שתף קטע נבחר

המשנה ליועמ"ש: אין פגם בהחלטת אוחנה על מצב חירום במערכת המשפט

רז נזרי כתב כי החלטתו של שר המשפטים על מצב חירום בבתי המשפט היא לפי התקנות ובתיאום עם היועמ"ש והנהלת בתי המשפט. נזרי הבהיר את הדברים במענה לפנייה שהתקבלה וברקע הביקורת הפוליטית על החלטת אוחנה

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, הודיע היום (ב') כי לא נפל פגם בהחלטתו של שר המשפטים אמיר אוחנה להכריז על מצב חירום מיוחד במערכת המשפט בעקבות משבר הקורונה. זאת במענה לפניית האגודה לזכויות האזרח בנושא וברקע דחיית פתיחת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אמיר אוחנה רז נזרי (צילום: אבי מועלם, יואב דודקביץ)
נזרי ואוחנה. "אין פגם בהחלטת שר המשפטים"(צילום: אבי מועלם, יואב דודקביץ)

במכתבו מסביר נזרי כי לאור הצורך להתאים את תקנות בתי המשפט לזמני החירום ולתרחישי חירום שאינם מצבים ביטחוניים, תוקנו לאחרונה תקנות סדרי הדין שקשורות למצבי חירום. התקנות החדשות נותנות "את הסמכות לשר לפרסם הודעה על קיומו של מצב חירום מיוחד גם עקב חשש ממשי לבריאות הציבור ופגעי טבע, וכך לשנות את סדרי הדין הנהוגים ברגיל בבתי המשפט ובלשכות ההוצאה לפועל".

 

לדבריו, השימוש בסמכות זו של השר הופעלה במקרים שבהם עלה הצורך להשבית את פעילות בתי המשפט ברחבי הארץ, בין היתר בתקופות של מתח ביטחוני. נזרי הדגיש גם כי החלטת השר נעשתה באישור היועץ המשפטי לממשלה והנהלת בתי המשפט.

 

היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, הודיע כי בכוונת הארגון לעתור לבג"ץ נגד החלטת שר המשפטים. "סמכות ההשבתה במצב חירום פוגעת בעצמאות מערכת המשפט, בעיקרון הפרדת הרשויות ובזכויות האדם, שהדרך לאכיפתן היא באמצעות זכות הגישה לערכאות".

 

ההודעה על החלטת אוחנה להכריז על מצב החירום פורסמה קצת אחרי השעה 01:00 בלילה שבין שבת לראשון. בלשכתו של אוחנה הבהירו כבר בהתחלה כי "ההחלטה התקבלה לאור המלצת הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות ובתיאום עם הנהלת בתי המשפט והיועץ המשפטי לממשלה".

 

כמה שעות לאחר מכן הודיע הרכב השופטים שצפוי לדון במשפטו של ראש הממשלה נתניהו על דחיית הקראת כתב האישום שהייתה אמורה להתקיים מחר – לחודש מאי. במערכת הפוליטית מתחו ביקורת חריפה על השר אוחנה ועל ראש הממשלה נתניהו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם, יואב דודקביץ
נזרי ואוחנה
צילום: אבי מועלם, יואב דודקביץ
מומלצים