שתף קטע נבחר
 

זה הזמן של אנשי הקידום לפרוח

מגפת הקורונה היא משבר עצום, וזה בדיוק האקלים שבו פורחים אנשים שיש להם יכולות יזמות, יצירתיות וגמישות מחשבתית. תאגידי ההיי-טק כבר מבינים זאת והחלו לפעול. האתגרים שעל הפרק: פיתוחים בתחום ההיגיינה והבידוקים הרפואיים

ימים לא פשוטים עוברים על כולנו. כאילו מישהו חמד לצון וצייר הכל בנגטיב. חופש הופך למצור, והפלוס בחשבון הופך למינוס. אבל תמיד יש מי שמרוויח מהעניין.

 

הטור הקודם של דבי: שינויים בהבדלי התמותה

 

בכלכלה התנהגותית נוהגים לחלק את התנהגויות האנשים לשתי קבוצות: אלו שמונעים מקידום (promotion) ואלו שמונעים ממניעה (prevention). אנשי הקידום, מתאפיינים ביכולת יזמות גדולה, יצירתיות וגמישות מחשבתית. סטארט-אפיסטים, יזמים שונים ואמנים הם בדרך כלל אנשי הקידום. היתרון שלהם הוא משברים. הם יודעים לנוע מהר, להתאקלם ולאמץ הרגלים חדשים בצורה חיובית. גם אם הם יפלו הם יחפשו אופק, חזון ועתיד ויראו את התמונה הוורודה. אנשי המניעה בדרך כלל יחששו משינויים, ויראו את הכל שחור.

קורונה מסיכות אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
להסתכל קדימה ולא להתייאש(צילום: shutterstock)
 

ברוב האוכלוסיות אנשי הקידום נחשבים מיעוט, אבל הם בעצם אלו שבסופו של דבר מצליחים להניע את הכלכלה קדימה ובעת משבר חשוב להתייעץ איתם. הכלכלן פרופ' מנואל טרכטנברג, שהיה יו"ר המועצה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, ואף הספיק לשרת את הציבור כחבר כנסת, מכהן כיום גם חוקר בכיר במוסד שבו אני עובדת.

 

השבוע הוא שלח מכתב לחוקרים ובו כתב: "עוד מעט, כשנתיישב לתוך שגרה אחרת, לא מוכרת, אפילו מאיימת, נגלה שישבידינו יותר זמן, וקרוב לוודאי שתחילה לא נדע מה לעשות אתו, פן 'נפספס' משהו. פן 'נבזבז' אותו. אז נגלה שיש רבדים אחרים של המוח שלא באו לידי ביטוי עד כה בשל הלחצים היומיומיים הבלתי פוסקים, ושכעת תהיה להם הזדמנות לפרוח: הרובד הרפלקסיבי, הרובד המתבונן (כולל התבוננות פנימית – אינטרוספקציה), והיכולת להתרגש מאותה התבוננות, לרבות בטבע האנושי שמסביבנו...

 

"אוי לנו אם נדכא רבדים אלה, אוי לנו אם נתייחס להם כ-'בזבוז זמן'. יש הזקוקים למסע ארוך לתוככי הודו כדי 'לגלות את עצמם', הרחק מההמון הסואן. הנה יש לנו הזדמנות להמשיך בחיים על כמעט כל מרכיביהם, ובאותו זמן לפתוח צוהר לעולמות פנימיים עלומים, כמו גם לתובנות חדשות ומפתיעות על הסביבה שבה אנו חיים.

 

"לא יהיה קל להתמודד עם שינוי דרמטי שכזה, בפרט בהתחלה, ואחת כמה וכמה אם חלילה יתעוררו קשיים משמעותיים יותר: ירידה בהכנסה השוטפת, חוסר זמינות של מוצרים אלה או אחרים, אי ודאות לגבי תסמינים שעלולים להופיע, קושי בלהעסיק את הילדים, וכדומה. כל אלה ידרשו מאתנו הרבה אנרגיות, ותושייה, ויצירתיות, וכן, הרבה תעצומות נפש".

 

הוא צודק לגמרי, והדברים הללו מתחברים ישירות לאנשי הקידום, שמיד קודחים במוחם כיצד להפוך את המשבר להזדמנות.

 

פאנל כלכלי: איך יוצאים מהמשבר    (צילום: ירון ברנר, משי בן עמי)

פאנל כלכלי: איך יוצאים מהמשבר    (צילום: ירון ברנר, משי בן עמי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

סיסקו, פייסבוק וטוויטר בפעולה

תאגידי ההייטק שרובם נוסדו מיזמים מוכשרים פורצי דרך, מעוף ויזמות, שבעצם מונעים מקידום, כבר מחפשים את הדרך להפוך את המשבר הזה להזדמנות. כולם מבינים שהעולם משתנה. כולם יודעים שהעתיד הקרוב, יראה אחרת, והם כבר נוקטים בפעולה.

 

אמש הודיעה חברת סיסקו שהיא מקציעה 225 מיליון דולרתמיכה ביזמים שייאבקו בקורונה. ההודעה הזו באה בהמשך למאמץ חדש שיוצא בימים אלו מחברות הענק בסיליקון וואלי שמתחילות להשקיע בחברות בתחום.

 

פייסבוק, אפל, טוויטר, נטפליקס, אלפאבית, ועוד חברות ענק מציעות מענקים ותמלוגים לחברות שיביאו פתרונות מעניינים וישימים והאתגרים כנראה רבים. כך למשל, על מנת לפתוח את השמיים בחזרה יהיה צורך להתמודד עם פחד מווירוסים נוספים בעתיד. רעיון אפשרי הוא, למשל, צ'ק אין לטיסה מהבית, תוך בידוק בריאותי ואישור על ידי חברת התעופה לעלות לטיסה (כדי לא להדביק אנשים בשדה). בכלל, כל עולם השירותים והמסחר מחפש פתרונות לכמה שפחות אינטראקציות חברתיות במהלך הקניות - ואם יהיו כאלו אז שיהיו בטוחות.

 

נושא ההיגיינה גם הוא מקבל תאוצה, החל בפיתוח בדים חדשים ומשטחים עמידים מווירוסים ועד לסביבה סטרילית. השינויים בכל הרגלי הצריכה, בגלל עמידות הווירוס באוויר ועל משטחים, מחייבים שינוי תפיסתי מהותי, גם מתוך חשש עתידי לווירוסים דומים. אם בשנת 2000 עברנו לבידוק ביטחוני מקיף, ב-2020 האתגר יהיה לעבור לבידוק רפואי מקיף.

 

זה נשמע עוד חזון למועד, אבל זה כבר כאן, מעבר לפינה, וכל זה על מנת שהעולם יצליח לחזור לאיזושהי שגרה הגיונית. בינתיים, עד שנגיע לשם, נישאר בבידוד ונמשיך לספור את הנדבקים והמתים. הבוקר חצינו את  רף 341 אלף הנדבקים ובקרוב נגיע ל-15 אלף מתים.

קורונה אינפו נתונים עולמיים איטליה ()
איטליה - תמונת מצב
  

איטליה משיכה להדאיג והעקומה שם לא מתיישרת. קרוב ל-60 אלף נדבקים, כמעט 5,500 מתים וכ-3,000 חולים במצב קשה. מערכת הבריאות במדינה קורסת לגמרי, עד כדי כך שאפילו הטיפול במתים איבד שליטה והגופות נערמות.

 

קורונה אינפו נתונים עולמיים איטליה ()

קורונה אינפו נתונים עולמיים איטליה ()

 

ארה"ב מתקרבת אליה בצעדי ענק, רק ששיעור המתים בה עומד על 457 בלבד. כנראה שהגברת היקף הבדיקות מספרת את הסיפור האמיתי באמריקה שנגועה יותר ממה שחושבים. פיק המתים קצת מתעכב לאחור לעומת אירופה כי רק לפני כשבוע אמריקה קלטה שמשהו לא בסדר ושצריך לנקוט פעולות.

 

מעט מדי, מאוחר מדי. ספרד, גרמניה, צרפת וארה"ב - בכולן כנראה שיהיו יותר מקרים מאשר באיטליה, מסיבה פשוטה: הן החלו לנקוט פעולות מחמירות מאוחר מדי. הרבה אחרי איטליה מבחינת שיעור נדבקים.

 

לא ברור כיצד אמריקה תפעל אם וכאשר שיעור המתים יעלה, מה שכן הנשיא טראמפ כבר הודיע שמדובר במלחמה וגייס את המשמר הלאומי לפעול בקליפורניה, בניו יורק ובוושינגטון. זאת ועוד, מומחי מחלות ומערכות חיסוניות כבר מזהירים את טראמפ ומבקשים ממנו שיעשה את החשבון (בעניין קצב ההתפשטות והפגיעה בציבור), לטענתם מיליוני אנשים עלולים למות.  כיצד יגיב נשיא ארה"ב? לכו תדעו.

 

סין, על פי הדיווחים, שומרת על איזון עם רק 5,120 מקרים פעילים, מתוכם 1,749 חולים במצב קשה. אחרי מיפוי שכונות וניקוי הידבקויות שעשתה היא לאט לאט מחזירה שכונות לשגרה, תוך הקפדה על הישארות בתוך השכונה. ואולי זאת הדרך היחידה לנקות את העולם מהנגיף. 

קורונה אינפו נתונים עולמיים סין ()
 

הטרגדיות של אירופה בינתיים ממשיכות להיות איטליה, ספרד, וצרפת, כשבגרמניה שיעור התמותה עדיין נותר יצב. ספרד מתקרבת לאיטליה בצעדי ענק עם כ-29 אלף נדבקים וכ-1,800 מתים. גם שם כבר יש משטר קשוח שלא מאפשר לציבור אפילו להוריד את הזבל. כל הפרה של צו פוגעת בכיס של האזרח והמשטרה פרושה בכל עבר.

 

 

צרפת עם כ-16 אלף מקרים ו-674 מתים, כשהערכות על פי סימולציות מתימטיות מדברות על כך שהיא תגיע ל-140 אלף נדבקים. גרמניה עם כ-29 אלף נדבקים ו-94 מתים.

 

השוני בין שיעור המתים לנדבקים במדינות השונות ממשיך להסעיר ולסקרן. יש מי שמשער שבמזרח, במדינות כמו דרום קוריאה ויפן, העובדה שהציבור יותר שומר על היגיינה, הן בנושא המסכות, והן בנושא הניקיון, כנראה מגנה על הציבור יותר מאשר במערב. גם המשמעת הציבורית כנראה עושה עבודה טובה, כאמור בניגוד למערב. כך או כך, כרגע העתיד אינו נראה אופטימי, אבל איך אומרים: מחר יום חדש.

קורונה אינפו נתונים עולמיים  ()

הכותבת היא יועצת אסטרטגית, ומשמשת גם מנהלת פיתוח מחקר-עסקי במרכז למחקר למדיניות לאומית מוסד שמואל נאמן. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ממשבר - להזדמנות
צילום: shutterstock
מומלצים