שתף קטע נבחר
 

אולי הווטסאפ הוא הפתרון ללמידה בימי קורונה

אפרופו הדיון על למידה מקוונת, אין צורך בעוד שיעורים פרונטליים והרצאות של מורים. דרושה טכנולוגיה מוכרת שמאפשרת את תרבות החברותא

 

אייקונים רשתות חברתיות (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

רוב השיעורים והטכנולוגיות המקוונות, שהפכו למחויבי מציאות בתקופת הבידוד נוכח נגיף הקורונה, עוסקים בהרצאות והעברת מידע: המורה מדבר, התלמידים מקשיבים. הסיבה היא שגם בימי שגרה, מרבית השיעורים בבתי הספר עדיין מתבצעים בשיטה הזו ועמוסים במלל מצד המורה או בדפי עבודה.

 

 

האם יש בכך צורך? לאור שפע המידע באתרי האינטרנט הזמינים - ממוזיאון ישראל, דרך המוזיאון הבריטי, הלובר, מוזיאון הארכיאולוגיה באתונה, שפע סרטונים ביוטיוב ועד אינסוף מידע בעיתונות ובטלוויזיה - הרצאות נוספות אינן נחוצות. גם לא דפי עבודה ומשימות פרטניות שספק אם תלמידים יבצעו בבתיהם.

 

יש שפע אתרים ייחודיים ללמידה לבחינות הבגרות בכל המקצועות, YSCHOOL של ynet למשל או GOO. לומדים בהם גם בימים של שגרה, מה גם שתלמידי ישראל מובילים בצריכת שיעורים פרטיים, במיוחד במקצועות הקודש מתמטיקה ואנגלית.

 

מה חשוב כעת? מה חיוני בלמידה מרחוק? דווקא בימים של בידוד חברתי חשובה הלמידה השיתופית, מפגש של החלפת דעות, רעיונות, מחשבות סביב תוכן בעל משמעות. מה שנחוץ אלה שיעורים המאפשרים תקשורת של תלמידים בינם לבין עצמם, ובינם לבין המורה בקבוצת למידה, ולא פנייה ליחידים. חשוב מתמיד לעסוק בערכים העולים מתוך התוכן ולחזק את הסולידריות בימים של מצוקה כלכלית והתפרקות מסגרות חברתיות ומוסדות תרבותיים וקהילתיים.

 

כפי שבבית הספר יש לשאוף לשיעורים בפחות מע"מ ("מורה עומד מדבר"), כך גם בהוראה מרחוק: יש לאמץ מתודות ותרבויות למידה שיתופיות כתרבות החברותא ותרבות המעגל. לשם כך אין צורך בטכנולוגיות מסובכות שרק מרתיעות את המורים המעוניינים לבנות שיעורים משתפים ומשמעותיים.

 

טכנולוגיה פשוטה, מוכרת, זמינה לכל ומאפשרת למידה קבוצתית לרבים, היא קבוצת הוואטסאפ. ככל שהטכנולוגיה מוכרת וזמינה יותר - יש סיכוי רב יותר שאכן תתקיים למידה מרחוק. התנסות כזאת בלא מעט מפגשי למידה עם מורים ותלמידים הניבה את התגובות הבאות: מילאתם אותי באנרגיה, כיף של שיעור, מרתק ומעניין, כיף להיפגש וללמוד יחד גם אם לא פנים אל פנים. ככל שהטכנולוגיה תהיה מסובכת או לא מוכרת, או תלויה באמצעים טכנולוגיים יקרים, כך פוחת הסיכוי לשימוש בה. כי אם זה לא יהיה פשוט - זה פשוט לא יהיה.

 

  • ד"ר גלי מיר-תיבון היא יו"ר המכון למצוינות בהומניסטיקה ומרצה לתנ"ך וחינוך באוניברסיטת בר אילן ומכללת אורות ישראל

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים