שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

ריחוק חברתי במדינה זרה: האתגר של השגרירים בישראל

הדיפלומטים המוצבים בארץ לא מבודדים רק מהסביבה, אלא גם מארצות מוצאם ולעיתים ממשפחותיהם. באמצעות שיחות וידאו וללא עוזרים הם ממשיכים לדאוג לאזרחיהם השוהים כאן ולארגן טיסות חילוץ

 

שגריר הודו סאנגיב סינגלה עובד מהבית ()
עובד מהבית. שגריר הודו בישראל סאנג'יב סינגלה

כמו הישראלים, גם השגרירים ויתר הדיפלומטים המוצבים בישראל חווים את התקופה הקשה של הריחוק החברתי שנכפה בעקבות המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. חלקם נמצא כאן לבד, רחוקים ממדינות המוצא וממשפחותיהם, ללא יכולת לנסוע בחזרה לביקור בארצם.

 

"כשאתה במדינה זרה, לבדך, זה קשה להיות בבידוד חברתי, כי אתה רחוק מהמשפחה, החברים והיקרים לך", משתף שגריר של אחת המדינות המערביות הגדולות שביקש להישאר בעילום שם. "אתה צריך לדאוג מצד אחד לבריאות האישית שלך, ומצד שני אתה ממשיך לדאוג לאזרחים של המדינה שלך לטיסות ולכל הצרכים שלהם. זאת תקופה מאתגרת".

 

במסגרת המגבלות, השגרירים הזרים ממשיכים לתפקד ולייצג את מדינותיהם, ובין היתר הם אחרים על חילוץ אזרחיהן מישראל. חלק מהשגרירויות עברו לפעול במתכונת חלקית, ורוב הדיפלומטים עובדים מבתיהם וממשיכים לעבוד באמצעות שיחות וידאו. כך למשל שגריר ארה"ב בישראל דייוויד פרידמן העלה לטוויטר צילום שלו מקיים ישיבה באמצעות אפליקציית "זום" עם חברי הצוות שלו. חלק מהשגרירים נדרשו לשחרר את הנהגים הישראלים שלהם לבתיהם, וזאת פעם ראשונה שהם נוהגים בכבישי הארץ.

 

 

שגריר ארצות הברית דיוויד פרידמן בשיחת זום מהבית ()
שגריר ארה"ב פרידמן בפגישת עבודה ב"זום"
 

בשל המצב, לראשונה אי פעם בוטלו טקסי הגשת כתבי ההאמנה של שגרירי סין, קולומביה, יוון ודנמרק שהיו אמורים להתקיים בבית הנשיא לפני שבוע. על פי הנוהג הדיפלומטי, שגריר לא מתחיל בכהונתו באופן רשמי לפני שהגיש את כתב האמנתו לנשיא המדינה. אך הפעם הוחלט לפטור את השגרירים מהחובה הזו, ובצעד חסר תקדים התיר ראש הטקס במשרד החוץ מירון ראובן לשגרירים הללו להתחיל לפעול רק על סמך הגשת העתקים של כתב ההאמנה למשרד החוץ.

 

"כולנו עובדים מהבית וזה לא אותו דבר", מספר שגריר הודו בישראל סאנג'יב סינגלה. "האתגרים שלנו נוגעים לעובדים מקומיים, אנו דואגים למצב הבריאותי שלהם. אתגר נוסף הוא הקהילה ההודית כאן, שלמזלנו לא רבים מהם אובחנו כחולים. חוץ מזה אנו עושים כל שביכולתנו לעזור בפינוי של ישראלים שנמצאים בהודו. דאגנו לטיסות מיוחדות רבות מהודו כדי לחלצם לישראל ונמשיך לעשות זאת".

 

השגריר ההודי מספר גם על הקושי האישי שאיתו הוא מתמודד: "אשתי עובדת בשגרירות בפורטוגל, ואנחנו לא ביחד כמשפחה. אבל לשנינו יש אחריות וזה מה שמעביר את הזמן שלנו. זה לא קל, אבל אנחנו מחזיקים מעמד".

ראש הטקס ממשרד החוץ מירון ראובן שגריר הודו סאנגיב סינגלה וראובן ריבלין ()
לראשונה בוטלה חובת הגשת כתב האמנה לנשיא. ראש הטקס ראובן עם שגריר הודו וריבלין
 

חלק מהשגרירים גם מתמודדים עם קשיים משפחתיים. למשל שגרירים שבנות הזוג שלהם משרתות כדיפלומטיות במדינות זרות ונמצאות עם הילדים. יש גם שגרירים גרושים שלא יכולים לבקר כעת את הילדים שלהם. עד היום השגרירים היו נוסעים אליהם לביקור, אך כעת הם לא יכולים לעשות זאת מכיוון שאין טיסות.

 

"יש לשגרירים הזרים לא מעט קשיים", מוסיף ראש הטקס מירון ראובן. "יש שגרירים ודיפלומטים שהגיעו לארץ והיו חייבים להיכנס לבידוד. אנחנו מתואמים עם משטרת ישראל כדי שהשגרירים יוכלו להגיע לשגרירויות שלהם שהוכרו כמפעל חיוני. יש בעיות עם עובדים מקומיים, במיוחד בקונסוליות בירושלים, שניסו להגיע לעבודה והוחזרו".

 

שורה של שגרירים שהגיעו לארץ נדרשו להיכנס לבידוד, ובהם שגריר סין החדש, שגריר איטליה שחזר מחופשה, וכן שגריר רומניה החדש שיגיע ביום שלישי וגם הוא ייכנס מיד לבידוד. שגריר נורבגיה היה בביקור בצרפת וחזר אף הוא היישר לבידוד.

 

"מועדון השגרירים" בראשות השגריר בדימוס יצחק אלדן יזם קו ישיר לדיפלומטים הזרים המשרתים בארץ לעיריות תל אביב, הרצליה והמועצה המקומית כפר שמריהו, כדי לסייע לשגרירים השוהים בארץ. "מטרת הקו היא לתת מענה לשאלות ובעיות שקשורות למקומות היישוב שבהם הם מתגוררים", הסביר אלדן. "החלטנו להקים את הקו הישיר בימים טרופים אלה כדי לעזור לשגרירים הזרים בעת משבר ולגלות סולידריות עימם".

 

לפי שעה לא ידוע על חולי קורונה בקרב השגרירים. כמה מהם פנו למשרד החוץ וביקשו להיבדק, אך נמסר להם כי הדבר לא אפשרי מכיוון שלדיפלומטים הזרים אין תעודת זהות. "לא היו לאף אחד תסמינים, אבל היו להם חרדות", סיפר ראובן. "זה לא קל להם, אבל אנחנו מנסים להרגיע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים