שתף קטע נבחר

איראן לא רוצה עזרה מארה"ב: "אומרים שיצרתם את הווירוס"

מספר המתים באיראן עלה הבוקר ל-1,685 איש. למרות העוינות הגדולה הציעה ארה"ב לעזור לה במאבק בנגיף הקורונה. המנהיג העליון חמינאי דוחה את ההצעה: "האמריקנים שקרנים. איזה אדם חכם יסכים להיעזר בהם?"

 

ביממה האחרונה מתו באיראן עוד 126 חולי קורונה, ומספר המתים במדינה עלה ל-1,685 בני אדם. 21,638 נדבקו בנגיף.

 

למרות העוינות הגדולה בין איראן לארה"ב, בוושינגטון הציעו לאיראן סיוע הומניטארי. המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר שההצעה האמריקנית הפתיע אותו – והוסיף שההנהגה האמריקנית "שרלטנית ושקרנית".

Iran's Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei  ()
המנהיג העליון חמינאי

המתיחות בין הצדדים, נזכיר, החריפה ב-2018 – כשדונלד טראמפ החליט לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן וחידש את הסנקציות, שפגעו קשות בכלכלה האיראנית. בינואר חיסלה ארה"ב את קאסם סולימאני, הגנרל הנערץ של כוח קודס. איראן הגיבה בירי טילים לבסיסים בעיראק שבהם היו כוחות אמריקניים.

 

"כמה פעמים האמריקנים הציעו לעזור לנו להילחם במגפה", אמר חמינאי. "זה מוזר, בגלל שאתם סובלים ממחסור באמריקה. ובנוסף אתם נאשמים ביצירת הווירוס. אני לא יודע אם זה נכון, אבל כשיש טענה שכזאת – האם אדם חכם יכול לסמוך עליהם או לקבל את ההצעה שלכם? אתם יכולים להביא לאיראן תרופות שיגרמו להתפשטות הנגיף או לכך שהוא יישאר באיראן לצמיתות".

איראן נגיף קורונה נשיא ישיבת ממשלה (צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
ישיבת ממשלה בטהרן(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
 

חמינאי אמר את הדברים אחרי שמשרד החוץ בסין הכעיס את ארה"ב כשפרסם תיאוריית קונספירציה לפיה חולה הקורונה הראשון הגיע מארה"ב. "ייתכן שהצבא האמריקני הביא את הנגיף לווהאן. תהיו שקופים! תפרסמו את הנתונים שלכם! ארה"ב חייבת לנו הסבר", כתב בטוויטר דובר משרד החוץ הסיני, ז'או ליג'יאן.

 

חמינאי אמר היום שאמריקה "היא האויבת מספר אחת" של ארצו. "היא האויבת הכי מרושעת וזדונית של איראן. המנהיגים שלה הם טרוריסטים, שקרנים ושרלטנים", הצהיר המנהיג העליון.

נגיף קורונה איראן בית חולים טהרן (צילום: AP)
מטפלים בחולה קורונה בטהרן(צילום: AP)
 

הרשויות באיראן טוענות שהסנקציות האמריקניות פוגעות במאמצים של המדינה לבלום את התפשטות הקורונה. הנשיא חסן רוחאני קרא לאמריקנים לדרוש מהממשל בוושינגטון להסיר את הסנקציות. סין, שחתמה על הסכם הגרעין, קראה לארה"ב להסיר את הסנקציות מיד. אך בוושינגטון הבהירו שהתפשטות הקורונה לא תוביל להסרת הסנקציות.

 

בגלל הקורונה ביטל חמינאי את הנאום המסורתי שלו לרגל השנה הפרסית החדשה. הוא הבטיח לאיראנים שהמדינה תנצח את הקורונה. "לרפובליקה האיסלאמית יש את היכולת להתגבר על כל משבר ואתגר, כולל התפרצות הקורונה", אמר חמינאי וקרא לאיראנים להישאר בבית.

Iranian health worker disinfecting a Tehran street  (Photo: AP)
חיטוי ברחובות טהרן(Photo: AP)
 

מדי שנה האיראנים מטיילים ברחבי המדינה בימים של חופשת השנה הפרסית החדשה. השנה המשטרה ביקשה מהציבור להימנע מנסיעות שאינן הכרחיות. חלק נענו לבקשה, אך לפי המשטרה מיליוני איראנים לא ויתרו על הנסיעות בחופשה.

 

בלשכתו של מושל טהרן נמסר שכל הקניונים בבירה יהיו סגורים החל מהיום. "רק בתי המרקחת והחנויות שמספקות שירותים הכרחיים יישארו פתוחים בטהרן", דיווחה הטלוויזיה הממלכתית.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP PHOTO / HO / KHAMENEI.IR
המנהיג העליון חמינאי
צילום: AFP PHOTO / HO / KHAMENEI.IR
מומלצים