שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

לפני שהבורסה קרסה: סנאטורים בארה"ב מכרו מניות

לפי דיווחים, ריצ'רד בור וקלי לפלר, שניהם רפובליקנים, מכרו מניות בשווי מיליוני דולר אחרי שקיבלו תדרוכים על משבר הקורונה, אך בזמן שניסו להרגיע את האמריקנים מפני חומרת האיום. מנחה שמרן בפוקס ניוז: "זה נראה כמו בגידה בעם"

ריצ'רד בור סנאטור , קלי לאופולר מ ג'ורג'יה (צילום: AFP, AP)
לפלר ובור. מכרו מניות על סמך מידע פנימי מהממשל?(צילום: AFP, AP)

ביקורת חריפה מוטחת בארה"ב על שני סנאטורים רפובליקנים, בעקבות דיווחים שהשניים מכרו מניות בשווי מיליוני דולרים זמן קצר לפני קריסת הבורסה בוול סטריט בעקבות התפשטות נגיף הקורונה – וזמן קצר לאחר שקבלו תדרוך על המצב מפקידי ממשל.

 

משבר הקורונה – סיקור נרחב ב-ynet:

נפרדים בטלפון, ומתים לבד: במוקד האסון באיטליה

סגר בקליפורניה, יום שני ללא נדבקים בסין

10,000 מתו מקורונה: העולם ממשיך להסתגר

נסיך מונקו נדבק, צרפת סוגרת גישה לחופים

הקורונה תרדוף את טראמפ עד לבחירות

 

הסנאטור הראשון שלגביו התפרסמו הדיווחים הללו הוא ריצ'רד בור מצפון קרוליינה, שעומד בראש ועדת המודיעין של הסנאט. בור, שמקבל תדרוכים כמעט יום-יומיים מקהילת המודיעין האמריקנית על האיומים הניצבים בפני ארה"ב, השמיע בתחילת פברואר מסרים דומים לאלו שאז השמיע הממשל הרפובליקני של דונלד טראמפ, שטען כי הנגיף לא יפגע בארה"ב בעוצמה רבה – כפי שכעת אכן מתרחש שם.

 

במאמר דעה באתר האינטרנט של "פוקס ניוז", ב-7 בפברואר, כתב בור שממשלת ארה"ב "מוכנה יותר מתמיד" לנגיף הקורונה, והבטיח לעם האמריקני שהוא מוגן היטב. אלא שבתוך ימים ספורים, ב-13 בפברואר, בור ואשתו מכרו לפי הדיווחים מניות בסכום שנע בין 682 אלף דולר ל-1.72 מיליון דולר – כשמניות רבות שאותן מכרו הן של חברות בענף המלונאות, שבימים האחרונים סופג בארה"ב מכה אנושה מהתפשטות הנגיף שם.

ריצ'רד בור סנאטור ב ארה
טוען שעיוותו את דבריו. בור(צילום: AFP)

שבועיים לאחר מכן, בור אמר בכינוס פרטי של תורמים עשירים שהאיום הנשקף מנגיף הקורונה מזכיר את השפעת הספרדית ב-1918, שגרמה למותם של עשרות מיליוני בני אדם. לפי תמלול של הקלטה סודית אותה פרסמה רשת הרדיו הציבורית NPR, הוא אמר כי הנגיף "אגרסיבי בהדבקה שלו הרבה יותר מכל דבר שראינו בהיסטוריה האחרונה". בור האשים בתגובה את NPR בניסיון לעוות את דבריו, כדי לכתוב עליו ידיעה בסגנון "כתבת שער בצהובון".

 

לפי תמלול ההקלטה שפרסמה NPR, בור אמר לתורמים העשירים שעליהם לצמצם את הנסיעות שלהם, 15 ימים לפני שטראמפ הודיע על איסור לכניסה של זרים מאירופה. טראמפ עצמו, יום לפני המפגש של בור עם התורמים, אמר לציבור האמריקני כי אין לו ממה לחשוש. "אנחנו הולכים לרדת באופן משמעותי, ולא לעלות", טען הנשיא ביחס למספר הנדבקים. למחרת הכריז טראמפ: "זה הולך להיעלם. כמו נס, זה ייעלם".

 

מאוחר יותר אתמול דיווח האתר The Daily Beast כי גם הסנאטורית קלי לפלר מג'ורג'יה מכרה, יחד עם בעלה, מניות בשווי של בין 1.2 מיליון ל-3.1 מיליון דולר. לפי הדיווח, מכירת המניות שנמשכה על פני כמה ימים החלה ב-24 בינואר, באותו יום שבו השתתפה לפלר בתדרוך בנושא נגיף הקורונה.

  

 

רק לפני כמה ימים, ב-10 במרץ, לפלר כתבה בציוץ בטוויטר כי הכלכלה האמריקנית יציבה. "הצרכנים חזקים, הכלכלה חזקה ומקומות העבודה צומחים, דבר שמציב אותנו בעמדה הכלכלית הטובה ביותר כדי להתמודד עם COVID-19 ולשמור על האמריקנים בטוחים". לפלר טענה בתגובה לדיווח שהיא לא מקבלת את ההחלטות בנוגע למכירת המניות שלה, וכי מדובר ב"מתקפה מגוחכת וחסרת בסיס".

 

הדיווחים על מכירת המניות מצד בור ולפלר מחזקים רק את הביקורת בארה"ב המוטחת בממשל טראמפ, בטענה שהנשיא ואנשיו ידעו מראש על חומרת האיום – אך התעכבו בנקיטת צעדים נגדו, צעדים שעשויים היו לשטח את עקומת ההתפשטות של הנגיף. עד כה נדבקו בארה"ב כבר 14 אלף בני אדם ומתו ממנו שם 205, לפי ספירה של אוניברסיטת ג'ון הופקינס.

 

מחוקקים בצד הדמוקרטי קוראים כעת לפרישתו של בור (שמתכוון ממילא לפרוש בינואר בשנה הבאה), אך הביקורת כלפיו לא מגיעה רק מהצד הזה. טאקר קרסלון, מנחה הטלוויזיה השמרן ברשת "פוקס ניוז", קרא גם הוא לבור לפרוש. "אולי יש איזשהו הסבר למה שהוא עשה. אם יש כזה, הוא צריך לשתף אותו איתנו באופן מיידי", אמר קרסלון בתוכניתו. "אחרת, הוא חייב לפרוש מהסנאט ולעמוד לדין בגין סחר על בסיס מידע פנים. אין שום פשע מוסרי גדול יותר מאשר לבגוד בעם שלך בעת משבר, וזה מה שנראה שקרה פה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP, AP
לפלר ובור. קיבלו תדרוך - ומכרו מניות
צילום: AFP, AP
מומלצים