה ניתנים להם בזמן קריטי שבו המוח שלהם עדיין גמיש במעין 'חלון הזדמנויות' קריטי שיכול לספוג ולקלוט התקדמות רבה. כל יום שעובר ללא טיפול הוא יום מפוספס שלא יחזור".

 

"השלכות חמורות מאוד"  

"בזכות המענה שהבן שלי בגן הוא התפתח", מספר אבא לילד על הרצף האוטיסטי. "מילד שלא מדבר כמעט בכלל הוא הפך לילד שלא מפסיק לדבר ואתה יכול לנהל איתו שיחה. הוא נמצא איתך בקשר עין שזה דבר מאוד חיוני וקריטי לאנשים על הספקטרום. אחד הדברים החשובים ביותר הוא שגרה עבור הילדים הללו וכשלוקחים ממנו את השגרה לתקופה ארוכה כמו שזה כרגע מסתמן אתה בהסתברות של בערך 95% תהיה נסיגה כלשהי.

 

"אי אפשר לצפות באיזו רמה תהיה הנסיגה. אם זה ברמת הדיבור, בגמילה שלו. כשלוקחים לו את השגרה אתה מסתכן בנסיגה שאי אפשר לצפות אותה. השורה התחתונה היא שהשבתת מערכת החינוך המיוחד תביא להשלכות חמורות מאוד. מהמשך התפתחות הילד לרגרסיה. מבחינתי שיחב-95%תימו את כל ההורים על טפסים שאם אנחנו מפירים את ההתחייבות אנחנו חשופים לעבירה פלילית שמחייבת אותנו לנוע בין הבית למסגרת בלבד ובחזרה.

 

"בגנים האלה עובדים עם הילדים על היגיינה ומלמדים אותם את החשיבות של לרחוץ ידיים. אין ספק שמוטלת על ההורים אחריות כבדה, אבל אין סכנה בריאותית לחייהם של עובדי ההוראה".

 

 "ההורים מוטרדים משום שכרגע אנחנו נמצאים בחוסר ידיעה", מספר אבי רובין, אב לתלמיד בחינוך המיוחד מראשון לציון. "אנחנו לא יודעים עד עכשיו האם יש מערכת מקוונת שאנחנו עובדים איתה. כמערכת אני לא מקבל מסר ברור, בניגוד לאוניברסיטאות - שם המסרים הם מאוד ברורים. האתגר עכשיו הוא ליצור איזושהי מסגרת שתאפשר לו ללמוד. אני מניח שזה יקרה בימים הקרובים, אבל מתי ואיך - אנחנו לא יודעים. ילד בחינוך המיוחד זקוק למסגרת ולסדר יום ברור ולאינטראקציות חברתיות".

 

רובין הוסיף: "בחינוך המיוחד זו סוגיה יותר מורכבת משום שהמסגרת קטנות יותר, אזוריות ולא קרובות לבית. לכן, אלו הן האינטראקציות החברתיות היחידות של הילד. כשבית הספר לא עובד, אין אינטראקציה חברתית, ופתאום זה נגמר. אני באמת לא יודע אם מערכת החינוך המיוחד בימים יכולה לתת מענה לאתגר. אני מניח שאפשר להיות יצירתי ומקווה שכך יהיה".

 

אינפו הנחיות קורונה חדשות ()

 

סוגיה נוספת שעומדת על הפרק בשלב זה היא המשך פעילות ועדות הזכאות לילדי החינוך המיוחד, לקראת פתיחת שנת הלימודים הבאה, כחלק מרפורמת החינוך המיוחד, שבה נקבע סל השירותים שאותו מקבל התלמיד, כמו גם אפשרותו להשתלב בחינוך המיוחד. בעוד עובדים בוועדות הזכאות בחלק מן היישובים טענו היום כי התבקשו להגיע אליהן לאחר ההנחיות החדשות - במשרד החינוך עובדים על שינוי בהנחיות של ועדות הזכאות והתאמות.

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך נערך לתת מענה לתלמידי החינוך המיוחד בשורה של היבטים: לימודי, רגשי וטיפולי. בתוך כך, נערך האגף לחינוך מיוחד להפעיל בעבורם את מערך הלמידה מרחוק. האגף יפרסם הנחיות מסודרות לצוותי החינוך של בתי הספר, ובכלל זה שמירה על הקשר עם התלמידים וההורים באמצעות הטלפון, הוואטסאפ הכיתתי או באמצעות כלים מקווים אחרים.

 

"לצד זה, המשרד בוחן מתן מענים רגשיים מקוונים באמצעות אנשי המקצוע של המתי"א. המענה יינתן במתכונת פרטנית או קבוצתית. כמו כן בוחן המשרד כניסתם של גורמים טיפוליים לביתו של התלמיד. הסוגיה נעשית בתיאום ובכפוף להנחיות משרד הבריאות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
חשש בחינוך המיוחד
צילום: מוטי קמחי
מומלצים