שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

"מפחדת שלא יהיה לי כסף לשכר דירה": המובטלים החדשים מסתגלים למצב

כ-700 אלף בני אדם נרשמו בלשכת התעסוקה בעקבות משבר הקורונה, ושיעור האבטלה בישראל עומד על יותר מ-20%. מור חזרה הביתה להורים, לאה מצמצמת הוצאות ורועי רק התחיל לעבוד: "יש לי משכנתא, התחייבויות ושתי בנות"

 

6 (צילום: אסף קמר)
"חיים רק על מה שחייבים". שלט של לשכת התעסוקה בערד(צילום: אסף קמר)

המובטלים החדשים: משבר הקורונה וההנחיות החדשות גרמו לאלפי מעסיקים להוציא עובדים לחל"ת (חופשה ללא תשלום), ללא צפי למועד שבו יוכלו – אם בכלל - לחזור לעבודה. העובדים, שנותרו ללא הכנסה סדירה, מנסים להתמודד עם התשלומים השוטפים שהתחייבו להם בטרם המשבר.

 

איכילוב (צילום: gettyimages)
חיטוי בית החולים איכילוב בת"א(צילום: gettyimages)

חוף ים ורחובות ריקים ב תל אביב (צילום: AFP)
רבים הוצאו לחל"ת, אך זו לא חופשה. חוף הים הריק בת"א(צילום: AFP)

משבר הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

שיעור האבטלה מטפס בקצב מהיר מאז תחילת התפשטות המגפה, ועומד נכון להיום (חמישי) על כ-21%. מתחילת מרץ נרשמו יותר מ-723 אלף דורשי עבודה חדשים לשירות התעסוקה - כ-90% מהם עקב יציאה לחל"ת. יחד עם חלק מהמתייצבים הפעילים מהתקופה שקדמה למשבר הקורונה (כ-160 אלף), עומד המספר הכולל של דורשי העבודה הפעילים בישראל על יותר מ-870 אלף בני אדם.

 

מור (שם בדוי), בת 27 מתל אביב, עבדה במשרד פרסום במשך כחצי שנה עד שהוצאה לחל"ת לפני כעשרה ימים. "האמת שלא חשבתי שיוציאו אותי לחל"ת", היא אומרת. "בהתחלה עבדנו מהמשרד כי אנחנו חברה קטנה, פחות מעשרה אנשים, והקשבנו להנחיות של משרד הבריאות. הוציאו אותנו לחל"ת לפני כעשרה ימים, לאחר שרוב החברות שעבדו עם המשרד הפסיקו לעבוד. אין כסף לשלם לנו משכורת בשלב הזה".

 

לדברי מור, "אני דווקא בסדר עם זה שהוציאו אותי לחל"ת, כי אני מקווה שאקבל דמי אבטלה ויודעת שאחזור מהר מאוד לעבודה. יש כאלה שאומרים שהמשבר יכול להימשך יותר מחודש-חודשיים, אבל אני לא חושבת שאשאר חצי שנה בלי עבודה. אם לא תהיה ברירה, אלך להיות קופאית בסופר".

לשכת התעסוקה (באדיבות שירות התעסוקה)
"רק התחלתי לעבוד בחברה וכבר אני לא שם". לשכת התעסוקה בב"ש(באדיבות שירות התעסוקה)

בימים אלה חזרה מור לגור עם הוריה בצפון הארץ. "החדר שלי בדירה בתל אביב ריק ואני משלמת עליו, אבל פה אצל ההורים אני חוסכת כסף על אוכל", היא אומרת. "גם לא בודד לי, כי אני עם המשפחה והחברים".

 

"אני חוששת שלא יהיה לי כסף לשלם את שכר הדירה", מוסיפה מור. "אני מפחדת ממה שיכול לקרות ומקווה שכל המצב הזה יסתיים בקרוב. אני מניחה שיש אנשים שנמצאים במצב גרוע יותר משלי, אז אני בכל זאת מעריכה את מה שיש ואת ההורים שתומכים בי".

מה מותר ומה אסור לפי ההנחיות החדשות של משרד הבריאות ()
מה מותר ומה אסור לפי ההנחיות החדשות של משרד הבריאות

 

 

 

 

לאה נהרי מאלעד, שעובדת במשך שש שנים בחברת תקשורת גדולה, אומרת ל-ynet: “הודיעו לי לפני כעשרה ימים שמוציאים אותי לחל”ת. לא אמרו לנו שזה תרחיש שעלול לקרות, אבל גם המנהלים לא ממש היו מודעים לזה. קיבלתי את זה בהבנה. אני מבינה את הסיטואציה ואין הרבה ברירות".

 

"אמנם יש לי התחייבויות, משכנתא ושתי הלוואות על הרחבה על הבית, אבל אני מאמינה שנהיה בסדר ולא ניפול", היא מוסיפה. "אנחנו מצמצמים את ההוצאות של הבית ומוציאים רק על מה שחייבים. למזלי, בעלי עובד, אז אנחנו חיים כרגע על המשכורת שלו".

 

 

"אני מפחדת להיכנס למצוקה כלכלית אם המשבר יימשך הרבה זמן", אומרת נהרי. "אנחנו לא במינוסים היום, וזה קשה לחשוב איך המצב יימשך לאורך זמן. כנראה שאתחיל לחפש עבודה אם המשבר יימשך יותר מכמה חודשים. אני אוכל לחנוק את ההוצאות במשך חודשיים, אבל גם זה הרבה. אולי אכין אוכל מהבית ואמכור".

 

רועי (שם בדוי), בן 28 מירושלים, התחיל לעבוד לפני כחודש כמהנדס בחברה שמספקת גז והוצא לחל"ת. לדבריו, "זו העבודה הראשונה שלי במקצוע, והודיעו לי לפני מספר ימים שיוצאים לחל"ת. קצת התבאסתי כי זו משרה ראשונה. רק התחלתי לעבוד וכבר אני לא שם. אבל מצד שני זה לא כזה נורא, כי אני אמור לקבל אבטלה".

 

"יש לי חשש ברמה מסוימת", מוסיף רועי. "יש לי משכנתא, התחייבויות ושתי בנות, אבל אני מקווה שיהיה טוב. אם זה ימשיך הרבה זמן, אני אתחיל לחפש עבודה אחרת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף קמר
לשכת התעסוקה בערד
צילום: אסף קמר
מומלצים